دانشگاه آزاد اسلامی
واحد اردبیل
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته روانشناسی بالینی
عنوان :
اثربخشی واقعیت درمانی بر کاهش کمرویی و نارسایی هیجانی دانش آموزان
استاد راهنما:
دکتر محمد نریمانی
استاد مشاور:
دکتر توکل موسی زاده
زمستان 1392
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب | |
صفحه | عنوان |
1 | چکیده. |
فصل اول:کلیات تحقیق | |
3 | 1-1-مقدمه. |
5 | 1-2- بیان مسئله |
6 | 1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق. |
8 | 1-4-اهداف پژوهش |
8 | 1-5- فرضیه ها. |
9 | 1-6-تعاریف نظری متغیرهای تحقیق |
10 | 1-7-تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق |
فصل دوم:ادبیات تحقیق | |
12 | 2-1-مقدمه |
12 | 2-2-کمرویی |
14 | 2-2-1-علل کم رویی . |
16 | 2-2-2-کمرویی و انزوا طلبی. |
17 | 2-2-3-سنین کمرویی. |
17 | 2-2-4-آثار و نشانه های کمرویی. |
19 | 2-2-5-ریشه و علل کمرویی |
22 | 2-2-6-خطرات مهم تر. |
22 | 2-2-7-راه های پیشگیری از کمرویی در کودکان. |
29 | 2-3-نارسایی هیجانی. |
30 | 2-4-واقعیت درمانی |
30 | 2-4-1-تاریخچه واقعیت درمانی |
31 | 2-4-2- واقعیت درمانی و مفهوم آن. |
35 | 2-4-3-تعریف واقعیت درمانی. |
36 | 2-4-3-1-نیاز اول(پیوند عاطفی دوسویه) |
37 | 2-4-3-2-نیاز دوم (احساس ارزشمندی) |
38 | 2-4-4-مقایسه نظریهها. |
38 | 2-4-4-1-نظریههای درمانی سنتی (مخالف) . |
39 | 2-4-4-2-نظریه واقعیت گرایانه. |
39 | 2-4-4-3-عناصر اصلی نظریه واقعیت درمانی. |
40 | 2-4-4-4- اصول اساسی نظریه واقعیت درمانی. |
40 | 2-4-4-5- عوامل مؤثر در رشد (درمان) . |
41 | 2-4-5-خلاصهای از نظریات مرتبط |
45 | 2-4-6-تفاوت واقعیت درمانی با روانکاری فروید. |
46 | 2-4-7-انتظار از واقعیت درمانی یا هدف |
46 | 2-4-8- فرآیند درمان. |
47 | 2-4-9-نتایج مثبت بکارگیری روش واقعیت درمانی . |
48 | 2-4-10-فرایند درمان |
49 | 2-4-11-اصول واقعیت درمانی. |
51 | 2-4-12-ویژگی های دیگر واقعیت درمانی. |
52 | 2-5-پیشینه تحقیق. |
فصل سوم:روش شناسی پژوهش | |
55 | 3-1-مقدمه |
55 | 3-2 روش تحقیق. |
55 | 3-3-طرح پژوهش. |
55 | 3-4-جامعه آماری. |
55 | 3-5-نمونه و روش نمونه گیری |
56 | 3-6-ابزارهای پژوهش. |
57 | 3-7-روش اجرای پژوهش. |
58 | 3-8-روش تجزیه وتحلیل داده ها |
60 | فصل چهارم:یافته های پژوهش4-1-یافتههای پژوهش |
60 | 4-2-یافته های توصیفی |
62 | 4-3-آمار استنباطی |
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری | |
69 | مقدمه. |
69 | 5-1- بحث و نتیجه گیری. |
72 | 5-2-محدودیت های تحقیق. |
73 | 5-3-پیشنهادات. |
74 | فهرست منابع. |
77 | پیوست. |
80 | چکیده انگلیسی. |
فهرست جداول | |
عنوان | صفحه |
جدول شماره4-1: آمار توصیفی مربوط به گروه آزمایش و کنترل.60
جدول شماره 4-2: آمار توصیفی مربوط به سن.61
جدول شماره 4-3: آمار توصیفی مربوط به ترتیب تولد.61
جدول شماره 4-4: آمار توصیفی مربوط به رشته تحصیلی.62
جدول4-5- میانگین و انحراف معیار نمره ی کمرویی گروه های آزمایش و کنترل در مراحل پیش آزمون و پس آزمون62
جدول4-6- تحلیل کوواریانس روی میانگینهای نمرهی پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل در متغیر کمرویی.63
جدول4-7- میانگین وانحراف معیار نمره ی دشواری در توصیف احساسات گروه های آزمایش و کنترل در مراحل پیش آزمون و پس آزمون63
جدول4-8- تحلیل کوواریانس روی میانگینهای نمرهی پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل در متغیر دشواری در توصیف احساسات.64
جدول 4-9- میانگین وانحراف معیار نمره ی دشواری در شناسایی احساسات گروه های آزمایش و کنترل در مراحل پیش آزمون و پس آزمون.65
جدول4-10- تحلیل کوواریانس روی میانگینهای نمرهی پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل در متغیردشواری در شناسایی احساسات65
جدول4-11- میانگین وانحراف معیار نمره ی تفکر عینی گروه های آزمایش و کنترل در مراحل پیش آزمون و پس آزمون.66
جدول4-12- تحلیل کوواریانس روی میانگینهای نمرهی پیشآزمون و پسآزمون گروههای آزمایش و کنترل در متغیر تفکر عینی.66
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1-مقدمه
گلاسر[1] در عصر بحران اجتماعی و از خود بیگانگی در آمریکا به این نکته پی برد که اساس تمام مشکلات مردم ناشی از کمرنگ شدن پیوند عاطفی بین آنهاست. افرادی که خود را گم کردهاند و سرگردان به هر تخته پارهای چنگ میزنند تا چند صباحی زنده بمانند. اما باید به ساحل واقعی نجات رسید.
گلاسر به این نتیجه رسیده است که انسانها بر خلاف دیدگاههای سنتی درمانی چیزی بیش از غرایز، امیال و عادات هستند. انسانها انتخاب میکنند ، تصمیم میگیرند، تغییر میدهند، خودشان را بررسی میکنند.
گلاسر همچنین پی برد که چون با انسان طرف است، برای اجرای فنهای درمانی به یک چیز دیگر هم احتیاج هست و آن رابطه است و دیگر یک درمانگر سرد و بیعاطفهی متخصصِ مصلحت اندیش نمیتواند موفق باشد. نقش مهم رابطه درمانی برای او یک فرض جدی در درمان لحاظ شد.
علاوه بر رابطه درمانی، نگاه گلاسر در آسیبشناسی روانی به فرد، نگاه مریضی یا نقص در رفتار نیست نگاه او به فرد این است که وی از تواناییهای خود به درستی استفاده نمیکند تا به خودشکوفایی و کمال برسد. گلاسر همه آنچه را که در جنبش انسانگرایی وجود دارد با عقل و استدلال نیز همراه میکند اما همچنان فقدان «عبرت از گذشته» در نظریه وی وجود دارد. زیرا انسانها فکر میکنند، احساس میکنند، تجربه میکنند، از گذشته عبرت میگیرند و برای آینده آرزوهایی دارند.(گلاسر،1389)
در بسیاری از کلاسهای درسی، دانش آموزانی دیده می شوند که آرام ، کمرو و خجالتی هستند. این افراد در زندگی روزمرهی خود اغلب اوقات با اعضاء خانواده و همسالان آشنا بازی می کنند و