مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک
پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشددر رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل استاد راهنما:دکتر محمد حقیقی اساتید مشاور:دکتر مسعود کرمی دی ماه 1390(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)در این مطالعه سعی کرده ایم تا به توصیفی از نحوه ی نگرش مصرف کنندگان نسبت به کشور محل ساخت، در صنعت پوشاک ایران بپردازیم. به همین منظور نگرش مصرف کنندگان ایرانی نسبت به پوشاک ساخته شده در سه کشور ایران، ترکیه و چین مورد مقایسه قرار گرفته است. سعی ما در این مطالعه بر ایجاد توازن و هماهنگی بین مفهومی کردن و کاربردی کردن ابعاد موضوع بوده است. در این راستا با بهره گرفتن از یک پرسشنامه ی ساختار یافته، از 216 نفر از نمونه ی در دسترس ما، یعنی مصرف کنندگان تهرانی اطلاعات لازم جمع آوری شده و با بهره گرفتن از روش های آماری مانند آزمون t و اندازه های مکرر، تجزیه و تحلیل های لازم انجام گرفته است. یافته های این تحقیق بیانگر وجود نگرش مثبت مصرف کنندگان ایرانی نسبت به پوشاک ترک در مقابل پوشاک دو کشور ایران و چین می باشد. در واقع نگرش این دسته از مصرف کنندگان به پوشاک ایرانی و چینی مثبت نبوده اما آنها پوشاک ایرانی را بهتر از پوشاک چینی می دانند. بعلاوه در بررسی های بیشتری مشاهده شد که مصرف کنندگان ایرانی از سطح بالایی از ملی گرایی نسبت به پوشاک ساخت کشورشان برخوردارند. راهکار فعالان ما در صنعت پوشاک، ایجاد باورهای مناسب، احساسات مثبت و تمایل به خرید برای پوشاک ساخته شده در کشور ایران می باشد. این مهم با توجه به وجود ملی گرایی در بین مصرف کنندگان داخلی کار دشواری نمی باشد. مدیریت بازاریابی، نگرش مصرف کننده، کشور محل ساخت
چکیده
واژههای کلیدی: [1]
فهرست مطالب
فصل 1: کلیات 1
21-1- مقدمه
31-2- اهمیت موضوع
41-3- بیان مسأله
61-4- اهداف تحقیق
61-5- پرسشها و فرضیه های تحقیق
71-6- تعاریف مفهومی متغیرها
فصل 2: ادبیات تحقیق 9
102-1- مقدمه
112-2- چالش های نو ظهور
122-3- مدیریت بازاریابی و رفتار مصرف کننده
152-3-2-رفتار مصرف کننده
172-3-3-رویکردهای مطالعه ی رفتار مصرف کننده
192-3-4-عوامل تأثیر گذار بر رفتار مصرف کننده
202-4- نگرش
212-4-1-تعریف نگرش
232-4-2-کارکردهای نگرش
252-4-3-اجزای نگرش
302-4-4-مدلهای ساختاری نگرش
332-4-5-شکل گیری نگرش
372-4-6-تغییر نگرش
402-4-7-نگرش در ارتباط با باورها و رفتار
422-5- کشور محل ساخت
462-5-1-اثر COO ، هاله ای یا خلاصه
472-5-2-اجزای COO
482-5-3-دامنه ی تعاریف
512-5-4-سازه ای مناسب برای مطالعه ی اثرات COO
522-5-5-مفهومی کردن COO در چارچوب تئوری نگرش
612-5-6-بسط دیدگاه سه بخشی به اثرات COO
642-5-7-مروری بر مدل های مفهومی تصویر کشور
662-5-8-مباحثی در عملیاتی کردن تصویر محصول-کشور (PCI)
682-5-9-نگرش نسبت به محصول
722-5-10-متغیرهای تعدیل گر اثرات COO
782-5-11-نگاهی به مطالعات انجام شده
فصل 3: روش تحقیق 84
853-1-مقدمه
853-2-مدل مفهومی و فرضیه ها
883-3- مروری بر طرح تحقیق
893-4- جامعه آماری
893-5-نمونه گیری
903-6- اندازه نمونه
913-7- متغیرهای تحقیق
923-8- ابزار اندازه گیری و نحوه ی اجرای آن
973-9- اعتبار(روایی) ابزار سنجش
973-10- پایایی ابزار سنجش
993-11- روش های آماری برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها
فصل 4: آزمون و ارزیابی فرضیه ها 102
1034-1- مقدمه
1034-2-بررسی متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق
1094-3- تحلیل های آمار استنباطی و مقایسه ای
1104-3-1-تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی برای سنجش روایی سازه
1174-3-2-بررسی سازه PCI برای کشور ایران
