دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه
پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی عمومی(M.A)
موضوع:
اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی در بهبود عملکرد خواندن کودکان نارساخوان
استاد راهنما:
دکتر کیوان کاکابرایی
تیرماه 1393
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
چکیده:
در پژوهش حاضر، اثر بخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود عملکرد خواندن کودکان نارساخوان مورد بررسی قرار گرفته شده است.
بدین منظور 30 دانشآموز نارساخوان پسر پایه های چهارم و پنجم ابتدایی که در سال تحصیلی93/92 مشغول به تحصیل بوده و مورد ارجاع به مراکز درمان اختلالات یادگیری قرار گرفته بودند، انتخاب شده، که 15 نفر در گروه آزمایشی و 15 نفر در گروه کنترل جایگزین شدند.
ابزار پژوهش چک لیست نارساخوانی، مقیاس تجدید نظر شدهی هوشی وکسلر برای کودکان (WISC-R) آزمون تشخیصی خواندن فلاح چای، و آزمون خواندن ( محقق ساخته) بوده است.
طرح پژوهش از نوع طرح های آزمایشی ( پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) بوده است.
پس از اجرای پیش آزمون، سنجش توانایی خواندن در هر دو گروه، گروه آزمایش به مدت 2 ماه در 8 جلسهی 60 دقیقهای که مطابق با برنامهی آموزشی دمبو (1994) است تحت آموزش راهبردهای فراشناختی قرار گرفتند و پس از پایان این مدت، پس آزمون سنجش توانایی خواندن برای دو گروه اجرا شد.
نتایج پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان تاثیر مثبت داشته و منجر به کاهش اشکالات خواندن در آنان شده است.
کلید واژهها: راهبردهای فراشناختی، بهبود عملکرد خواندن، کودکان نارساخوان
فصل یکم:
مقدمه پژوهش
- بیان مسئله:
ناتوانیهای ویژهی یادگیری1 اصطلاحی است کلی که به گروهی ناهمگن از اختلالها که به صورت غیر منتظرهای ظاهر میشوند و علی رغم آموزش متعارف، حواس سالم، هوش طبیعی، انگیزهی کافی و فرصت اجتماعی- فرهنگی مناسب مشکلات ویژه و مزمنی در کسب و کاربرد تواناییهای خواندن (نارساخوانی2)، نوشتن (نارسانویسی3) و ریاضی( حساب نارسایی4) دارند اطلاق میگردد.اصطلاح ناتوانیهای ویژهی یادگیری شامل کودکانی که مشکل یادگیری آنها عمدتا نتیجهی معلولیت در بینایی، شنوایی، و یا حرکتی یا هوش پایین، اختلال هیجانی و یا وضع نامساعد اجتماعی و فرهنگی است، نمیشود.
این تعریف توسط راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات