دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات
دانشکده علوم انسانی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )
رشته علم اطلاعات و دانش شناسی
عنوان :
تحلیل محتوای برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ صدای جمهوری اسلامی ایران در سال 1391 پیرامون موضوع کتاب و کتابخوانی
استاد راهنما :
دکتر فاطمه نوشین فرد
استاد مشاور :
دکترنجلا حریری
زمستان 1392
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
عنوان صفحه
چکیده:. 1
فصل اول: کلیات پژوهش. 1
1-1 مقدمه 2
1-2 بیان مساله 8
1- 3 اهمیت و ضرورت پژوهش 9
1-4 اهداف پژوهش. 12
1-4-1 هدف کلی. 12
1-4-2 اهداف فرعی. 12
1-5 پرسشهای پژوهش 13
6-1 فرضیه های پژوهش 14
1-7 تعاریف مفهومی و عملیاتی مفاهیم پژوهش:. 14
فصل دوم: پیشینه پژوهش. 17
2-1 مبانی نظری. 18
2-2 کتاب و کتابخوانی از منظر قرآن 20
2-2-1 معانی اصطلاحی کتاب از دیدگاه قرآن 20
2-2-2 اهمیت کتاب و کتابخوانی از دیدگاه قرآن. 21
2-3 اهمیت کتاب و کتابخوانی دررشد جوامع 23
2-4 تعریف رسانه 24
2-5 ویژگی رسانه ها 24
2-6 نقش رسانه ها در آموزش 25
2-7 انواع تبلیغات رسانه ای. 25
2-8 ارتباط جمعی. 26
2-8-1 تعریف وسایل ارتباط جمعی 26
2-8-2 وسایل ارتباط جمعی 27
3-8-2 اهمیت وسایل ارتباط جمعی 27
2-9 رادیو. 28
2-10 هویت رادیو 29
2-11 ویژگی های رادیو. 32
2-11-1 شاخصترین ویژگی رادیو. 32
2-11-2 تخیل آمیز بودن رادیو 32
2-11-3 همراه بودن رادیو. 33
2-11-4 عدم تداوم پیام در رادیو. 34
2-11-5 انعطاف پذیری رادیو 34
2-11-6 شخصی بودن رادیو 34
2-11-7 وابستگی رادیو به زبان. 35
2-11-8 رادیو و ارسال پیام های فرعی. 35
2-12 قابلیت های رسانه ای رادیو 35
2-12-1 سرعت:. 36
2-12-2 دسترسی: 36
2-12-3 غلبه بر زمان و مکان: 36
2-12-4 بهره گیری آسان: 36
2-12-5 ارزانی: 36
2-12-6 صدا:. 37
2-12-7 سکوت:. 37
2-12-8 موسیقی:. 37
2-12-9 کلمه ها: 38
2-13 انواع برنامههای رادیویی. 38
2-13-2 برنامههای زنده: 39
2-13-3 برنامههای تولیدی: 39
2-14 جمع بندی 40
2-15 مروری بر مطالعات پیشین 41
2-15-1 پژوهشهای انجام شده در داخل کشور 42
2-15-2 پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور 44
2-15-3 جمع بندی پیشینه پژوهش. 45
فصل سوم: روش شناسی پژوهش. 47
3-1 مقدمه. 48
3-2 نوع و روش پژوهش. 48
3-3 جامعه پژوهش. 50
3-4 ابزار و روش گردآوری پژوهشها. 52
3-5 شیوه تجزیه و تحلیل داده ها 54
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 55
4-1 مقدمه. 56
4-2 مشخصات برنامهها 56
4-3 وضعیت تولید پخش در هفته 65
4-4 وضعیت تولید پخش در سال 65
4-5 ساختار برنامهها 66
4-6 روزهای پخش برنامهها. 67
4-7 مدت پخش برنامهها 68
4-8 ساعت پخش برنامهها 68
4-9 دستهبندی برنامهها از جهت گروه. 69
4-10 بازنمایی کتاب و کتابخوانی در برنامههای رادیویی. 69
4-11 وضعیت برنامهها از جهت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی. 70
4-12 وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک نوع برنامه 71
4-13 وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک تولید پخش در هفته 72
4-15 وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک تولید پخش در سال. 73
4-16 وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک ساختار برنامه. 75
4-17 وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک روزهای پخش 76
4-18 وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک مدت برنامه 77
4-19 وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک زمان پخش برنامه 78
4-20 وضعیت برنامه ها از جهت پرداختن به موضوع نقد کتاب 79
4-21 وضعیت برنامه ها از جهت پرداختن به موضوع معرفی کتاب. 80
4-22 وضعیت برنامه ها از جهت پرداختن به موضوع قصه گویی. 80
4-23 وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک جنسیت تولیدکنندگان برنامه 82
4-24 پاسخ به پرسشهای پژوهش. 83
4-25 آزمون فرضیهها. 86
4-25-1 فرضیه اول: « بیش از 40% برنامه های رادیویی به مفاهیم کتاب، کتابخوانی و ترویج کتابخوانی اشاره نشده است». 86
