عات خودرو)
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد رشت
دانشکده مدیریت و حسابداری – گروه مدیریت بازرگانی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
رشته : مدیریت بازرگانی گرایش :بازاریابی
عنوان:
تاثیریکپارچه سازی زنجیره تامین بر عملکرد تجاری شرکت ها از طریق افزایش رقابت پذیری(شرکت های تولیدی قطعات خودرو)
استاد راهنما
دکتر حسین گنجی نیا
زمستان 1392برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)346789910 12121315171818303133404043444752565959616363636467686869737374747677777981828695959697100103103103107108109109110115 جدول (17جدول (29جدول (39جدول (44جدول (46جدول (67جدول (76جدول (76جدول (78جدول (82جدول (83جدول (84جدول (84جدول (85جدول (85جدول (88جدول (88جدول (91جدول (91جدول (94جدول (94جدول (99جدول (104جدول (105جدول (106 نمودار (82نمودار (84نمودار (85نمودار (86نمودار (87نمودار (89نمودار (90نمودار (92نمودار (93نمودار (95نمودار (96 شکل (8شکل (20شکل (23شکل (26شکل (28شکل (30شکل (32شکل (34شکل (51 امروزه اصل پذیرفته شده در تجارت این است که رقابت بین زنجیره های تأمین شرکت ها است ونه بین خود شرکت ها، وقتی که زنجیره تأمین کارآ باشد، در نهایت باعث ایجاد ارزش افزوده برای شرکت ها خواهد شد که منجر به بهبود وضعیت رقابتی شرکت ها می شود. امروزه راه حل توانمند رسیدن به مزیت هزینه ای لزوماً حجم محصولات و مقیاس اقتصادی نیست ، بلکه مدیریت زنجیره تأمین است. زنجیره تأمین شبکه ای از سازمان های بالادستی تا پائین دستی است که در فرایندها و فعالیت های مختلفی که در قالب محصولات و خدمات در دست مشتری نها یی ایجاد ارزش می کنند، درگیر هستند. یکپارچگی درزنجیره تأمین محدوه ای از شرکت های وابسته به هم را شامل می شود که مزیت رقابتی آنها در فعّالیت های کلیدی یکپارچه سازی زنجیره تأمین نهفته است.ازسوی دیگر یکپارچه سازی زنجیره تأمین (درونی، عرضه کنندگان ومشتریان)تاثیر مستقیمی برعملکرد زنجیره تأمین دارد. عملکرد در این تحقیق متغیر وبسته در نظر گرفته شده و رقابت پذیری شرکت ها به عنوان متغیر میانجی می باشد. با توجه به موارد فوق هدف این پژوهش آن است که تأثیر یکپارچگی زنجیره تأمین بر عملکرد تجاری با توجّه به نقش میانجی گری متغیر رقابت پذیری مورد مطالعه قراردهد. لذا تحقیق از نظر هدف «کاربردی» و از نظر تکنیک اجرا «توصیفی» است. برای جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیهها، از پرسشنامه استاندارد استفاده گردیده است. جامعهی آماری این پژوهش، تمامی شرکت های تولیدی قطعات وابسته به خوردو بوده حجم نمونه به کمک روش آماری جامعه محدود تعیین گردیده است. نمونهی به دست آمده 74 شرکت محاسبه گردید. در نهایت فرضیههای پژوهش با بهره گرفتن از دادههای جمعآوری شده با اسفده از روش مدل سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت که مشخص گردید یکپارچه سازی زنجیره تأمین هم به صورت مستقیم و هم از طریق قابلیت رقابت پذیری عملکرد تجاری شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد. یکپارچه سازی زنجیره تأمین، قابلیت رقابت پذیری، عملکرد تجاری
فهرست مطالب
عنوان. صفحه
چکیده. 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقّدمه
1ـ2) بیان مساله
1ـ٣) اهمیت و ضرورت تحقیق
1ـ4) اهداف تحقیق
1ـ5) چارچوب نظری تحقیق
1ـ6) فرضیه ها
1ـ7) تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق
1ـ8 قلمرو تحقیق
فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق
بخش اول: عملکرد
2-1-1) مقدمه
2-1-2) تشریح مفهوم عملکرد
2-1-3) ارزیابی و سنجش عملکرد
2-1-4) فرآیند ارزیابی عملکرد
2-1-4-1) مزایای سنجش عملکرد
2-1-4-2) مدل های سنجش و اندازه گیری عملکرد
2-1-5) طراحی سیستم ارزیابی عملکرد
2-1-6) عملکرد بازار
2-1-7) روش های مختلف سنجش عملکرد بازار
بخش دوم: یکپارچگی زنجیره تامین
2-2-1) یکپارچگی زنجیره تامین
2-2-2) ضرورت استقرار نظام یکپارچه
2-2-3) پیش نیازهای استقرار سیستم یکپارچگی
2-2-4) مولفه های تشکیل دهنده ی نظام یکپارچگی در زنجیره تامین
2-2-5) انواع یکپارچگی
2-2-6) مدل توسعه ی یکپارچگی با تامین کنندگان
2-2-7) ایجاد سیستم یکپارچه و شبکه اطلاعاتی
2-2-8) منافع حاصل از استقرار یکپارچگی
2-2-9) عوامل کلیدی موفقیت و شکست زنجیره تامین یکپارچه
بخش سوم: رقابت پذیری
2-3-1) مقدمه
2-3-2) رقابت پذیری
2-3-3) عوامل موثر بر رقابت پذیری
2-3-4) مطالعات انجام شده در خصوص رقابت پذیری
بخش چهارم: پیشینه تحقیق
2-4-1) تحقیقات داخلی
2-4-2) تحقیقات خارجی
فصل سوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
3-1) مقدمه
3-2) فرآیند اجرای تحقیق
3-3) روش تحقیق
3-4) جامعه و نمونه آماری
3-5) روش ها و ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات
3-5-1) روایی پرسشنامه
3-5-2) پایایی پرسشنامه
3-6) روش تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1) مقدمه
4-2) توصیف متغیرهای اصلی تحقیق
4-3) تحلیل عاملی تائیدی
4-4) مدل های تحقیق
4-4-1) مدل پایه تحقیق درحالت استاندارد
4-4-2) مدل پایه تحقیق درحالت اعداد معنی داری
4-4-3) بررسی شاخص های معنی داری و برازش مدل
4-5) آزمون فرضیه های تحقیق
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه
5-2) نتیجه گیری
5-2-1) نتایج آمار توصیفی
5-2-2) نتایج آمار استنباطی
5-3) پیشنهادات
5-4) پیشنهادات تحقیقات آتی