دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم تحقیقات بندرعباس
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
گروه روانشناسی
پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی
عنوان:
بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91
استاد راهنما:
دکتر سید عبدالوهاب سماوی
استاد مشاور:
دکتر موسی جاودان
پائیز 92
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
صفحه عنوان
چکیده
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1- مقدمه- 2
1-2- بیان مساله- 3
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش– 11
1-4- اهداف پژوهش– 13
1-4-1- هدف کلی پژوهش– 13
1-4-2- اهداف جزئی پژوهش– 14
1-5- سوالات پژوهش– 14
1-6- فرضیه های پژوهش– 15
1-7- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 16
1-7-1- الف: تعریف مفهومی متغیرها 16
2-7- تعریف عملیاتی متغیرها 17
فصل دوم : پیشینه ی تحقیق
2-1- مقدمه: 20
2-2- بخش اول: مبانی نظری- 21
2-2-1- الف: یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده) 21
2-2-2- انواع خودتنظیمی- 27
2-2-2-1- نظم دهی بیرونی: 27
2-2-2-2- نظم دهی درون فکنی شده: 28
2-2-3- فرایندهای خودتنظیمی- 28
2-2-4- مدلهای یادگیری خودتنظیمی: 29
2-2-4-1- مدل پینتریج (1990) 30
2-2-4-2- مدل زیمرمن (1986) 33
2-2-4-3- مدل وین و هدوین (1998) 36
2-2-4-4- مدل بوکارتز: 37
2-2-4-5- مقایسه مدلها 38
2-2-5- راهبردهای یادگیری خودتنظیمی: 45
2-2-6- نظریه های یادگیری خودتنظیم: 51
2-2-6-1- نظریه کنشگر- 52
2-2-6-2- نظریه پدیدار شناختی- 53
2-2-6-3- نظریه شناختی – اجتماعی زیمرمن- 54
2-2-6-4- نظریه بندورا 55
2-2-6-5-نظریه ویگوتسکی- 57
2-2-6-6- نظریه پردازش اطلاعات(ساختارگرایی) 58
2-2-6-7- نظریه کارون و شیر- 58
2-2-7- باورهای انگیزشی- 65
2-2-7-1- تعریف انگیزه و انگیزش– 65
2-2-7-2- انگیزش درونی و بیرونی- 66
2-2-7-3- باورهای انگیزشی- 68
2-2-7-4- اجزاء باورهای انگیزشی- 71
2-2-7-4-1-خودکارآمدی: 71
2-2-7-4-2- شکل گیری باورهای خودکارآمدی- 73
2-2-7-4-3- خودکارآمدی و انتظارات پیامد- 74
2-2-7-4-4- خودکارآمدی در موقعیتهای تحصیلی- 75
2-2-7-4-5- ارزش گذاری درونی تکلیف– 76
2-2-7-4-6- اضطراب امتحان– 78
2-2-8- رویکردهای مختلف انگیزشی- 83
2-2-8-1- رویکرد رفتاری- 83
2-2-8-2- رویکرد شناختی- 84
2-2-8-3- رویکرد انسانگرایی- 86
2-2-8-4- رویکرد اجتماعی – فرهنگی- 88
2-2-8-5- رویکرد انتظار ضرب در ارزش– 88
2-2-8-6- رویکرد شناختی – اجتماعی- 89
2-2-9- رابطه خودتنظیمی و انگیزش– 90
2-2-10- پیشرفت تحصیلی- 92
2-2-10-1- تعریف پیشرفت تحصیلی- 92
2-2-10-2- معیارهای پیشرفت تحصیلی- 93
2-2-10-3- عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی- 94
2-2-10-4- خانواده و پیشرفت تحصیلی- 97
2-2-10-5- محیط آموزشی و پیشرفت تحصیلی- 99
2-2-10-6- عوامل مخل در پیشرفت تحصیلی- 100
2-2-10-7- اهمیت بررسی پیشرفت تحصیلی- 100
2-2-10-8- رابطه خودتنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی- 101
2-3- بخش دوم: پیشینه پژوهش– 101
2-3-1- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور- 102
2-3-2- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور- 111
فصل سوم : روش تحقیق
1-3- مقدمه- 120
3-2- روش پژوهشی- 120
3-3- جامعه پژوهش– 120
3-5- ابزار پژوهش– 121
3-6- شیوه اجرای پرسشنامه و جمع آوری داده ها 124
3-7- شیوه تجزیه و تحلیل داده ها 125
فصل چهارم : یافته های تحقیق
4-1- مقدمه- 126
4-2- اطلاعات توصیفی- 126
4-3- بررسی فرضیه ها 128
فصل پنجم : نتیجه گیری
5-1- مقدمه- 138
5-1- یافته های تحقیق- 138
5-3- جمع بندی و مقایسه نتایج- 142
5-4- محدودیت های تحقیق- 144
5-5- پیشنهادها 145
منابع فارسی- 146