دانشگاه خوارزمی
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
گروه آموزشی روانشناسی
پایاننامه
جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشته روانشناسی تربیتی
عنوان
ارتباط بین سبکهای هویت وسلامت اجتماعی: با نقش واسطهای گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
چکیده
تفکر انتقادی، تفکری هدفمند، خودگردان، منطقی، استدلالی، مسئولانه، باهدف شناخت است که بستری از ارزیابی، تفسیر،تحلیل و توضیح؛ شواهد، مدارک، چهارچوبهارا جهت قضاوتگری برای اتخاذ تصمیم صحیح فراهم می کند. هدف پژوهش حاضر شناسایی نقش واسطهای گرایش به تفکر انتقادی بین سبکهای هویت و سلامت اجتماعی است. در همین راستا مدلی ارائه گردید که در آن سبکهای هویت به عنوان متغیر برونزاد(مستقل)، تفکر انتقادی به عنوان متغیر واسطهای، و سلامت اجتماعی به عنوان متغیر درونزاد(وابسته) درنظر گرفته شدند. مشارکتکنندگان این پژوهش، 350 نفر از دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران بودند که توسط پرسشنامهی تفکر انتقادی ریکتس، و پرسشنامه سبکهای هویت (ISI 6G ) و پرسشنامهی سلامت اجتماعی کیینز مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم سبکهای پردازش هویت بر سلامت اجتماعی از روش رگرسیون سلسه مراتبی، و از نرمافزار SPSS جهت تجزیه و تحلیل استفاده شد. برای تعیین پایایی پرسشنامهها ازتتای ترتیبی و جهت احراز روایی مقیاسها از تحلیل عوامل استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد که سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری با هر یک از مولفههای سلامت اجتماعی رابطهمستقیم و مثبت را دارا بودند و این نسبت در افراد دارای سبک هویت اطلاعاتی بیشتر بود ضمن اینکه رابطه سبک هویت سردرگم/اجتنابی با هر یک از متغیرهای پژوهش منفی بود. در خصوص نقش گرایش به تفکر انتقادی، در افرادی که در برخورد با مسائل از شیوهی هویت اطلاعاتی استفاده می کنند به طور مستقیم وغیرمستقیم (با واسطهگر بودن تفکر انتقادی) قادر به پیش بینی مولفههای سلامت اجتماعی هستند. در کل نتایج یافتهها مبین آن بود که افرادی با هویتی اطلاعاتی نسبت به افردی که از دو سبک دیگر استفاده می کنند سلامت اجتماعی بیشتری را دارا هستند و افرادی با سبک هویتی سردرگم/اجتنابی به دلیل پایین بودن میزان استفاده از تفکر و ارزیابی اطلاعات، نسبت به دو سبک دیگر از نمره سلامت اجتماعی پایینتری برخوردار بودند. با توجه به این نتایج، پیشنهاد میگردد آموزش تفکر انتقادی با توجه به تنوعات دستاوردهای فرهنگی و علمی، آموزش مهارتها و به کارگیری تفکر انتقادی جزء لاینفک برنامه های آموزشی و تربیتی باشد و بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
کلید واژه: سبکهای هویت، گرایش به تفکر انتقادی، سلامت اجتماعی
فهرست مطالب
عنوان: صفحه
چکیده ب
فهرست مطالب. ت
فهرست جدولها ج
فهرست تصاویر و نمودارها د
فصل اول: کلیات پژوهش 9
1-1. مقدمه. 10
1-2. بیان مسئله. 12
1-3. اهداف و فرضیه های پژوهش. 17
۱-4. اهمیت و ضرورت پژوهش. 17
1-5. تعریفهای نظری 20
1-6. تعریفهای عملیاتی 24
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش 25
2-1. مقدمه. 26
۲-2. سلامت. 26
۲-3. سلامت اجتماعی Error! Bookmark not defined.
2-4. هویت. 31
– اریکسون. 32
-مارسیا 35
-. برزونسکی 39
2-5. رابطه سلامت اجتماعی و سبکهای هویت. 42
2-6. تفکر انتقادی 46
2-7. مهارتها و تمایلات تفکر انتقادی 50
2-8. رابطه تفکر انتقادی و سبکهای هویت. 53
2-9. پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج از کشور. 53
2-10. جمع بندی 63
فصل سوم: روش پژوهش 66
3-1. مقدمه. 67
۳-۲.جامعه آماری 67
3-۳. نمونه آماری و روش نمونه گیری 67
۳-۴.نوع و روش پژوهش. 67
3-5. ابزارهای اندازه گیری 67
۳-6. پایایی پرسشنامهها 71
3-7. روشجمعآوری اطلاعات 73
۳-8. روش تجزیه و تحلیل داده ها 73
فصل چهارم: یافتههای پژوهش 76
4-1. مقدمه. 77
۴-۲. مفروضهی نرمال بودن 78
4-3. مفروضهی خطی بودن تفکر انتقادی و سلامت اجتماعی 78
۴-4. مفروضهی خطی بودن سبکهای هویت و سلامت اجتماعی 81
4-5. مفروضهی خطی بودن سبکهای هویت وتفکر انتقادی 84
۴-6. بررسی فرضیه ها 87
4-7. یافته های فرضیه اول پژوهش. 87
۴-8. یافته های فرضیه دوم پژوهش. 110
4-9. یافته های فرضیه سوم پژوهش. 134
فصل پنجم: بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها 160
5-1. مقدمه. 161
۵-۲.نتایج یافته های فرضیه اول. 161
۵-۳. نتایج یافته های فرضیه دوم. 165
۵-5. محدویت پژوهش. 167
۵-6. پیشنهادهای پژوهش. 167
منابع 169
پیوستها 177
پیوست 1.پرسشنامه های پژوهش. 178
فهرست جدولها
4-2-1-مفروضه نرمال بودن متغیرها 77
4-3-1- مفروضه خطی بودن تفکر انتقادی، خلاقیت، سلامت اجتماعی 78
4-3-2- نمره کل خلاقیت با مولفههای سلامت اجتماعی 78
4-3-3- مفروضه خطی بودن تفکر انتقادی، بالندگی، سلامت اجتماعی 79
4-3-4- نمره کل بالندگی با مولفههای سلامت اجتماعی 79
4-3-5- مفروضه خطی بودن تفکر انتقادی، تعهد، سلامت اجتماعی 80
4-3-6- نمره کل تعهد با مولفههای سلامت اجتماعی 80
4-4-1- مفروضه خطی بودن سلامت اجتماعی با سبک هویت اطلاعاتی 81
4-4-2- نمره کل بین مولفههای سبک هویت اطلاعاتی با سلامت اجتماعی 81