دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
گروه علوم تربیتی
پایاننامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشته برنامهریزی درسی
عنوان
تأثیر طراحی انگیزشی آموزش بر کیفیت زندگی کلاسی و یادگیری در آموزش دانشگاهی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تأثیر طراحی انگیزشی آموزش بر کیفیت زندگی کلاسی و یادگیری در آموزش دانشگاهی بود. روش تحقیق از منظر هدف، کاربردی و از حیث گرد آوری دادهها، آزمایشی بود که از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش، تمام دانشجویان مقطع کارشناسی علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در نیمسال اول سال تحصیلی 94-1393 بودند که با توجه به ضرورت همکاری استاد درس در طراحی و اجرای برنامههای آموزشی و قابلیت تبدیل دانشجویان به دو گروه آزمایش و کنترل از سویی دیگر، درس روشها و فنون تدریس به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. این کلاس دارای 50 دانشجو بود و با بهره گرفتن از جدول اعداد تصادفی دانشجویان به گروههای آزمایشی و کنترل گمارش یافتند. بررسی سنجش با بکارگیری مراحل دهگانه طراحی انگیزشی بر اساس مدل کلر چهار عنصر: توجه، ارتباط، اطمینان و رضایت در بخش روشهای تدریس مستقیم این درس گنجانده شد. برای سنجش اثربخشی این طراحی از دو متغیر کیفیت زندگی کلاسی و یادگیری استفاده شد. روایی پرسشنامه کیفیت زندگی کلاسی از طریق روایی محتوایی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شد. برای اندازهگیری یادگیری، از پرسشنامه آزمون پیشرفت تحصیلی استفاده شد. روایی این پرسشنامه نیز از طریق جدول- هدف محتوا و میزان پایایی آزمون یادگیری نیز با کودر ریچاردسون محاسبه گردید. دادههای پژوهش با روش تحلیل واریانس چند متغیری و کوواریانس چند متغیری تحلیل گردید. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر طراحی انگیزشی کلر بر کیفبیت زندگی کلاسی بود ؛ اما این تأثیر بر یادگیری معنادار نبود.
واژههای کلیدی: طراحی انگیزشی آموزش، کیفیت زندگی کلاسی، آموزش دانشگاهی، کلر
فهرست مندرجات
عنوان
چکیده
بیان مسأله.2
اهداف پژوهش6
سؤال اصلی پژوهش.6
فرضیه اصلی6
تعاریف عملیاتی7
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
آموزش عالی و نقش آن.9
تأثیر طراحی آموزشی بر ارتقاء اثربخشی9
کیفیت زندگی کلاسی.10
انگیزش در یادگیری.11
نظریههای انگیزش مورد استفاده در الگوی ARCS13
الگوهای انگیزشی15
الگوی زمان- پیوستار.15
الگوی فرا انگیزش.16
الگوی طراحی انگیزشی ARCS.17
محدودیتهای طراحی انگیزشی24
پیشینه پژوهش.25
جمع بندی پژوهش28
فصل سوم: روش پژوهش
روش پژوهش.31
جامعه و نمونه آماری31
ابزارهای مربوط به فرایندهای طراحی انگیزشی.32
روایی و پایایی پرسشنامههای مربوط به فرایند طراحی انگیزشی کلر.36
ابزارهای مربوط به سنجش متغیرهای وابسته39
روایی و پایایی مربوط به ابزارهای سنجش و اندازهگیری.41
روش اجرای پژوهش41
طراحی .42
تدریس روشهای مبتنی بر انتقال مستقیم بر اساس الگوی طراحی انگیزشی کلر.45
تدریس روشهای مبتنی بر انتقال مستقیم به شیوه موجود.46
تحلیل سنجش متغیرهای وابسته46
روش تجزیه و تحلیل دادهها.46
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
سؤال پژوهش.48
مرحله اول: شرح مختصری از محتوا.48
مرحله دوم: اطلاع راجع به حضار51
