عنوان:
بررسی رابطه بین سبک های تفکر و راهبرد های مقابله با استرس در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر جوانرود
استاد راهنما:
دکتر کیوان کاکابرایی
استاد مشاور:
دکتر کریم افشار نیا
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فصل اول: مقدمه پژوهش
بیان مساله: 3
اهمیت و ضرورت پژوهش. 5
اهداف پژوهش 7
فرضیههای تحقیق:. 7
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 7
فصل دوم: پیشینه پژوهش
مقدمه. 11
بخش اول: سبکهای تفکر. 11
سبک چیست؟. 11
نظریههای مختلف دربارهی سبک 11
تعریف سبک تفکر 13
اصول سبکهای تفکر. 14
متغیرهای مؤثر در شکل گیری سبکهای تفکر 15
سبکهای تفکر در کلاس درس 18
انواع سبکهای تفکر 19
کارکردهای سبکهای تفکر. 20
شکلها ی سبکهای تفکر : 20
سطحهای سبکهای تفکر :. 22
قلمروهای (حوزههای) سبکهای تفکر:. 22
گرایشهای سبکهای تفکر: 23
مقیاس های ارزیابی سبکهای تفکر. 24
بخش دوم: راهبردهای مقابله با استرس. 25
تعریف مقابله. 25
کارکردهای مقابله 26
نظریه های مقابله. 27
الف )نظریه تکاملی و سازگاری رفتاری : 27
ب) نظریه روان تحلیل گری و تحول شخصی. 28
ج- نظریه های تحولی – چرخه زندگی 29
د- الگوی یکپارچه از فرایند مقابله و فشار روانی. 29
نظریه لازاروس- فولکمن 31
منابع شخصی مقابله. 31
الف – تحول من. 32
ب- کارآمدی خود. 32
ج- خوش بینی. 33
د- احساس یکپارچگی. 33
ه- سبک های شناختی 34
و – سبک های دفاع و مقابله. 35
ز- توانایی های حل مساله. 36
راهبردهای مقابلهای. 36
فرایندهای مقابله و ارزیابی. 40
فرایند مقابله 40
ابزارهای اندازه گیری مقابله. 42
تعیین کننده های فرایند مقابله 43
الف – عوامل شخصیتی و جمعیت شناختی. 44
ب- قرائن اجتماعی مقابله. 45
راهبردهای سازش یافته و سازش نایافته: 46
الف – مقابله سازش یافته. 46
ب – مقابله سازش نایافته. 47
پیشینه پژوهش 49
فصل سوم: روش پژوهش
پیش درآمد: 57
روش. 57
جامعه آماری. 57
نمونه و روش نمونه گیری 57
ابزار پژوهش. 58
روش تجزیه و تحلیل دادهها. 60
فصل چهارم: یافته های پژوهش
پیش درآمد. 62
یافته های پژوهش. 62
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
پیش درآمد. 70
بحث و نتیجه گیری. 71
محدودیت های پژوهش 74
منابع 76
پیوست. 81
چکیده:
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های تفکر و راهبرد های مقابله با استرس در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر جوانرود صورت گرفت. روش: جامعه آماری در این پژوهش تمامی پسران 15 تا 19 ساله دوره دوم دبیرستان شهر جوانرود هستند که در سال تحصیلی 1393- 1392 مشغول به تحصیل میباشند. نمونه گیری به روش pps یا نمونه گیری از طریق تعیین نمونه متناسب با حجم انجام پذیرفت. دراین روش با توجه به جمعیت تعداد 162 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیدند و برای جلوگیری از ریزش احتمالی تعداد 180 پرسشنامه در بین دانش آموزان توزیع گردید و به پرسش نامه های راهبردهای مقابله با استرس راجر و جارویس (1993) و سبک های تفکر استرنبرگ-واگنر(1991) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی از آمار استنباطی همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده گردید. یافته ها: نتایچ تحقیق نشان داد که بین سبک های تفکر و راهبردهای مقابله با استرس رابطه