تاریخچه اختلال بیش فعالی 8
شیوع بیش فعالی 9
انواع بیشفعالی 10
نوع بیدقت و بدون توجه. 10
نوع تکانشی – بیشفعالی 11
نوع ترکیبی 12
چطور میتوان فهمید کودکی مبتلا به ADHD است؟ 13
نشانه های رفتاری: 14
بیان مساله: 23
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق: 24
متغیرهای تحقیق : 25
اهداف تحقیق در مورد بیش فعالی 26
ادامه بیشفعالی تا بزرگسالی 28
ژنتیک، مهمترین عامل 29
فواید و مضرات تحقیق در مورد بیش فعالی دانش آموزان 32
فصل دوم 33
پیشینه تحقیق : 34
سبب شناسی: 37
نظریه اولین کسی که در مورد این نوع اختلال نظر داد. 39
آمار اختلال بیش فعالی 40
همهگیر شناسی 41
فصل سوم. 42
جامعه تحقیق : 43
حجم نمونه در روش نمونه گیری : 43
ابزار اندازه گیری : 43
روش اجرای تحقیق : 44
آمار توصیفی : 44
فصل چهارم 45
مقدمه : 46
سوالات طرح شده جهت پرسشنامه 47
جدول پرسش نامه. 48
1ـ جامعه چه مقدار به این مشکل اهمیت می دهد . 49
2ـ اعتقاد دارند که این مشکل یک بیماری غیر قابل در مان است . 3ـ چه مقدار اعتقاد دارند که این مشکل قابل در مان است . 50
3ـ چه مقدار اعتقاد دارند که این مشکل قابل در مان است . 51
4ـ چه مقدار مشاوره تاثیر دارد ؟ 52
5ـ تاثیر افراد خانواده بر بهبود فرد . 53
6ـ تاثیر آموزشهای روانشناسان به خانواده ها برای بهبود. 54
7ـ بهبود بیماری می تواند تاثیر زیادی بر مشکل تحصیلی دانس اموز داشته باشد . 55
8ـ برخورد دیگران برای سرخورده شدن . 56
9ـ نقش پزشک در درمان. 57
10ـ نکات مثبت بیش فعالی . 58
11ـ یکی از عوامل مهم در ادرصد وراثتی بودن بیش فعالی . 59
12ـ امکان دارد این بیماری تا بزرگ سالی باقی بماند . 60
فصل پنجم. 61
پیشنهاد و راهبرهای برای آموزگاران 62
راهکارها و پیشنهادات. 77
مربیان هم باید آموزش ببینند 77
روش های درمان: 79
درمان بیش فعالی با تغذیه امکان پذیر است. 82
درمان بیش فعالی کودک با غذا 82
– اسیدهای چرب ضروری: 82
غذاهایی که باید از خوردن آن ها اجتناب نمود عبارت اند از: 84
روش هایی برای کنترل کودکان بیش فعال 87
راهکارهای زیر ممکن است دراین مورد به شما کمک کنند: 87
بریده قسمتی از یک تحقیق در مورد چگونگی درمان 95
نتیجه گیری : 99
منابع: 100
فهرست نمودار ها
1ـ جامعه چه مقدار به این مشکل اهمیت می دهد . 47
2ـ اعتقاد دارند که این مشکل یک بیماری غیر قابل در مان است . 47
6ـ تاثیر آموزشهای روانشناسان به خانواده ها برای بهبو 47
7ـ بهبود بیماری می تواند تاثیر زیادی بر مشکل تحصیلی دانس اموز داشته باشد 47
8ـ برخورد دیگران برای سرخورده شدن . 47
9ـ نقش پزشک در درمان 47
10ـ نکات مثبت بیش فعالی . 47
11ـ یکی از عوامل مهم در ادرصد وراثتی بودن بیش فعالی . 47
12ـ امکان دارد این بیماری تا بزرگ سالی باقی بماند . 47
فصل اول
مقدمه
بیشفعالی به حالتی دلالت میکند که در آن کودک به نحوی مفرط و بیش از اندازه فعال و پرجنب و جوش است. تحرک زیاد این کودکان نه تنها خود آنها را بلکه اطرافیان ، همکلاسها ، اولیای مدرسه را دچار مشکل میکند. از آن جایی که در میان درصد بالایی از معتادین و افرادی که ترک تحصیل کردهاند علایم بیش فعالی در کودکی قابل مشاهده است.
از طرفی کودکان بیش فعال در معرض خطر بالایی از اختلال سلوک ، شخصیت ضد اجتماعی و سوء مصرف مواد مخدر قرار دارند لذا آگاهی همگان بویژه والدین و معلمان در این حالات از اهمیت بسزایی برخوردار است.
نقص در تمرکز یا اختلال بیشفعالی (ADHD)
شرایطی را برای کودک ایجاد میکند که نتواند آرام و بدون حرکت بنشیند، رفتارش را کنترل کرده و توجه خود را به یک موضوع خاص معطوف کند.
تاریخچه اختلال بیش فعالی
قدیمی ترین توصیفی که از بیش فعالی یا فزون جنبشی وجود دارد از پزشکی آلمانی به نام هاینریش هافمن در میانه سال های ۱۸۰۰ است. شکسپیر در یکی از شخصیت های داستانی خود در نمایش نامه «شاه هنری هشتم» به نوعی از این بیماری اشاره کرده است.
در ادبیات توصیفی کودکان با اختلال نارسایی بیش فعالی به نام برخی از افراد معروف برمی خوریم که نویسندگان آن منابع ادعا کرده اند که این افراد، به این اختلال مبتلا بودند. این ادعا براساس شرح حالی که از زندگی این افراد در تاریخ آمده انجام گرفته است بدون اینکه این ادعا را تأیید بکنیم نام برخی از این افراد را یادآور می شویم.
سقراط، موزارت، ناپلئون بناپارت، جمال عبدالناصر، نیوتون،الکساندر گراهام بل، چرچیل، هانس کریستین آندرسون، آگاتا کریستی ، بتهوون، لئوناردو داوینچی، گالیله، لئو تولستوی، ارنست همینگوی، شاهزاده چارلز، ونگوگ، ادیسون، بیل کلینتون، جرج بوش، جان کندی، جان راکفلر، بیسمارک، داروین، اینشتین، برناد شاو، پیکاسو
شیوع بیش فعالی
از هر 100 کودک 5 کودک میتوانند مبتلا به ADHA باشند. پسران 3 برابر بیش از دختران در معرض ابتلا قرار دارند. اغلب این مشکلات قبل از 7 سالگی آغاز میشوند و ممکن است والدین تا وقتی که فرزندشان بزرگتر نشده متوجه مشکل او نگردند. پزشکان نمیدانند که چه چیزی باعث بروز ADHD میگردد ولی مطالعات بر روی مغز انسانها را به فهم علل اجتماعی ADHD نزدیکتر کرده است.
پزشکان معتقدند افراد مبتلا به ADHD فاقد میزان کافی از مواد شیمیایی خاص به نام میانجیهای عصبی در مغز هستند. این مواد شیمیایی به مغز در کنترل کردن رفتار کمک میکند. والدین