دانشگاه آزاداسلامی
واحدعلوم وتحقیقات هرمزگان
پایان نامه کارشناسی ارشدرشته: M.A))
رشته : روانشناسی گرایش بالینی
موضوع:
بررسی رابطه نا سازگاری های زناشویی با مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهرستان رفسنجان
استادراهنما:
دکتراقبال زارعی
استادمشاور:
دکترکورش محمدی
سال تحصیلی : 1393-1392
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ل
فصل اول: طرح تحقیق
1-1- مقدمه 1
1-2- بیانمسئله 1
1-3- اهمیتوضرورت. 5
1-4- اهداف پژوهش. 7
1-5- فرضیههای پژوهش 7
1-6- تعاریف نظری واژهها و اصطلاحات 8
1-7- تعاریف عملیاتی واژه و اصطلاحات 8
فصلدوم: پیشینهپژوهش
2-1- مقدمه 9
2-2- هوشهیجانی 10
2-2-1-سیرتاریخیهوشهیجانی 11
2-2-2-مفهومهوشهیجانی. 13
2-2-3- ویژگیهایهوشهیجانی. 18
2-2-3-1- آگاهیازهیجانهایخود 18
2-2-3-2-.بیانهیجانها 19
2-2-3-3- آگاهیازهیجانهایدیگران 19
2-2-3-4- مدیریتهیجانهاست 20
2-2-4- چگونگیتقویتهوشهیجانیدرفرزندان 20
2-2-5- نقشهوشهیجانیدریادگیریدانشآموزان. 21
2-2-6- نقشمعلمدریادگیریدانشآموزان. 22
2-2-7- پیشنهاداتیبرایدبیراندرراستایاثربخشبودندررابطهباهوشهیجانی 22
2-3- سیرتاریخیعلومتجربی 24
2-4- عملکردتحصیلی. 30
2-4-1-مفهومعملکردتحصیلی 31
ادامه فهرست مطالب
2-4-2- عواملموثربرعملکردتحصیلی. 31
2-4-3- شاخصهایشکستتحصیلی 35
2-4-4-عواملمرتبطباپیشرفتتحصیلی 36
2-4-5-عمدهتریندلایلافتتحصیلی. 38
2-5- مروریبرتحقیقاتداخلیوخارجی 38
فصلسوم: روشپژوهش
3-1- مقدمه 40
3-2- روشپژوهش 41
3-3- جامعهآماری،نمونهوشیوهنمونهگیری. 41
3-4- ابزارهایپژوهش 41
3-5- روشاجرا 42
3-6- روشتجزیهوتحلیلدادهها. 42
3-7- ملاحظاتاخلاقیپژوهش 42
فصلچهارم: یافتههایپژوهش
4-1- مقدمه 44
4-2- قسمتاول: جداولفراوانیوشاخصهایتوصیفیمتغیرهایپژوهش 44
4-3- قسمتدوم: یافته هایمربوطبههمبستگیهایساده. 48
4-4- بخشسوم: یافتههایمربوطبهفرضیههایپژوهش (تحلیلرگرسیون) 49
فصلپنجم: بحثونتیجهگیری
5-1- مقدمه 51
5-2- بحثونتیجهگیریپیرامونفرضیههایتحقیق. 52
5-3- محدودیتهایپژوهش 54
5-4- پیشنهادات. 54
5-4-1- پیشنهاداتکاربردی 55
5-4-2- پیشنهاداتپژوهشی 55
فهرستمنابع. 56
پرسشنامه 59
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول(4-1) فراوانیودرصدفراوانیگروهنمونهپژوهشبرحسبشغلپدرومادر. 45
جدول (4-2) وضعیتگروهنمونهپژوهشبرحسبتحصیلاتپدرومادر. 46
جدول (4-3) شاخصهایتوصیفیمربوطبهمتغیرهایپژوهش 47
جدول (4-4) ماتریسهمبستگیبینهوشهیجانیومولفههاباپیشرفتتحصیلیدرسعلوم. 48
جدول (4-5) ضریبهمبستگیچندگانهبینمولفههایهوشهیجانیباپیشرفتتحصیلیعلومبهشیوهگامبهگام. 49
جدول (4-6) رگرسیونچندگانه (گامبهگام) پیشبینیپیشرفتتحصیلیعلومازطریقمولفههایهوشهیجانی. 50
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل(4-1)فراوانیگروهنمونهپژوهشبرحسبشغلپدرومادر 45
شکل(4-2) درصدفراوانیگروهنمونهپژوهشبرحسبتحصیلاتپدرومادر 46
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین ناسازگاری زناشویی با مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود . روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شاما دانش آموزان پسر ارجاع داده شده از طرف مشاور تحصیلی دبیرستان های شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی 92 – 1391 به مرکز مشاوره آموزش و پرورش که تعداد 200 نفر را تشکیل داده اند و با استفاده ار روش نمونه گیری تصادفی ساده بر اساس جدول نمونه مورگان و کرجسی تعداد 140 نفر نمونه انتخاب شدند . ابزارهای گرد آوری داده ها ، پرسشنامه مشکلات رفتاری آشنباخ (1991) ، پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر (1976) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق میانگین نمرات ترم اول و دوم کسب شد . تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل و برسی قرار گرفت . نتایج نشان داد که بین ناسازگاری زناشویی با مشکلات رفتاری رابطه مثبت و معنادار (01/0 p ) و بین ناسازگاری زناشویی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی معنی دار (01/0 p ) وجود دارد . علاوه بر این تحلیل رگرسیون نشان داد ناسازگاری زناشویی قادر به پیش بینی مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. بنا بر این پژوهش حاضر نشان داد که بین ناسازگاری زناشویی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد .
واژگان کلیدی : ناسازگاری زناشویی ، مشکلات رفتاری ، پیشرفت تحصیلی