دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی- گروه روان شناسی
رساله برای دریافت درجه دکتری (Ph.D)
گرایش : روان شناسی عمومی
عنوان :
ساخت و استانداردسازی آزمون مهارت های شناختی و فراشناختی دانشجویان و ارتباط این مهارت ها با انگیزۀ پیشرفت تحصیلی
استاد راهنما :
دکتر حیدرعلی هومن
استادان مشاور :
دکتر مهدیه صالحی
دکتر شیرین کوشکی
پاییز 1389
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
چکیده
در این پژوهش به منظور بررسی ارتباط مهارت های شناختی و فراشناختی با انگیزۀ پیشرفت تحصیلی و تعیین ویژگی های فنی پرسشنامۀ مهارت های شناختی و فراشناختی و انگیزۀ پیشرفت هرمنس(هرمنس،1970، تجدیدنظرشدۀ هومن و عسگری، 1379) تعداد 1000 نفر دانشجو (4/78 درصد زن و 6/21 درصد مرد) با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. از طریق روش آلفای کرانباخ ضریب اعتبار پرسشنامه های مهارت های شناختی و فراشناختی و انگیزۀ پیشرفت تحصیلی، به ترتیب 89/0 و 788/0 به دست آمد. روایی پرسشنامه ها از طریق تحلیل عاملی اکتشافی برآورد شد. از پرسشنامه مهارت های شناختی و فراشناختی، 6 عامل استخراج شد، که 2/39 درصد کل واریانس را تبیین کرد. از پرسشنامۀ انگیزۀ پیشرفت هرمنس، 5 عامل استخراج شد، که 6/34 درصد کل واریانس با آن تبیین شد. با بهره گرفتن از ضرایب همبستگی پیرسون، رابطه مهارت های شناختی و فراشناختی دانشجویان با انگیزۀ پیشرفت آنها مورد بررسی قرارگرفت؛ مولفه های مهارت های شناختی و فراشناختی با انگیزۀ پیشرفت در سطح کمتر از 01/0 همبستگی معناداری داشت. آزمون تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون t برای مقایسه مهارت های شناختی و فراشناختی زنان و مردان نشان می دهد که متغیرهای شناختی و فراشناختی مرور ذهنی و کنترل و نظارت، در پسران کمتر از دختران و آگاهی در پسران بیشتر از دختران بود. آزمون کروسکال والیس نشان داد گروه های متفاوت سنی در متغیرهای شناختی و فراشناختی برنامه ریزی، مرور ذهنی، کنترل و نظارت، و ارزشیابی تفاوت معنادار داشت ولی بین بقیه متغیرهای شناختی و فراشناختی در سنین مختلف تفاوت معنادار وجود نداشت.
فهرست مطالب
عنوان صفحه | ||||||||||||||||||
فصل یکممعرفی پژوهش |
||||||||||||||||||
مقدمه 9 | ||||||||||||||||||
بیان مسآله . 10 | ||||||||||||||||||
اهداف پژوهش. 15 | ||||||||||||||||||
سوال های پژوهش 16تعاریف متغیرها 17
فصل دومبررسی پیشینۀ پژوهش بخش اول : راهبردهای یادگیری شناخت و فراشناخت . 19 پیدایش رویکرد فراشناخت 23 مولفه های فراشناخت 25 مهارتهای فراشناختی 28 راهبردهای شناختی . 36 راهبردهای فراشناختی 42 مداخلات رسمی و غیر رسمی برای آموزش راهبردهای فراشناختی . 43 آموزش و پرورش رسمی فراشناخت . 43 مراحل آموزش رسمی راهبردهای فراشناختی . 46 روش تدریس مبتنی بر نظریه فراشناخت. 47 مفاهیم اساسی روش تدریس فراشناختی. 49 مداخلات آموزشی غیر رسمی برای آموزش راهبردهای فراشناختی 50 مداخلات غیررسمی برای آموزش راهبردهای فراشناختی . 53 موضوع صفحه
راهبردهای براون درباره ی کمک به فراشناخت . 55 راهبردهای کوستاو برای پرورش فراشناخت . 57 بخش دوم : انگیزه پیشرفت انگیزه، انگیزش و انگیزه پیشرفت 61 نیازها و انگیزش . 64 نیاز به پیشرفت، خودشکوفایی و خودشناسی 64 نظریه های انگیزه پیشرفت. 67 نظریۀ نسبت دادن(اسناد) 67 الگوی اتکینسون 68 نظریه مک کللند 68 نظریه برانگیختگی. 69 پیامدهای انگیزه پیشرفت 70 رشد انگیزه پیشرفت در کودکی و بزرگسالی . 72 اهمیت و ضرورت پژوهش و جمع بندی فصل . 89
|
||||||||||||||||||
فصل سومروش شناسی پژوهش |
||||||||||||||||||
طرح پژوهش . 92جامعه آماری ، نمونه و روش نمونه گیری . 92
روش اجرا 96 ابزارهای پژوهش . 97 روش تجزیه و تحلیل داده ها . 106
|
||||||||||||||||||
فصل چهارمتجزیه و تحلیل داده ها |
||||||||||||||||||
توصیف داده ها 108تحلیل داده ها. 109
|
||||||||||||||||||
فصل پنجم
بحث و تفسیر |
||||||||||||||||||
– نتیجه گیری 133– محدودیت های پژوهش . 143
– پیشنهادها 144 – خلاصه 146
– فهرست منابع 148 |
|
|||||||||||||||||
-پیوست ها. 160
فهرست جداول
|