4-25-2 فرضیه دوم: «بین جنسیت سازندگان برنامه ها از جهت میزان پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی تفاوت معنیداری وجود دارد» 87
فصل پنجم: بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها. 88
5-1 مقدمه. 89
5-2 تحلیل پرسشهای پژوهش. 89
5-3 نتایج حاصل از فرضیه های پژوهش. 94
5-4. پیشنهادهای پژوهش. 95
5-4-1 پیشنهادهای بر آمده از پژوهش 95
5-4-2 پیشنهاد هایی برای پژوهش های آینده. 96
پیوست 1. 97
پیوست 2. 104
منابع فارسی :. 108
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 4-1: مشخصات برنامههای مورد بررسی از جهت نام، زمان و دستهبندی موضوعی. 56
جدول 4-2: توزیع فراوانی برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ در سال 1391 برحسب وضعیت تولید پخش در هفته 65
جدول 4-3: توزیع فراوانی برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ در سال 1391برحسب وضعیت تولید پخش در سال 65
جدول 4-4: توزیع فراوانی برنامهها برحسب ساختار برنامهها. 66
جدول 4-5: توزیع فراوانی برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ در سال 1391برحسب روزهای پخش برنامهها. 67
جدول 4-6: توزیع فراوانی برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ در سال 1391 برحسب مدت پخش برنامهها 68
جدول 4-7: توزیع فراوانی برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ در سال 1391 برحسب ساعت پخش برنامهها 68
جدول 4-8:توزیع فراوانی برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ در سال 1391برحسب دستهبندی برنامهها از جهت گروه 69
جدول 4-9: توزیع فراوانی برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ در سال 1391برحسب از جهت پرداختن به موضوع 70
جدول 4-10: توزیع فراوانی برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ در سال 1391برحسب وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک نام برنامه. 71
جدول 4-11: توزیع فراوانی برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ در سال 1391برحسب وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک تولید پخش در هفته. 72
جدول 4-12: توزیع فراوانی برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ در سال 1391برحسب وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک تولید پخش در سال. 73
جدول 4-13: توزیع فراوانی برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ در سال 1391برحسب وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک ساختار برنامه. 75
جدول 4-14: توزیع فراوانی برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ در سال 1391برحسب وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک روزهای پخش 76
جدول 4-15: توزیع فراوانی برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ در سال 1391برحسب وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک مدت برنامه 77
جدول 4-16: توزیع فراوانی برنامه های رادیویی شبکه فرهنگ در سال 1391برحسب وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک زمان پخش برنامه 78
جدول 4-17: توزیع فراوانی برنامه های رادیویی شبکه فرهنگ در سال 1391برحسب از جهت پرداختن به موضوع نقد کتاب. 79
جدول 4-18: توزیع فراوانی برنامه های رادیویی شبکه فرهنگ در سال 1391برحسب از جهت پرداختن به موضوع معرفی کتاب. 80
جدول 4-19: توزیع فراوانی برنامههای رادیویی شبکه فرهنگ در سال 1391برحسب از جهت پرداختن به موضوع قصه گویی. 80
جدول 4-20: توزیع فراوانی برنامه های رادیویی شبکه فرهنگ در سال 1391برحسب وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک جنسیت تولیدکنندگان برنامه. 82
جدول 4-21. نتایج آزمون دوجمله ای برای فرضیه اول پژوهش. 86
جدول 4-22. نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه برای فرضیه دوم پژوهش. 87
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 4-1: وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک تولید پخش در هفته. 73
نمودار 4-2: وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به تفکیک تولید پخش در سال 74
نمودار 4-3: وضعیت پرداختن به موضوع کتاب و کتابخوانی به