دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات کرمان
پایان نامه برای دریافت درجه ی کارشناسی ارشددر رشته ی مشاوره وراهنمایی(M.A)
عنوان:
مقایسه ی ویژگیهای شخصیتی، سبکهای مقابله ای و میزان استرس والدین نوجوانان دارای اختلال سلوک با والدین نوجوانان عادی
استاد راهنما:
دکتر سید مهدی حسینی فرد
استاد مشاور:
دکتر ویدا رضوی نعمت اللهی
زمستان 1392
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان
صفحه
چکیده. 1
فصل اول:کلیات تحقیق
1- 1-مقدمه .
3
1- 2-بیان مسئله 4
1- 3-اهمیت وضرورت تحقیق 7
1- 4-اهداف تحقیق 9
1-4-1 -هدف کلی 9
1-4-2 -اهداف ویژه 9
1-4- 3-هدف کاربردی 9
1-5 -سوالات تحقیق. 9
1-6 -فرضیات تحقیق 10
1-7 – تعریف اصطلاحات به صورت مفهومی و عملیاتی. 10
فصل دوم:مروری برادبیات تحقیق وپیشینه تحقیق
2-1- مقدمه. 13
2- 2-اختلال سلوک 14
2-3-علل اختلال سلوک. 16
2-4 -سبب شناسی اختلالات روانی 16
2 -4-1 -عوامل زیستی 16
2-4-2 -ناهنجاریهای کروموزومی 17
2-4-3- ژن های معیوب 17
2-4-4-آسیب زاها 17
2-4-5- آمادگی. 18
2-4-6 -عوامل روانی ،اجتماعی،فرهنگی. 19
2-5- تعریف شخصیت. 20
2-6- مفهوم شخصیت 20
2-7-نظریه های مربوط به ویژگی های شخصیت 22
2-7-1- نظریه گوردون آلپورت 23
2-7-2-خودمختاری کنشی 24
2-7-3- تحقیق فردنگر. 25
2-7-4-نظریه کتل 25
2-7-5-هانس.جی آیزنک. 27
2-7-6- ا ندازه گیری صفت:تحلیل عاملی 29
2-7-7- مک کری وکوستا(مدل پنج عاملی) 29
2-8- طرح پنج عاملی شخصیت 34
2-9- پنج عامل شخصیتی نئو. 36
2-9-1-عصبیت یا شاخص هیجان(N). 36
2-9- 2- برونگرایی(E). 37
2-9- 3 -باز بودن(O) 38
2-9- 4-توافق(A) 40
2-9- 5 -وجدانی بودن© 41
2- 10-مقیاس های آزمون NEO PIR . 42
2-10-1-مقیاسهای عصبیت یا هیجانی . 44
2-10-2- مقیاس برون گرایی 46
2-10-3-مقیاس های باز بودن . 47
2-10-4-مقیاس های توافق 50
2-10-5-مقیاسهای وجدانی بودن . 52
2-11-پیشینه شناسی عامل ها در سایر مدل های شخصیت 54
2-12 -پایه های تجربی ومفهومی نظریه پنج عاملی 54
2- 13-نظریه صفات ومدل پنج عامل(FFM) . 55
2- 14-شواهد ارثی بودن عامل ها . 56
2-15 -سیستم همگانی شخصیت . 57
2- 16-کاربرد مدل پنج عاملی . 59
2- 17-موافقین ومخالفین مدل پنج عاملی 59
2- 18-مدل پنج عاملی در فرهنگ های مختلف 61
2-19- نقش خانواده در بهداشت روانی و اختلال روانی 62
2-20 -تعریف فشار روانی (استرس واسترسور) 63
2-21 -فرایند عوامل محیطی وعوامل درون فردی استرس وپیامدهای آن . 64
2-22 -نخستین نشانه ها در تشخیص فشار روانی 67
2-23-انواع استرس. 67
2-24-علل استرس 68
2-24-1-تغییرات زندگی 68
2-24-2-درگیری های زندگی روزانه. 68
2-24-3- فشار روانی مربوط به سن 69
2-24-3-1- گذر اوان کودکی . 69
2-24-3-2 -اوان بزرگسالی 69
2-24-3-3 -گذر میانسالی . 69
2-24-3-4- گذر اواخر بزرگسالی . 69
2-25- ناکامی 70
2-26-تیپ شخصیتی A . 70
2-27-ویژگی های شرایط تنش زا وعوامل در تعدیل آن . 71
2-27-1-مدت . 71
2-27-2-شدت 71
2-27-3-قابلیت پیش بینی 71
2-27-4-شروع ناگهانی 71
2-28-دستگاه عصبی خود مختار 72
2-29-ارزیابی نخستین وثانوی . 73
