۱-انتخاب همسر ۵۷
۲-روزی حلال. ۵۸
۳-حق بقاء ۵۸
۴-نام گذاری کودک. ۵۹
۵-خواندن ادعیه هنگام بارداری. ۶۰
ب: برنامه های پس از تولد. ۶۰
خواندن اذان واقامه در گوش کودکان. ۶۰
حمایت و مراقبت از کودک در خانواده ۶۱
حمایت ومراقبت ازکودک دراجتماع ۶۱
مبحث سوم : نا رساییهای روانی و توصیه های پیشگیرانه
گفتار اول : نارسایی های روانی ۶۲
جهل .۶۲
سوءظن ۶۲
کینه ورزی ۶۳
بخل ۶۳
هوای نفس ۶۴
گفتاردوم : توصیه های پیشگیرانه مقابله بانارساییهای روانی ۶۴
گفتار سوم: رویکردحمایتی پیشگیری ۶۵
توجه به آینده. ۶۵
ارزشمند بودن اطفال. ۶۶
کاهش بزهکاری ۶۶
فصل دوم: آموزش و پرورش وپیشگیری
مبحث اول: اهداف و ساختار آموزش و پرورش
گفتاراول : آموزش و پرورش. ۶۸
۱- تعریف آموزش و پرورش. ۶۸
۲- اهمیت اموزش و پرورش. ۶۹
گفتاردوم: مسائل و هدف آموزش و پرورش ۶۹
گفتارسوم: محتوای آموزش و پرورش. ۷۱
مبحث دوم : شمول آموزش و پرورش
گفتار اول : آموزش و پرورش و آموزه های دینی. ۷۲
گفتار دوم : آموزش و پرورش وآموزه های بین المللی ۷۲
گفتار سوم : مبانی مشترک اسناد بین المللی وآموزش وپرورش ۷۳
۱-رایگان بودن آموزش. ۷۳
۲-همگانی بودن آموزش ۷۳
۳-رشد و کمال انسانی ۷۳
۴-استقلال والدین درانتخاب نوع آموزش وپرورش ۷۳
۵-سهیم بودن دولت در آموزش و پرورش ۷۳
۶-ممنوعیت هر گونه تنبیه در مدارس. ۷۳
مبحث سوم: رده بندی مسائل آموزش و پرورش با پیشگیری رشد مدار
گفتار اول : رده بندی از نظر ارتباط هدف. ۷۴
گفتار دوم : رده بندی از نظر بازده کاری. ۷۴
گفتار سوم : رده بندی از نظر علت و ماهیت ۷۴
فصل سوم: ساختار و تعالیم آموزش و پرورش برای تحقق پیشگیری رشد مدار
مبحث اول : ساختارها
گفتار اول : مدرسه ۷۶
گفتار دوم : معاونت پرورشی و تربیت بدنی. ۷۶
گفتار سوم : هسته مشاوره و فعالیت های رشدی ۷۷
۱-مسئول پیشگیری ۷۷
۲-مسئول آشنا سازی ۷۷
۳-رشد تحصیلی – شغلی ۷۷
۴-مشورت ۷۸
۵-مشاوره شخصی و فردی. ۷۸
مبحث دوم : تعلیمات آموزش و پرورش در اجرای پیشگیری با توجه به آموزه های دینی و قوانین و آیین نامه ها
گفتار اول : محیط های تحصیلی و اجتماعی شدن ۷۸
۱-تعلیم و تربیت و باز اجتماعی شدن ۷۹
۲-سازماندهی توسط بزرگسالان و اجتماعی شدن ۷۹
۳-تفاوت های جنسی و اجتماعی شدن. ۷۹
۴-معلمان به عنوان الگو در اجتماعی شدن ۸۰
گفتار دوم : آموزه های دینی و اجتماعی شدن. ۸۰
گفتارسوم: آموزه های بین المللی واجتماعی شدن ۸۰
۱-مشارکت. ۸۰
۲-آموزش در مدارس (معلمان) ۸۱
۳-خانواده ۸۱
۴-جامعه ۸۱
گفتارچهارم: کنترل خشونت دانش آموزان ۸۱
گفتار پنجم : کنترل پرخشاگری دانش آموزان ۸۲
گفتار ششم : آموزش های اخلاقی ۸۲
مبحث سوم : پیشگیری در سطح خانواده
گفتار اول : آموزش خانواده . ۸۳
گفتار دوم : دانش آموزان به عنوان پدران و مادران آینده ۸۵
گفتار سوم : آموزه های دینی موثر برای آموزش خانواده. ۸۶
مبحث چهارم : پیشگیری در سطح همسالان و محیط
گفتار اول : پیشگیری در سطح محیط تحصیلی و غیر تحصیلی ۸۶
گفتاردوم : مدرسه و مسجد کانون پیشرفت محلی ۸۷
گفتار سوم : آموزه های دینی و بین المللی برون مدرسه ای آموزش و پرورش ۸۸
گفتار چهارم : پیشگیری محیطی و ساختارها. ۸۹
۱-معماری و طراحی مدرسه. ۸۹
۲-کنترل دانش آموزان با ابزار مدرن ۹۰
نتیجه و پیشنهادها ۹۲
فهرست منابع ۹۶
چکیده
از دیرباز مناقشه برمیزان اثربخشی تنبیه میان دیدگاههای مختلف روان شناختی، علوم تربیتی و اسلام وجود داشته است. تنبیه به معنای آگاهانیدن و واقف گردانیدن به چیزی آمده است. معمولاً روانشناسان تنبیه را جایز نمیدانند و برای آن عوارض نامطلوبی همچون ترس، عدم یادگیری رفتار درست، پرخاشگری نسبت به عامل تنبیهکننده، جانشین شدن یک پاسخ نامطلوب به جای پاسخ نامطلوب دیگر و الگو برداری از آن توسط دیگران بر میشمارند.
