وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
دانشگاه علوم و فنون مازندران
پایان نامه
مقطع کارشناسی ارشد
رشته تحصیلی: MBA
موضوع : بررسی ارتباطات یکپارچه بازاریابی در فروشگاه های زنجیره ای و ارائه یک مدل پیشنهادی
استاد راهنما : دکتر بلوریان تهرانی
استاد مشاور :دکتر مهدوی
1391
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده فارسی
بسیاری از مدیران کسب و کار، بازاریابی را به معنی فروش یا تبلیغات می دانند ، در حالی که مفهوم بازاریابی فراتر از فروش و تبلیغات است . تحقیقات به موقع بازار ، کلیدی جهت موفقیت است . تخمین تقاضا جهت محصولات یا خدمات ، جمع آوری اطلاعات از صنایع داخل و خارج کشور ، توجه به آمارهای که در دسترس است و استفاده از تجربه ی دیگران می تواند در امر بازاریابی به صاحبان کسب و کار کمک نماید .
به طور ساده می توان گفت که بازاریابی هنر پیداکردن نیاز مشتریان به ساده ترین روش ممکن است. از دیدگاه علمی، بازاریابی عبارت از مجموعه فعالیت های انسانی – اقتصادی هدایت شده جهت ارضای نیازها و خواسته های افراد جامعه از طریق فرایند مبادلات می باشد . بر اساس تعریفی دیگر ، بازاریابی عبارت است از همه ی تلاش های نظام مند برای شناخت بازار و اقدام نسبت به انواع تقاضاها ، با توجه به نظام ارزشی جوامع و هدفهای سازمانی .
استراتژی بازاریابی بر محور مشتری شروع می شود و خاتمه می یابد . بنابراین در مسیر توسعه این استراتژی ضرورت دارد رویاها ، بینش و علاقه تان را فراموش کنید و فقط به مشتری بیندیشید . وقتی صحبت از بازاریابی است خواسته های شما مهم نیست . تنها چیزی که اهمیت دارد خواسته های مشتری است . [1]
تمایلات مشتریان امروزه به حدی تنوع یافته که نمی توان آنها را در دسته های بزرگ تقسیم بندی کرده و براساس مردم عام استراتژی بازاریابی را تعریف کرد . به بیان دیگر امروزه مشتری تمایل دارد تا بر اساس خواسته های شخصی اش خدماتی را دریافت کند ، تنها راه حل براورده شدن این خواسته ها ، مدیریت روابط مشتری است. چهار قدم اصلی این مدیریت عبارتند از :
شناسایی مشتری بالقوه(احتمالی) و بالفعل (واقعی) ؛
تمایز قایل شدن بین مشتریان واقعی بر اساس میزان خرید، تکرار خرید و وفاداری آنها؛
ایجاد ارتباط با مشتریان فعلی و یادگیری از آنها ؛
مطابق ساختن محصول یا خدمت با نیازهای مشتریان .
کلید واژه ها : ارتباطات یکپارچه بازاریابی، فروشگاه های زنجیره ای، تبلیغات ، روابط عمومی، ترفیعات فروش، بازاریابی مستقیم، تمایز،
فهرست پایان نامه
فهرست اشکال. ت
فهرست جداول. ث
فصل 1: مقدمه و کلیات تحقیق. 2
1-1- مقدمه. 2
1-2- تعریف مسئله. 4
1-3- جنبه نوآوری تحقیق. 5
1-4- توجیه ضرورت انجام طرح. 5
1-5- هدف از اجراء تحقیق. 6
1-6- فرضیات مساله. 7
1-7- سئوالات تحقیق. 7
1-7-1- سئوالات اصلی 7
1-7-2- سئوالات فرعی تحقیق 7
فصل 2: ادبیات و پیشینه تحقیق. 9
2-1- مقدمه. 10
2-2- تعریف کلید واژه ها 19
2-3- تحقیقات قبلی. 22
2-4- مدل تحقیق. 23
2-4-1- مدل مایکل بلچ 23
2-4-2- مدل ونگ-شولتز 25
2-4-3- مدل Belch & Belch 27
2-4-4- مدل Duncan 28
2-5- استراتژی های بازاریابی در مراحل مختلف چرخه عمر محصول. 36
2-5-1- استراتژی های مرحله ورود به بازار 36
2-5-2- استراتژی های مرحله رشد 37
2-5-3- استراتژی های مرحله بلوغ 39
2-5-4- استراتژیهای مرحله ثبات و افول 41
2-6- فرآیند ارتباطات 47
2-7- مروری بر مدل FCB. 48
2-8- راهبرد های تبلیغی در شبکه FCB. 49
2-9- ایجاد ارتباط موثر. 50
2-10- مزیت ویژه ی فروش 51
2-11- استراتژی تمایز. 51
فصل 3: روش تحقیق. 52
3-1- مقدمه. 53
3-1-1- مرحله اول: مطالعات مقدماتی و کتابخانهای 53
3-1-2- مرحله دوم: مطالعات میدانی 53
3-2- جامعه آماری. 54
3-3- روش نمونه گیری. 54
3-4- محاسبه حجم نمونه. 55
3-5- ابزار گردآوری اطلاعات 55
3-6- روایی و پایایی تحقیق. 56
3-6-2- روایی. 56
3-6-2- پایایی 56
3-7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 58
3-7-1- آزمون کولموگروف اسمیرنوف 58
فصل 4: محاسبات و یافته های تحقیق. 64
4-1- مقدمه. 65
4-2- نتایج آمار توصیفی. 65
4-2-1- متغیرهای جمعیت شناختی 65
4-2-2- بررسی آمار تحلیلی 74
4-2-3- آنالیز متغیرهای هر یک از سازه های تحقیق 81
فصل 5: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات 84
5-1- مختصری از یافته های تحقیق. 85
5-2- مقایسه یافته های تحقیق با پیشینه تحقیق. 86
5-3- پیشنهادات 87
5-4- نتیجه گیری. 92
5-5- پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 93
منابع و مآخذ. 94
فهرست اشکال
شکل (1-1) آمیخته بازاریابی 15
شکل (1-2)چرخه عمر محصول. 17
شکل (2-1) مدل FCB 48
شکل (4-1) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب جنسیت 65
شکل (4-2) : توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب سن 66
شکل (4-3) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب میزان تحصیلات 67
شکل (4-4) توزیع فراوانی پاسخ دهندگان بر حسب وضعیت تاهل 68