(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان . صفحه
فصل اول: مقدمه 2
1ـ بیان مسأله 6
2ـ اهمیت و ضرورت مسأله 13
3ـ اهداف، سوالها و فرضیه های پژوهش 15
4ـ متغیرها و تعریف نظری و عملیاتی آنها. 18
خلاصه . 20
فصل دوم: مروری بر پیشینه تحقیقات
بخش اول: مبانی نظری 22
1ـ تعریف اختلالهای یادگیری 22
2ـ سیر تحول تاریخی اختلالهای یادگیری . 30
1) دوره بنیانگذاری: تحقیقات نخستین درباره مغز 30
2) دوره انتقالی: مطالعه بالینی کودکان 33
3) دوره یکپارچگی: رشد سریع برنامه های مدارس 43
4) دوره معاصر (از سال 1980 تا کنون) 44
3ـ طبقه بندی اختلالهای ویژه یادگیری بر مبنای DSM-IV-IR. 44
1) اختلال خواندن 45
2) اختلال در ریاضیات . 46
3) اختلال بیان نوشتاری . 48
4) اختلال یادگیری که به گونه دیگر مشخص نشده است (NOS). 49
4ـ تعریف خواندن 50
5ـ تحول خواندن 55
6ـ مدل های خواندن 56
1) مدل پایین ـ بالا و مدل بالا ـ پایین . 56
2) مدل تعاملی جبرانی 57
3) مدل پیوندگرایی. 59
4) مدل آوایی. 61
5) مدل ببین و بگو 63
6) مدل تعادل خواندن بیکر 63
7ـ نارساخوانی 70
1) تعریف نارساخوانی 70
2) نشانه های بالینی نارساخوانی . 75
3) اختلالهای همراه با نارساخوانی. 81
الف ـ اختلالهای جانبی شدن . 81
ب ـ اختلالهای سازمان یافتگی فضایی ـ زمانی . 82
ج ـ نابهنجاری حرکات چشم ها . 83
د ـ تأخیر زبان گفتاری . 85
هـ ـ اختلالهای ادراکی . 86
و ـ اختلال حافظه کوتاه مدت 87
ز ـ اختلال نارسایی توجه (ADD) و ADHD. 88
ح ـ اختلالهای رفتاری . 91
4) شیوع نارساخوانی 94
5) تاریخچه نارساخوانی 95
6) سبب شناسی نارساخوانی . 99
الف ـ عوامل ژنتیکی . 100
ب ـ عوامل عصب شناختی 103
ج ـ تقارن نیمکره های مغزی 107
د ـ غلبه طرفی مغز . 111
هـ ـ عوامل حرکتی 114
و ـ عوامل شناختی . 115
ز ـ عوامل رفتاری . 118
ح ـ عوامل محیطی 121
ط ـ عوامل عاطفی . 122
8ـ دیدگاه های مختلف در مورد نارساخوانی . 124
9ـ نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی 124
10ـ طبقه بندی نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی 131
الف ـ نارساخوانی اکتسابی . 131
ب ـ نارساخوانی تحولی 140
11ـ فرآیند شکل گیری مدل تعادل خواندن از دیدگاه بیکر . 148
12ـ عملکرد نیمکره های مغزی از دیدگاه بیکر . 154
13ـ طبقه بندی نارساخوانی تحولی از دیدگاه بیکر . 156
1) نارساخوانی نوع L (زبان شناختی) 156
2) نارساخوانی نوع P (ادراکی) . 156
14ـ بررسی اعتبار طبقه بندی نارساخوانی نوع P/L 158
15ـسبب شناسی نارساخوانی تحولی نوع P/L. 162
16ـ شیوه های درمانی نوروسایکولوژی از دیدگاه بیکر 164
بخش دوم: یافته های پژوهشی . 168
خلاصه 180
فصل سوم: روش تحقیق
1ـ طرح تحقیق 184
2ـ روش های آماری 185
3ـ تعریف جامعه آماری و ویژگیهای آن 186
4ـ روش نمونه گیری و حجم نمونه 187
5ـ ابزارهای پژوهشی 188
1) آزمون وکسلر کودکان 188
2) آزمون اختلال خواندن 188
3) آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک اقتباس شده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) براساس DSM-IV 199
4) جعبه آموزشی لامسه ای . 203
5) برنامه نرم افزاری HEMSTIM. 206
6ـ فرآیند تشخیص و روش اجرا . 209
7ـ فرآیند طبقه بندی دانش آموزان نارساخوان براساس مدل تعادل خواندن بیکر 211
8ـ فرآیند اجرای شیوه های درمانی نوروسایکولوژی بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر . 212
1) تحریک خاص نیمکره ها از طریق کانال دیداری (HSS-VIS). 212
2) تحریک خاص نیمکره ها از طریق کامال لامسه ای (HSS-tac). 221