دانشگاه آزاد اسلامی
واحد ایلام
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی (M.A)
گرایش: عمومی
عنوان :
بررسی مقایسهای تدریس اثربخش از دیدگاه معلمان و دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ایلام
استاد راهنما:
دکتر جهانشا محمدزاده
استاد مشاور:
دکتر زینب طولابی
تابستان 1394
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 3
1-2 – بیان مسأله. 5
1-3 – اهمیت و ضرورت تحقیق 7
1-4- اهداف تحقیق 10
1-4-1- هدف کلی 10
1-4-2- اهداف فرعی تحقیق 10
1-5- سؤالات تحقیق 11
1-6- تعریف واژهها و اصطلاحات. 11
1-6-1-تعاریف مفهومی 11
1-6-2- تعاریف عملیاتی 12
فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه. 14
2-2- تعریف اثربخشی 15
2-3- روشهای تفکر در تدریس اثربخش. 16
2-4- تعاریف تدریس. 17
2-5- تدریس بهعنوان یک علم. 18
2-6- تدریس چگونه فعالیتی است؟. 19
2-7- ویژگیهای تدریس مؤثر. 20
2-8- استفاده از روشهای تدریس خلاق 21
2-9- ویژگیهای معلم. 21
2-10- تدریس، بهعنوان یک هنر. 22
2-11- آیزنر تدریس را به چهار دلیل، واجد خصیصه هنری دانسته است. 23
2-12- نقل قول جالبی از لئوتولستوی در وصف بهترین معلم. 25
2-13- روشهای نوین تدریس. 25
2-13-1- تعریف روش. 25
2-14-تقسیمبندی روش تدریس. 26
2-15- روشهای نوین تدریس. 28
2-15-1- روش کنفرانس (گــــرد همآیی) 28
2-15-2- روش شاگرد ـ استادی 28
2-15-3- روش چند حسـی (مختلط) 28
2-15-4- روش حل مسئلـه. 29
2-15-5- روش پروژهای 29
2-15-6- شیوه سخنرانی 30
2-15-7- شیوه بازگویی 31
2-15-8 – شیوه پرسش و پاسخ 31
2-15-9- شیوه تمرینی 31
2-15-10- شیوه بحثی 32
2-15-11- شیوه نمایشی 32
2-15-12- شیـوه آزمایشـی (روش اجرا کردن یا یادگیری بهوسیله عمل) 32
2-15-13- شیوه گردش علمی 33
2-15-14- استفاده از منابع دیداری و شنیداری 33
2-15-15- الگوی کاوشگری به شیوه حقوقی 33
2-15-16- الگوی آموختن کنترل خود. 34
2-15-17- الگوی ایفای نقش. 34
2-16- روش کارگاهی 35
2-16-1- سمینار. 35
2-16-2- کنفرانس. 35
2-16-3- سمپوزیوم. 35
2-17- روش تدریس کارگاهی 35
2-17-1- مرحله ارائه درس کوتاه 35
2-17-2- مرحله فعالیت و کار. 35
2-17-3- مرحله مشارکت: 36
2-17-3-1- مرحله درسی کوتاه و فشرده 36
2-17-3-2- مرحله فعالیت گروهی و انجام وظایف انفرادی 36
2-17-3-3- مرحله مشارکت و جمعبندی 37
2-18- الگوی دریافت مفهوم. 37
2-19- الگوی تفکر استقرایی 38
2-19-1- مراحل تدریس الگوی تفکر استقرایی عبارتاند از. 38
2-20- الگوی آموزش کاوشگری 38
2-20-1- مراحل تدریس این الگو عبارت است از. 38
2-21- الگوی پیش سازمان دهنـــده 39
2-21-1- مراحل پیش سازمان دهنده: 39
2-22- الگوی یادسپاری 39
2-22-1- مراحل تدریس این الگو عبارت است از. 39
2-23- الگوی رشد عقلی 40
2-23-1- مـراحل تدریس این الگو عبارتاند از. 40
2-24- الگوی کاوشگری علمی 40
2-24-1- مـراحل این الگو عبارتاند از. 40
2-25- الگوی تدریس غیرمستقیم. 41
2-25-1- مراحل تدریس این الگو عبارتاند از. 41
2-26- الگوی بدایع پردازی (افزایش تفکر خلاق) 41
2-26-1- مراحل تدریس این الگو عبارتنداز. 42
2-27- الگوی آگاهی یابی 42
2-27-1- مـراحل این الگو عبارتاند از. 42
2-28- الگوی دیدار در کلاس درس. 43
2-28-1- مــــراحل این الگو عبارتاند از. 43
2-29- الگوی پژوهش گروهی (تفحص گروهی) 43
2-30- الگوی آموزش آزمایشگاهی 44
2-31- الگوی کاوشگری علوم اجتماعی 44
2-32- الگوی یادگیری در حد تسلط آموزش مستقیـــم. 44
2-32-1- (نظریه اجتماعی یادگیری) 44
2-33- الگوی آموزش برای رشد مفهوم و مهارت. 45