۲-۲-۲-۳- مسئولیت مدنی ۱۴
فصل سوم : تحولات تاریخی رفتار با اطفال بزهکار
۳-۱- جوامع باستانی ۱۷
۳-۲- دوره اسلامی ۲۰
۳-۳- دیدگاه های مکاتب کیفری ۲۲
۳-۳-۱- دیدگاه مکتب کلاسیک ۲۲
۳-۳-۲- دیدگاه مکتب تحققی ۲۴
۳-۳-۳- دیدگاه مکتب دفاع اجتماعی ۲۵
فصل چهارم : قوانین جزایی ایران و اردن در مورد نحوه برخورد با مسولیت کیفری اطفال
۴-۱- قوانین ایران در دوره قبل از انقلاب اسلامی ۲۹
۴-۱-۱-قانون مجازات عمومی سال ۱۳۰۴ ۲۹
۴-۱-۲- قانون تشکیل دادگاه اطفال بزهکار ۲۹
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۴-۱-۳- قانون مجازات عمومی اصلاح ۱۳۵۲ و شدت گرایی مقنن ۳۷
۴-۲- رفتار با اطفال در قوانین بعد از انقلاب اسلامی ۴۰
۴-۲-۱- چگونگی مسئولیت جزایی اطفال ۴۰
۴-۲-۲- موارد منصوص در قانون مجازات اسلامی ۴۱
۴-۳- بررسی قوانین جزائی اردن در رابطه با نحوه برخورد با اطفال بزهکار ۴۲
۴-۳-۱-نحوه ی دادرسی اطفال بزهکار ۴۲
۴-۳-۱-۱- شیوه ی انتخاب قضات اطفال ۴۲
۴-۳-۱-۲- تشکیلات دادگاههای اطفال و مسائل شکلی ۴۳
۴-۴- مجازات اطفال در قوانین جزائی اردن ۴۴
۴-۴-۱- جرائم علیه اموال ۴۴
۴-۴-۲- جرائم علیه اشخاص ۴۵
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری۵-۱- نتیجه گیری ۴۷
منابع و مآخذ
منابع فارسی ۴۹
پیوست ها.۶۹
چکیده انگلیسی: ۷۱
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی نحوه دادرسی و کیفر اطفال به عنوان یکی از شیوه های تربیتی در اسلام و حدود و شرایط آن است. از این رو سوال آغازین این پژوهش عبارت است از: آیا نظام حقوقی و قضایی اسلام و به تبع آن نظامهای حقوقی ایران و اردن، مسئولیت کیفری اطفال را به عنوان یک قاعده پذیرفته اند؟ و آیا مسئولیت کیفری اطفال همچون افراد بزرگسال فایده ای برای جامعه در بر دارد؟ بر این اساس روش تحقیق نیز توصیفی و تحلیلی انتخاب شده است.
نظام قضایی اطفال و نوجوانان در کشور ایران و اردن به دنبال رفاه و آسایش ایشان بوده و هست. و بایستی به گونه ای عمل کند که واکنش های مقامات با موقعیت خاص اطفال و نوجوانان و بزه ارتکابی متناسب باشد و در هر حال تمامی واکنش ها در جهت پرورش ، تربیت و اصلاح و درمان ایشان جهت گیری یابد. کودکان علاوه بر برخورداری از تمامی حقوق انسانی ، حق دارند متناسب با آسیب پذیری های خود، از احترام و حمایت ویژه نیز بهره مند شوند تا بتوانند زندگی همراه با رشد جسمی ، ذهنی ، معنوی، اخلاقی و اجتماعی داشته باشند . به همین جهت است که تمام تلاش حقوقدانان و جرم شناسان در هر دو کشور ، یافتن نظام قضایی و تربیتی ویژه ای برای بزهکاری خردسال و نوجوان است و این تلاش ها برای راه حل ها و ارائه الگوهای خاصی در جهت تربیت و جایگزینی مجازات است که منجر به تصویب مقررات خاصی در هر دو کشور شده است .
با توجه به طبع لطیف و انعطاف پذیر اطفال و نوجوانان ، واکنشهای اتخاذ شده در مورد جرایم آنان بایستی متناسب با وضعیت جسمی و روحی آنان باشد ؛ لذا مجازاتهایی مانند حبس و شلاق نه تنها تاثیری در تغییر طرز تفکر ، رفتار و کردار اطفال و جوانا ندارد بلکه حس انتقام جوی را در آنان تشدید می کند و در صورت وقوع جرم ، رسیدگی و اتخاذ هر گونه تصمیم باید با قاضی صلاحیتدار تفویض گردد تا با تشکیل پرونده شناسایی شخصیت ، روشی منطبق با شخصیت طفل یا نوجوان به اجرا گذارده شود .