تأثیر شایستگی های کانونی مدیریت بر تضمین کیفیت دانشگاه قم
استاد راهنما:
دکتر لاله جمشیدی
استاد مشاور:
دکتر علی اکبر امین بیدختی
اسفند1392
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
چکیده
اوایل قرن بیستم را می توان دوران توسعه ی سریع نظام های مختلف ارزیابی و تضمین کیفیت در آموزش عالی دانست. از این دوران است که دغدغه ی حفظ، بهبود، ارتقاء و تضمین کیفیت به طور نسبی در هر کشوری مطرح شده و به دنبال آن ساختارها و واحدهای مدیریتی جدیدی در سطوح مؤسسه ای، ملی، منطقه ای و بین المللی جهت تحقق این امر ایجاد شده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شایستگی های کانونی مدیریت بر تضمین کیفیت دانشگاه قم، بوده است. برای دست یافتن به این منظور، تأثیر شایستگی های کانونی مدیریت بر هر یک از گویه های تضمین کیفیت بررسی شد. این پژوهش از نوع کاربردی است. جامعه ی آماری این پژوهش، کلیه ی اعضای هیأت علمی دانشگاه قم در سال تحصیلی 92-1391بوده که تعداد آن ها 239 نفر است، که تعداد 137 نفر از اعضای هیأت علمی با بهره گرفتن از روش نمونه گیری طبقه ای – تصادفی و از طریق جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند و آن ها به دو پرسشنامه ی استاندارد مربوط به تضمین کیفیت و شایستگی های کانونی مدیریت پاسخ دادند. روش انجام پژوهش، به صورت توصیفی – پیمایشی است که در آن به بررسی روابط بین متغیرهای پژوهش، پرداخته شد. این پژوهش از دو مرحله ی اسنادی و میدانی تشکیل شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های پژوهش و همچنین بررسی برازش مدل مفهومی پژوهش که معرف شبکه ی معناداری از روابط میان متغیرهای مورد مطالعه بوده، از روش های تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری بهره گیری شده است. یافته های پژوهش نشان داد که شایستگی های کانونی مدیریت بر تضمین کیفیت دانشگاه قم تأثیر مثبت و معناداری دارد.
فهرست:
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1) مقدمه 2
1-2) بیان مساله 3
1-3) اهمیت و ضرورت پژوهش 8
1-4) اهداف پژوهش 9
1-5) سؤالات پژوهش 10
1-6) فرضیه های پژوهش 11
1-7) روش پژوهش 11
1-8) روش گردآوری اطلاعات 12
1-9) قلمرو پژوهش 12
1-9-1) قلمرو موضوعی 12
1-9-2) قلمرو مکانی 12
1-9-3) قلمرو زمانی 12
1-10) جامعه آماری، نمونه آماری و روش نمونه گیری 12
1-11) تعریف مفهومی و عملیاتی واژگان کلیدی 13
1-11-1)تضمین کیفیت 13
1-11-1-1)تعریف مفهومی 13
1-11-1-2)تعریف عملیاتی 13
1-11-2)شایستگی های کانونی مدیریت 14
1-11-2-1)تعریف مفهومی 14
1-11-2-2)تعریف عملیاتی 14
1-12) چارچوب نظری پژوهش 15
فصل دوم: مروری بر پیشینه
2-1) مقدمه 17
2-2) کیفیت و مفهوم آن 18
2-3) کیفیت در آموزش عالی و مفهوم آن 20
2-4) تضمین کیفیت و مفهوم آن 22
2-5)ابزار تضمین کیفیت 23
2-6) ضرورت و اهمیت تضمین کیفیت در آموزش عالی 23
2-7) مؤلفه های الگوی تضمین کیفیت 26
2-8) چالش های آموزش عالی ایران در مورد نظام تضمین کیفیت 27
2-9) معنی و مفهوم ارزشیابی 31
2-10) ضرورت ارزیابی و تضمین کیفیت 32
2-11) الزام های توجه به کیفیت 35
2-12) راه کارهای ارزیابی در نظام تضمین کیفیت 36
2-12-1) اعتبار سنجی 36
2-12-2) ارزیابی درونی 36
2-12-2-1) ویژگی های ارزیابی درونی 37
2-13) ارزیابی بیرونی 37
2-13-1) ارزیابی بیرونی و نقش آن در تثبیت دستاوردهای ارزیابی درونی و تضمین کیفیت 37
2-14) الگو گزینی (محک زنی) 38
2-15) ممیزی کیفیت 39
2-16) تعریف شایستگی 40
2-17) انواع شایستگی 42
2-17-1) شایستگی های فردی 42
2-17-2) شایستگی های سازمانی 42
2-17-3) شایستگی های مرتبط با شغل 43
2-17-4) شایستگی های رفتاری یا مهارت های نرم 43
2-17-5) شایستگی های فنی یا مهارت های سخت 43
2-17-6) شایستگی های کارکردی (وظیفه ای 43
2-17-7) شایستگی های عام 43
2-17-8) شایستگی های کلیدی 43
2-17-9) شایستگی های متمایز کننده و آستانه ای 43
2-17-10)شایستگی های سخت و نرم 44
2-18) مدیریت یا رهبری 44
2-19)تعریف، جایگاه و نقش مدیریت 46
2-20)ویژگی های شغلی مدیران 48
2-21)سطوح مختلف مدیریت 48
2-22)اعتباریابی شایستگی ها 49
2-23)رویکردهای موجود در مورد شایستگی ها 50
2-23-1)رویکرد رفتاری 50
2-23-2)رویکرد استانداردها 50
2-23-3)رویکرد موقعیتی(اقتضایی): 50
2-24)سطوح شایستگی 51
2-24-1)سطح فردی 51
2-24-2)سطح سازمانی 51
2-24-3)سطح راهبردی 51
2-25)نقش های مدیریت 51
2-25-1)نقش های ارتباطی ( تشریفاتی ، رهبری ، رابط ). 51
2-25-1-1)نقش تشریفاتی 51
2-25-1-2)نقش رهبری 52
2-25-1-3)نقش رابط 52
2-25-2)نقش های اطلاعاتی ( نظاره گر ، اشاعه دهنده ، سخنگو ). 52
2-25-2-1)نقش نظاره گر (دیده بان): 52
2-25-2-2)نقش اشاعه دهنده: 52