واحد تهران مرکز
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)
گرایش”تحول”
عنوان:
تاثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی در شرکت ایران خودرو
استاد راهنما: دکتر پروانه گلرد
استاد مشاور: دکتر ماندان مومنی
پاییز93
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روشهای اجرا و نتایج به دست آمده) :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی در شرکت ایران خودرو می باشد. برای این منظور بعد از مرور ادبیات تحقیق7 فرضیه شامل یک فرضیه اصلی و شش فرضیه فرعی تدوین گردید. برای آزمون فرضیه های پژوهش از پرسش نامه ای که میان جامعه آماری توزیع شده استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان بخش تولید شرکت ایران خودرو اعم از زن و مرد با هر ترکیب سنی شامل310 نفر تشکیل می دهند که نمونه ای 173 نفر متناسب با جامعه آماری پژوهش با بهره گرفتن از فرمول کوکران به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب شده است. در این پژوهش از تکنیک های آمار توصیفی برای بررسی و تجزیه و تحلیل متغییرهای جمعیت شناختی و از آزمون های همبستگی اسپیرمن و نیز تحلیل رگرسیون چندگانه برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها استفاده گردید. نتایج نشان می دهد که میزان همبستگی بین مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی797/0 و در سطح بالایی قرار دارد. تمام مولفه های مدیریت دانش شامل خلق دانش با ضریب همبستگی(698/.)، نگهداری دانش با ضریب همبستگی(679/.)، انتقال دانش با ضریب همبستگی(748/.) و کاربرد دانش با ضریب همبستگی(743/.) بر کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبت دارند. همچنین ضریب تعیین بیانگر این است مدیریت دانش به عنوان متغییر مستقل6/62 درصد از تغییرات متغییر وابسته کارآفرینی سازمانی را تبیین کنند. و میزان بتای بدست آمده در رگرسیون برای متغییر انتقال دانش 325/0و برای بکارگیری دانش560/0 که در سطح زیر05/0 معنی دار می باشد. در آخر با بهره گرفتن از آزمون ناپارامتریک دوجمله ای مشخص شد که وضعیت مدیریت دانش و کارآفرینی سازمانی و تمام ابعاد آن در شرکت ایران خودرو نا مطلوب می باشد.
کلید واژه ها: مدیریت دانش، کارآفرینی سازمانی
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش
عنوان صفحه
- مقدمه . 2
- بیان مساله تحقیق . 4
- اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق . 5
- هدفهای تحقیق 7
- چارچوب نظری تحقیق . 7
- مدل تحقیق 12
- سوالات یا فرضیه های تحقیق 13
روش تحقیق 13
- جامعه آماری و حجم آن 13
- برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری . 13
- روش گردآوری اطلاعات . 14
- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات . 14
- متغییرها و واژه های کلیدی . 14
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
بخش اول:
مدیریت دانش
2-1- مقدمه 18
2-1-1- تاریخچه مدیریت دانش. 20
2-1-2- دانش: تعاریف و دسته بندی ها. 22
2-2-2-1- تعریف دانش. 23
2-2-2-2- دسته بندی دانش. 23
2-1-3- انواع دانش. 25
2-1-3-1- تقسیم بندی ارسطو 25
2-1-3-2- دانش ضمنی و دانش صریح 25
عنوان صفحه
2-1-3-3- دانش شخصی و دانش سازمانی 26
2-1-3-4- انواع دانش بر مبنای کارکرد 27
2-1-3-5- تقسیم بندی مک لوپ 28
2-1-3-6- دانش رسمی و دانش سازمانی 29
2-1-4- تعریف مدیریت دانش 30
2-1-4-1- دلایل اهمیت به کارگیری مدیریت دانش 33
2-1-4-2- عوامل اصلی موفقیت مدیریت دانش از دیدگاه محققین 36
2-5-1- استراتژی های مدیریت دانش 37
2-1-6- چرخه مدیریت دانش. 38
2-1-6-1- چرخه مدیریت دانش مک الوری 39
2-1-6-2- چرخه مدیریت دانش بیوکویتز و ویلیامز. 40
2-1-6-3- چرخه مدیریت دانش یکپارچه داکلر. 41
2-1-7- راهبردهای مدیریت دانش. 42
2-1-7-1- راهبردهای ساختاری. 42
2-1-7-2- راهبردهای فرهنگی. 43
2-1-7-3- راهبردهای فناوری 45
2-1-8- مدل های مدیریت دانش. 46
2-1-8-1- مدل عمومی دانش 46
2-1-8-2- مدل سوناسی و سوری. 47
2-1-8-3- مدل بک من. 48
2-1-8-4- مدل پایه های ساختمان دانش. 48
2-1-8-5- مدل مک الروی 51
2-1-8-6- مدل پیتر گوشتاک 52
2-1-8-7- مدل استیو هالس. 53
عنوان صفحه
2-1-8-8- مدل شش بعدی مدیریت دانش 55
2-1-8-9- مدل کلی سختار نظام های مدیریت دانش 56
2-1-8-10- مدل کافرا 57
2-1-8-11- مدل نوناکا و تاکه اوچی 58
2-1-8-12- مدل هیستینگ. 61
2-1-8-13- مدل مدیریت دانش میلتون. 61
2-1-8-14- الگوی بوکویتز و ویلیامز 64
2-1-8-15- مدل بویست. 65
2-1-8-16- مدل مدیریت دانش بنیادی در سازمان. 66
2-1-8-17- مدل ادل و گریسون. 68
2-1-8-18- مدل هفت سی 71
بخش دوم:
کارآفرینی سازمانی
2-2- کارآفرینی سازمانی. 72
2-2-1- مفهوم و تعاریف کارآفرینی 72
2-2-2- تاریخچه کارآفرینی 74
2-2-3- تعریف کارآفرین 75
2-2-3-1- صفات و ویژگی های کارآفرینان. 76
2-2-4- انواع کارآفرینی. 79
2-2-4-1- کارآفرینی فردی 80
2-2-4-2- کارآفرینی درون سازمانی. 80
2-2-4-3- کارآفرینی سازمانی 80
2-2-4-4- کارآفرینی شرکتی. 81
عنوان صفحه