دانشگاه پیام نور
دانشکده علوم انسانی
مرکز تحصیلات تکمیلی
رساله جهت دریافت درجه دکترای تخصصی(Ph.D)
رشته روانشناسی عمومی
گروه روانشناسی
اثربخشی آموزش فراشناخت وذهنآگاهی بر نگرشهای زیست محیطی، رفتارشهروندی سازمانی و بهزیستی اجتماعی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه اثربخشی آموزشهای ذهن آگاهی و فراشناخت بر نگرشهای زیست محیطی، رفتار شهروندی سازمانی و بهزیستی اجتماعی معلمان میباشد. جامعه آماری کلیه معلمان شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان شهر بجنورد بودند که تعداد 90 نفر بهصورت نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب و در سه گروه 30 نفری شامل دو گروه آزمایش (آموزش ذهن آگاهی و فراشناخت) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. از آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر افزایش رابطه (MBRE) و آموزش مهارتهای اجتماعی بارویکرد فراشناخت (MASST) برای دورههای آموزشی استفاده شد. برای سنجش متغییرهای مستقل در مراحل پیشآزمون، پسآزمون وپیگیری از پرسشنامه نگرشهای زیست محیطی تامپسون و برتون (1990)، پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1994) و مقیاس بهزیستی اجتماعی کییز (1998) استفاده شد. تحلیل نتایج به روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که آموزشهای ذهنآگاهی و فراشناخت بر نگرشهای زیست محیطی، رفتار شهروندی سازمانی و بهزیستی اجتماعی معلمان اثر مثبت داشته است(05/.>P). بنابراین میتوان گفت آموزشهای فوق در حوزه اجتماعی نیز اثرات مثبتی دارند و با ارائه این آموزشها میتوان اثرات مفید اجتماعی و محیطی را در بین افراد ایجاد کرد.
کلمات کلیدی: ذهنآگاهی، فراشناخت، نگرش زیست محیطی، رفتار شهروندی سازمانی، بهزیستی اجتماعی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-6- تعریف متغییرهای پژوهش. 29
2-4- انواع مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی 44
2-4-1- ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس. 44
2-5- اثرات فردی و اجتماعی ذهن آگاهی 50
2-7- تأثیر فراشناخت بر شناخت 59
2-9- فراشناخت ویادگیری اجتماعی 70
2-10- آموزش مهارتهای اجتماعی از طریق فراشناخت(MASST-R) 73
2-11- مقایسه فراشناخت و ذهن آگاهی 75
2-12- مبانی نظری بهزیستی اجتماعی 79
2-13- نظریه بهزیستی اجتماعی کییز. 83
2-14-کیفیت زندگی و بهزیستی اجتماعی 94
2-15- مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی 97
2-16- دیدگاههای مختلف در مورد رفتار شهروندی سازمانی(OCB) 102
2-16-1- دیدگاه ارگان در رفتار شهروندی سازمانی 103
2-16-2- دیدگاه گراهام در رفتار شهروندی سازمانی 106
2-16-3- دیدگاه پودساکف در رفتار شهروندی سازمانی 109
2-17- عوامل تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی 112
2-19- تاریخچه نگرشهای زیست محیطی 117
2-20- محیط گرایی: انواع و دیدگاهها 119
2-20-2 -دیدگاه اریردن: محیط محوری و فن محوری 120
2-20-3- دیدگاه مرچنت: خود محوری و محیط محوری 121
2-20-5- دیدگاه تامپسون و برتون. 123
2-21- توسعه پایدار و نگرشهای زیست محیطی 124
2-22- آموزش و سواد زیست محیطی 125
3-4-آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر رفتار اجتماعی 145
3-5-آموزش مهارتهای اجتماعی با رویکرد فراشناختی 145
3-7-روش تجزیه وتحلیل داده ها 148
4-2– تجزیه و تحلیل دادهها 151
4-3– تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها 152
4–4– تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها 155
4–5– بررسی و مقایسه اثر بخشی دو روش آموزشی بر نگرشهای زیست محیطی 157
4-6– تحلیل و مقایسه اثر بخشی دو روش آموزشی بر رفتار شهروندی سازمانی 162
4-7- تحلیل و مقایسه اثر بخشی دو روش آموزشی بر بهزیستی اجتماعی معلمان. 167