1204-3-3-بررسی سازه PCI برای کشور ترکیه
1224-3-4-بررسی سازه PCI برای کشور چین
1244-3-5-مقایسه ی نتایج بدست آمده برای کشورهای ایران، ترکیه و چین
فصل 5: نتیجه گیری و پیشنهادات 130
1315-1- مقدمه
1325-2- بحث و نتیجه گیری
1335-2-1-چگونگی نگرش مصرف کننده نسبت به کشور محل ساخت
1345-2-2-رتبه بندی اثرات COO برای سه کشور ایران، ترکیه و چین
1365-2-3-نقش ملی گرایی در نگرش مصرف کنندگان
1375-3- کاربردهای مدیریتی
1405-4- محدودیت های تحقیق
1415-5- رهنمودهایی برای تحقیقات آینده
منابع 142
پیوستها 156
فهرست اشکال
13شکل (2-1) فرآیند مدیریت بازاریابی (کاتلر 1997)
14شکل (2-2) مدل محرک- واکنش رفتار خریدار (Kotler and Armstrong 1997)
16شکل (2-3) گروه های مشتاق به رفتار مصرف کننده(Peter and Olson 2010)
19شکل (2-4) مدل جامع رفتار مصرف کننده (هاوکینز و دیگران 2004)
27شکل (2-5) مدل سه جزئی نگرش (Schiffman and Kanuk 2008)
28شکل (2-6) سلسله مراتب اثرات اجزای نگرش (Solomon 2006)
29شکل (2-7) اجزای تشکیل دهنده ی نگرش (هاوکینز و دیگران 2004)
31شکل (2-8) مدل عمل اندیشیده شده (Ajzen, I., & Fishbein, M. 1975, 1980)
33شکل (2-9) مدل نگرش نسبت به Ad (Schiffman and Kanuk 2008)
38شکل (2-10) مدل احتمال تفسیری (Petty and Cacioppo 1986)
54شکل (2-11) مفهومی کردن نشانه ی COO و PCI متضمن آن (Brijs 2006)
56شکل (2-12) ساختار بعد کشور و بعد محصول در جزء شناختی PCI (Brijs 2006 )
62شکل (2-13) عوامل تعیین کننده در استفاده از نشانه COO در طی فرآیند شناختی
64شکل (2-14) مدلهای مفهومی از تصویر کشور (Roth & Diamantopoulos 2008)
70شکل (2-15) سلسله مراتب اثرات روسیتر و پرسی (De Pelsmacker et al 2001)
86شکل (3-1) مدل نظری کلی برگرفته از مدل بریجز (2006)
87شکل (3-2) نگاهی کلی به فرضیه های تحقیق در رابطه با مدل مفهومی
104شکل (4-1) نمودار میله ای مربوط به جنسیت پاسخ دهندگان
105شکل (4-2) نمودار میله ای مربوط به سن پاسخ دهندگان
106شکل (4-3) نمودار میله ای مربوط به تحصیلات پاسخ دهندگان
107شکل (4-4) نمودار میله ای مربوط به وضعیت تأهل پاسخ دهندگان
114شکل (4-5) مدل اندازه گیری اجزای نگرش برای سؤالات مربوط به ایران
115شکل (4-6) مدل اندازه گیری اجزای نگرش برای سؤالات مربوط به ترکیه
116شکل (4-7) مدل اندازه گیری اجزای نگرش برای سؤالات مربوط به چین
فهرست جداول
18جدول (2-1) رویکردهای مطالعه رفتار مصرف کننده
39جدول (2-2) عوامل تعیین کننده ی شکل گیری ، برانگیختگی و تغییر نگرشها در ارتباط با نوع کارکرد (Katz 1960)
50جدول (2-3) تعاریف کلیدی از تصاویر کشور و محصول (Roth & Diamantopoulos 2008)
79جدول (2-4) مروری بر مطالعات کلیدی کشور محل ساخت (پیوست الف)
80جدول (2-5) مروری بر مطالعات کلیدی کشور محل ساخت (خارجی)
81جدول (2-6) مروری بر مطالعات کلیدی کشور محل ساخت (داخلی)
90جدول (3-1) توزیع جغرافیایی اعضای نمونه مورد مطالعه
95جدول (3-2) شاخص های اندازه گیری متغیرها
98جدول (3-3) آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه
98جدول (3-4) آلفای کرونباخ در صورت حذف هر یک از گویه ها
99جدول (3-5) آلفای کرونباخ برای بعد شناختی سازه
99جدول (3-6) آلفای کرونباخ برای بعد عاطفی سازه
99جدول (3-7) آلفای کرونباخ برای بعد رفتاری سازه
104جدول (4-1) فراوانی جنسیت
105جدول (4-2) فراوانی سن
105جدول (4-3) فراوانی تحصیلات
106جدول (4-4) فراوانی وضعیت تاهل
107جدول (4-5) فراوانی وضعیت اشتغال
108جدول (4-6) فراوانی درآمد
109جدول (4-7) آمار توصیفی سؤالات تحقیق
112جدول (4-8) پرسشهای باقیمانده در تحلیل ها با توجه به نتایج تحلیل عاملی
113جدول (4-9) بار عاملی متغیرهای مکنون
118جدول (4-10) آمار توصیفی مقایسه بین اجزای نگرش نسبت به سازه PCI ایران