تنبیه اطفال درغالب موارد در آیات وروایات و نزد علمای دینی و دانشمندان علوم مختلف امری مذموم بوده وحتی اگر در موارد بسیار کمی هم به آن اشاره داشتند اعتقادشان براین بود که تنبیه کودک باید به اندازه جرم وگناه او باشد، نه بیشتر ازآن؛ یعنی باید به میزان و مصلحت باشد و اگر کودک عقوبت رفتار اشتباه یا خلاف را نمیداند و یا پیش ازتنبیه آگاه شد نباید او راتنبیه کرد. همچنین، نباید به خاطر تخلیه هیجانی کودک را مورد عتاب وتنبیه قرار داد بلکه بهتراست از روشهای جانشین تنبیه همچون افزایش سن رشد، گذشت زمان، و نادیده گرفتن استفاده کرد. در این راستا، مهمترین و مناسبترین بستر برای تحقق سیاستهای پیشگیرانه از تنبیه و بزهکاری که ممکن است در نتیجه تنبیه به وجود آید، آموزش وپرورش است.
آموزش و پرورش با در اختیار داشتن طیف گستردهای از کودکان و نوجوانان و دارا بودن ساختارهای مناسب درعرصه تعلیم وتربیت می تواند با تفکیک عرف و عادات فرهنگی و اجتماعی و دینی جامعه با اسناد الزامآور و تعهدآور همسو با تعلیمات پیشگیرنده عمل کند و به طور غیرمستقیم به عنوان نهاد پیشگیری از جرم درجهان شناخته شود.
واژگان کلیدی: تنبیه اطفال، بزهکاری، پیشگیری، آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت
مقدمه
آیا این ضرب المثل قدیمی صحیح است؟«کسی که بچه خود را نزند، روزی به سینه خود خواهد زد». ازدیرباز برای عامه مردم جا افتاده که در مقابل هرکار نادرستی که از اطفال سر میزند باید او را تنبیه کرد تا یاد بگیرد که آن کار را تکرار نکند و این امر به صورت شایع و فراگیر از زمانهای قدیم در مکتب خانهها و سپس درکلاسهای درس آموزش و پرورش به اجرا در میآمد و چه بسا به خاطر برخی تنبیهات ناشایست و بیمورد بسیاری از افراد از تعلیم و تربیت باز ماندند.و این مطلب که اگر تنبیه نبود ما به جایی نمیرسیدیم یا اگر ترس نباشد بچه آدم نمی شود حتی از زبان بزرگان جوامع مختلف شنیده شده است ولی پس ازسالها تحقیق و پژوهش، روان شناسان و جامعه شناسان به این نتیجه رسیدند که پاسخ نامطلوب به رفتارهای هیجانی کودکان باعث عدم یادگیری رفتار مناسب شده و ترس و وحشت را در کودکان تقویت کرده و چه بسا جراحت روحی کودکان را افزایش داده و از این طریق آنها را برای ارتکاب اعمال ناپسند در جامعه ترغیب می کند. لذا دانشمند علوم مختلف با توجه به آموزههای دینی و تجارب آموخته از گذشتگان معتقدند که استفاده از روشهای جانشین تنبیه موجب تشویق اطفال به انجام اعمال مثبت شده وآنها را از بزهکاری احتمالی در آینده دور میسازد.
بنابراین آموزش و پرورش به عنوان اصلیترین نهاد قدرت و تأثیرگذارترین آن و تنها نهادی که
می تواند پیشگیری از تنبیه و بزهکاری را بصورت صحیح در قالب آموزشهای رایج تربیتی محقق سازد وکودکان ونوجوانان و جوانان را با توجه به آموزههای دینی وتعالیم نوین آموزشی به گونهای پرورش دهد که درآینده جامعهای عاری از هرگونه ارتکاب جرم داشته باشیم.
الف) بیان مسئله
درنظام آموزش و پرورش ایران برخی از معلمان و مربیان دانسته یا ندانسته، عمد یا سهو به صور مختلف کلامی، نوشتاری، کم کردن نمره، اخراج ازکلاس یا جسمی، دانش آموزان را مورد تنبیه قرار
می دهند که با این اعمال، حقوق فردی آنان اعم از عاطفی، روانی، حیثیتی را خدشهدار و جایگاه اجتماعی آنها را درکلاس، مدرسه و حتی جامعهی بیرون از مدرسه متزلزل نموده که چه بسا ممکن است تا سالها قابل جبران نباشد یا حتی موجب برچسبزنی آنان درآینده شده و شخص تنبیه شده ناخواسته به سمت ارتکاب جرم سوق یافته و این امر باعث افزایش بزهکاری در جامعه گردد. در این پایان نامه تنبیه دانش آموزان، بزهکاری آنان و راهکارهای پیشگیری ازآن در مدارس ایران به ویژه مقطع متوسطه مورد مطالعه قرار گرفته و متغیرهای اصلی و فرعی منتسب در چارچوب نظام آموزش و پرورش ایران تبیین میگردد تا باشد با تنویر افکار عموم ملت شریف ایران خاصه معلمان و مربیان آموزش و پرورش بتوان در سطح وسیعی بزهکاری را در جامعه کاهش داده و در تربیت نسل جوان و ترغیب آنان برپایبندی به قانون و در جهت هرچه بهتر نظم در جامعه به توفیقات چشمگیری دست یافت.