مرحله سوم: تحلیل مخاطبان.53
مرحله چهارم: تحلیل مواد آموزشی57
مرحله پنجم: اهداف و ارزیابیها61
مرحله ششم: فهرستی از شیوههای انگیزشی بالقوه.62
مرحله هفتم: انتخاب و طراحی شیوهها64
مرحله هشتم: یکپارچه سازی با آموزش.66
مرحله نهم: انتخاب و توسعه مواد69
مرحله دهم: ارزیابی69
فرضیههای پژوهش.69
فرضیه نخست69
فرضیه دوم72
فرضیه اصلی.73
سایر یافتهها.74
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
نتیجه فرضیه نخست78
نتیجه فرضیه دوم79
بحث و نتیجه گیری.80
پیشنهادها.81
پیشنهادهای کاربردی81
پیشنهادهای پژوهشی .82
محدودیتهای پژوهش82
منابع
منابع فارسی.84
منابع لاتین.87
پیوستها.91
فهرست جدولها
عنوان
جدول (3-1). توزیع سنی دو گروه.32
جدول (3-2). توزیع گرایش تحصیلی آزمودنی ها در دو گروه33
جدول (3-3). پرسشنامه بررسی علایق.34
جدول (3-4). مقیاس انگیزشی مواد آموزشی35
جدول (3-5). نحوه محاسبه سبک یادگیری کلب36
جدول (3-6). برآورد همسانی درونی بررسی علایق.37
جدول (3-7). ضریب روایی محتوایی پرسشنامه بررسی علایق فراگیران37
جدول (3-8). برآورد پایایی پرسشنامه بررسی علایق در پژوهش حاضر.37
جدول (3-9). برآورد پایایی پرسشنامه بررسی مواد آموزشی انگیزش38
جدول (3-10). برآورد پایایی پرسشنامه بررسی مواد آموزشی انگیزش پژوهش حاضر38
جدول (3-11). ضرایب پایایی خرده مقیاسهای پرسشنامه سبک یادگیری کلب39
جدول (3-12). ضرایب پایایی خرده مقیاسهای پرسشنامه سبک یادگیری کلب در پژوهش 39
جدول (3-13). مؤلفههای مربوط به سنجش کیفیت زندگی کلاسی.40
جدول (3-14). نحوه کسب اطلاعات مراحل طراحی انگیزشی آموزش کلر43
جدول (4-1). نگرش ابتدایی افراد نمونه (گروه آزمایش)51
جدول (4-2). شاخصهای توصیفی پرسشنامه بررسی علایق 56
جدول (4-3). نتایج تحلیل واریانس چند متغیره از آزمون لامبدای ویلکز56
جدول (4-4). نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره57
جدول (4-5). شاخصهای توصیفی بررسی مواد آموزشی انگیزش دانشجویان58
جدول (4-6). نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره از آزمون ویلکز 58
جدول (4-7). نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره.59
جدول (4-8). اهداف و ارزیابیها.61
جدول (4-9). شیوههای انگیزشی بالقوه62
جدول (4-10). شیوه های انگیزشی و نحوه محقق شدن 64
جدول (4-11). طراحی درس مشروح66
جدول(4-12). شاخصهای توصیفی کیفیت زندگی کلاسی دانشجویان.70
جدول (4-13). نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره متغیر کیفیت زندگی کلاسی حاصل از آزمون لامبدای ویلکز70
جدول (4-14).نتایج تحلیل واریانس چند متغیره کیفیت زندگی کلاسی گروه آزمایش و کنترل71
جدول (4-15).شاخصهای توصیفی نمرات حاصله از اجرای پیش آزمون گروه آزمایش و کنترل72
جدول (4-16). شاخصهای توصیفی نمرات حاصل از اجرای پس آزمون.72
جدول (4-17). نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره یادگیری.73
جدول (4-18). نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره متغیرهای اثربخسی آموزش.74
جدول (4-19). نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره برای گروه آزمایش و کنترل در مقیاسهای کیفیت زندگی کلاسی و یادگیری.74
فهرست شکلها
شکل. (2-1)23
بیان مسأله
در عصر کنونی سرمایههای انسانی مهمترین عامل توسعه سازمانی شناخته شده است و آموزش نیروی انسانی در