118جدول (4-11) آزمونهای چند متغیری سازه PCI ایران
119جدول (4-12) آزمونهای اثرات بین موضوعی
119جدول (4-13) آمار توصیفی آزمون میانگین یک جامعه برای نگرش نسبت به پوشاک ایرانی
120جدول (4-14) آزمون میانگین یک جامعه برای نگرش نسبت به پوشاک ایرانی
120جدول (4-15) آمار توصیفی مقایسه بین اجزای نگرش نسبت به سازه PCI ترکیه
121جدول (4-16) آزمونهای چند متغیری سازه PCI ترکیه
121جدول (4-17) آمار توصیفی آزمون میانگین یک جامعه برای نگرش نسبت به پوشاک ترک
122جدول (4-18) آزمون میانگین یک جامعه برای نگرش نسبت به پوشاک ترک
123جدول (4-19) آمار توصیفی مقایسه بین اجزای نگرش نسبت به سازه PCI چین
123جدول (4-20) آزمونهای چند متغیری سازه PCI چین
124جدول (4-21) آمار توصیفی آزمون میانگین یک جامعه برای نگرش نسبت به پوشاک چینی
124جدول (4-22) آزمون میانگین یک جامعه برای نگرش نسبت به پوشاک چینی
125جدول (4-23) آمار توصیفی مربوط به مقایسه جزء شناختی سازه PCI
125جدول (4-24) آزمونهای چند متغیری مقایسه جزء شناختی
126جدول (4-25) آمار توصیفی مربوط به مقایسه جزء عاطفی سازه PCI
126جدول (4-26) آزمونهای چند متغیری مقایسه جزء عاطفی
127جدول (4-27) آمار توصیفی مربوط به مقایسه جزء رفتاری سازه PCI
127جدول (4-28) آزمونهای چند متغیری مقایسه جزء رفتاری
128جدول (4-29) آمار توصیفی مقایسه نگرش کلی نسبت پوشاک سه کشور مورد مطالعه
128جدول (4-30) آزمونهای چند متغیری مقایسه نگرش کلی نسبت به سه کشور مورد مطالعه
129جدول (4-31) آزمون کرویت موشلی برای مقایسه نگرش کلی نسبت به سه کشور مورد مطالعه
129جدول (4-32) آزمونهای اثرات بین موضوعی
136جدول (5-1) جدول رد و یا تأیید فرضیه های تحقیق
157پیوست الف
157جدول (2-4) مروری بر مطالعات کلیدی کشور محل ساخت (Roth & Diamantopoulos 2008)
- کلیات
- مقدمه
امروزه با برداشته شدن موانع تجارت بین کشورها و رواج ساز و کارهای شبکه ای، شاهد ظهور پدیده ی جهانی شدن در سطح تجارت بین الملل، که به تعبیری به معنای ایجاد شرکتهای بزرگ چند ملیتی و رویارویی مصرف کنندگان با محصولات این شرکت هاست، می باشیم. در نتیجه مصرف کنندگان، با توجه به رویارویی با حجم وسیعی از محصولات ساخته شده در کشورهای مختلف دنیا، ناچارند تا با بهره گرفتن از برخی منابع و نشانه های اطلاعاتی مهم، به ساده سازی و اطمینان یافتن از تصمیم گیری خرید خود بپردازند. یکی از این نشانه های اطلاعاتی، نام کشور سازنده ی محصول می باشد که در ادبیات بازاریابی به اصطلاح “Made in ” شهرت یافته است. به عبارت دیگر تنها، نام کشور محل ساخت یک محصول، می تواند در مقبولیت یا عدم مقبولیت آن محصول تأثیر بسزایی داشته باشد. همچنین تولیدکنندگان عرصه ی بین المللی نیز خود، به خوبی به این امر واقفند که یکی از ویژگی های متمایز کننده ی محصولات در عرصه ی رقابت، کشور محل ساخت آن محصولات بوده و از این رو در انتخاب محل تولید و یا مونتاژ محصولات خود، دقت لازم را به عمل می آورند. امروزه این پدیده ی مهم را اثر ”کشور محل ساخت“ یا به اختصار COO می نامند. توجه به مبحث COO در اکثر کتب رفتار مصرف کننده، گواه بر اقبال ویژه ی مؤلفان این حوزه، به این مبحث می باشد.بنابراین با توجه به مطالب گفته شده ما نیز باید سعی کنیم تا استفاده های لازم را از این موضوع برده و نکات کاربردی آن را برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی، استخراج کنیم. زیرا مصرف کنندگان و تولید کنندگان ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید با ابعاد مختلف این موضوع آشنا شوند. بدین منظور در این مطالعه سعی شده است تا چشم به دریچه های جدیدی، از این منظر بگشاییم. جزئیات بیشتری از این تلاشها در ادامه آمده است.
[2]
- اهمیت موضوع