دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات
دانشکده علوم انسانی و اجتماعی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A (
گرایش:
روانشناسی بالینی
عنوان:
بررسی اثر درمان فراشناختی در افزایش عزت نفس و کاهش پرخاشگری نوجوانان بزه کار
استاد راهنما:
دکتر نورعلی فرخی
استاد مشاور:
دکتر حسن اسدزاده
پاییز 1392
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده و
1- فصل اول کلیات طرح 1
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسئله 3
1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق 7
1-4- اهداف پژوهش 8
1-4-1- هدف کلی 8
3-1- هدف های جزئی 8
1-5- فرضیههای تحقیق 9
1-6- تعریف مفاهیم و اصطلاحات تحقیق 9
1-6-1-1- تعریف مفهومی عزت نفس 9
1-6-1-2- تعریف عملیاتی عزت نفس 10
1-4-2- تعریف مفهومی پرخاشگری. 10
1-6-1-4- تعریف عملیاتی پرخاشگری. 11
1-6-1- درمان فراشناختی 11
2-4-2- بزه کاری. 12
2-فصل دوم مبانی نظری 14
2-2-عزت نفس 16
2-2-1-مفهوم عزت نفس 19
2-2-2-عزت نفس چیست؟ 20
2-2-3-اهمیت عزت نفس 21
2-2-4-ابعاد عزت نفس 21
2-2-5-سطوح عزت نفس 23
2-2-6-شکل گیری مفهوم خود و عزت نفس به مثابه صفات شخصیتی 26
2-2-7-از عزت نفس » بالا یا پایین«چه استنباطی میشود؟ 30
2-2-8-دیدگاه متقدمان روانشناسی درباره عزت نفس 31
2-2-9-روی آوردهای نظری درباره عزت نفس 33
2-2-10-رابطه خود آرمانی ، خودپنداشت و حرمتخود 37
2-2-11روشهای تغییر پذیری عزت نفس و پارهای پژوهشها در مورد آن 38
2-3-پسخوراند 39
2-3-1-درمان شناختی – رفتاری 40
2-4-عزت نفس و اختلالات روانی 41
2-13-1- آسیب پذیری عزت نفس و افسردگی 43
2-5-چشم انداز نظریهی فعالیت افتراقی تیاس دال( 1988) 44
2-6-پرخاشگری 45
2-6-1-تعریف پرخاشگری 48
2-6-2-انواع پرخاشگری 48
2-6-2-1نظریه های پرخاشگری 50
2-6-2-1-1-نظریه فردیت زدایی پرخاشگری زیمباردو 50
2-6-2-1-2-نظریه انسانیت زدایی- پرخاشگری فشباخ 51
2-6-2-1-3-نظریه انتقال برانگیختگی 51
2-6-2-1-4-نظریه درونگرایی- برونگرایی آیزنک 52
2-6-2-1-5-مدل شرمساری- پرخاشگری تانگنی 52
2-6-2-1-6-مدل پرخاشگری- پرخاشگری 53
2-6-2-1-7-رفتار پرخاشگرانه در مراحل رشد کودکی و نوجوانی 53
2-6-3-عوامل خطر ساز پرخاشگری 55
2-6-3-1-عوامل خطرساز موثر در پرخاشگری از جانب کودک 56
2-6-4-عوامل خطرساز موثر در پرخاشگری از جانب والدین 57
2-6-4-1-اسنادهای نادرست والدین به عنوان عامل خطر ساز پرخاشگری 57
2-6-4-2-ویژگی های فردی والدین به عنوان عامل خطرساز در پرخاشگری 58
2-6-5-روابط پدر – مادر به عنوان عامل خطر ساز در پرخاشگری 60
2-6-5-1-تعامل والدین- کودک به عنوان عامل خطرساز در پرخاشگری 61
2-6-5-2-سایر تعاملات اجتماعی والدین به عنوان عامل خطرساز در پرخاشگری 62
2-6-6-مداخلات در زمینه پرخاشگری 63
2-6-6-1-روان تحلیلگری 64
2-6-6-2-رویکرد عقلانی-عاطفی-رفتاری 65
2-6-6-3-رویکرد شناختی-رفتاری 66
2-6-6-4-دیدگاه یادگیری اجتماعی 68
2-7-تاریخچه فراشناخت 69
2-7-1- حوزه روان شناسی شناختی از دهه 1960 70
2-7-2-حوزه روان شناسی رشد از دهه 1970 70
2-7-4-فراشناخت 71
2-7-4-1-فراشناخت و اختلالات هیجانی 74
2-7-5-دانش فراشناختی( باورهای شناختی ) 74
2-7-6-فراشناخت به عنوان شناخت در باره شناخت 76
2-7-7-فراشناخت به عنوان بازبینی و کنترل دنیای درونی 77
2-7-8-تجارب فراشناختی 77
2-7-9-راهبردهای کنترل فراشناختی 78
2-7-10-هیجان، بازبینی و کنترل فراشناختی 79
2-7-11-فرا شناخت و روانشناسی بالینی 82
2-7-12- مدل فراشناختی اختلال روانشناختی 85
2-7-13- فراشناخت درمانی: نسخه ی سخت و نسخه نرم 88
2-7-14- خلاصه ای از مدل درمانی فراشناختی 89
2-7-15- مدل بازسازی شده A-B-C 90
2-7-16- رویکرد درمانی فراشناختی 92
2-8-پیشینه پژوهشی درمان فراشناختی 93
2-9-جمع بندی 96
3- فصل سوم روش شناسی تحقیق 97