2-29-1-ارزیابی نخستین 73
2-29-2-ارزیابی ثانوی 73
2-30-پیامدهای استرس 74
2-30-1-اختلال هیجانی 74
2-30-2-اختلال شناختی 74
2-30-3- اختلال فیزیولوژیکی 74
2-31 -ظرفیت افراد در برابر استرس 76
2-32- ویژگی های فردی در مواجهه با استرس . 76
2-33- شخصیت های مقاوم در برابر استرس 77
2-33-1- کنترل . 77
2-33-3 –تعهد 77
2-34 -فشار روانی و رشد وتکامل . 78
2-35- کنارآمدن 78
2-36 -روش های کنار آمدن . 79
2-37- مسئله گشایی برنامه ریزی شده 79
2-38- کنار آمدن مواجهه ای 80
2-39- حمایت اجتماعی 80
2-40- روش های کنار آمدن دفاعی . 81
2-41 -مکانیزمهای دفاعی واسترس . 81
2-42- شیوه ی مقابله اجتنابی . 82
2-43 –ادراک کنترل فردی ومقابله با استرس . 82
2-44-کاهش دهندگان شیمیایی استرس 82
2-45- تندرستی وانرژی 83
2-46- عقاید مثبت 83
2-47- منظقه ی راحتی 83
2-48- اعتقادات مذهبی وآرامش درونی 84
2-49- تفکر منطقی وتفکر غیر منطقی . 84
2-50- ارتباط خانوادگی در زمان استرس 85
2-51- بیان احساسات 86
2-52- ارتباط صحیح وکاهش استرس 86
2-53- مروری بر پژوهشهای انجام شده 88
فصل سوم:روش اجرای تحقیق
3-1- روش تحقیق . 96
3-2 -جامعه آماری 96
3-3 -روش نمونه گیری وحجم نمونه . 96
3-4-ابزار تحقیق . 97
3-5- روش آماری 98
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها
4-1-مقدمه . 100
4-2-توصیف داده ها . 100
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1-مقدمه . 117
5-2- فرضیه اول 117
5-3 -فرضیه دوم 122
5-4- فرضیه سوم . 127
5-5-محدودیت ها 128
5-6- پیشنهادات 128
فهرست منابع .
فهرست منابع فارسی .
فهرست منابع انگلیسی .
130
131
138
پیوست
چکیده انگلیسی 142
159
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول4-1توزیع میزان تحصیلات پاسخگویان بر حسب دو گروه . 100
جدول4-2 توزیع گروه سنی پاسخگویان بر حسب دو گروه . 101
جدول 4-3 مقایسه میانگین نمره مقابله مستقیم در دو گروه 102
جدول 4-4 مقایسه میانگین نمره فاصله گرفتن در دو گروه . 103
جدول 4-5 مقایسه میانگین نمره خود کنترلی در دو گروه . 104
جدول 4-6 مقایسه میانگین نمره طلب حمایت اجتماعی در دو گروه 105
جدول 4-7 مقایسه میانگین نمره پذیرش مسئولیت در دو گروه 106
جدول 4-8مقایسه میانگین نمره گریز-اجتناب در دو گروه 107
جدول 4-9 مقایسه میانگین نمره حل مسئله برنامه ریزی شده در دو گروه .108
جدول 4-10 مقایسه میانگین نمره ارزیابی مجدد مثبت در دو گروه 109
جدول 4-11 مقایسه میانگین نمره انعطاف پذیری در دو گروه .110
جدول 4-12 مقایسه میانگین نمره مسئولیت پذیری در دو گروه 111
جدول 4-13مقایسه میانگین نمره برون گرایی در دو گروه 112
جدول 4-14 مقایسه میانگین نمره دلپذیر بودن در دو گروه . 113
جدول 4-15 مقایسه میانگین نمره روان نژندی در دو گروه . 114
جدول 4-16 مقایسه میانگین نمره میزان استرس در دو گروه .115
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار4-1-مقایسه میانگین نمره مقابله مستقیم در دو گروه102
نمودار4-2- مقایسه میانگین نمره فاصله گرفتن در دو گروه103
نمودار4-3- مقایسه میانگین نمره خود کنترلی در دو گروه104