۱۰- اجزای برنامه ایمنی ۹۱
۱۱- ارزیابی عملکرد ایمنی و سلامت ۹۱
۱۱-۱- موارد راهنما به منظور ارزیابی عملکرد ایمنی و سلامت ۹۱
۱۲- چگونگی ایجاد یک برنامه جامع کنترل مخاطرات بالقوه ۹۲
۱۳- انواع برنامههای ایمنی ۹۲
۱۳-۱- برنامههای ایمنی بر مبنای رفتار. ۹۲
۱۳-۲- برنامههای ایمنی بر مبنای مشوق ۹۳
۱۴- نظرات جاری در ایمنی و سلامت ۹۳
۱۵- استرس۱۳. ۹۴
۱۵-۱- استرس شغلی ۹۴
۱۵-۲- سندروم سازگاری عمومی۱۴. ۹۴
۱۵-۳- ایجاد کنندههای استرس۱۵. ۹۵
۱۵-۴- منابع استرس ۹۶
۱۵-۵- علل کاری استرس ۹۶
۱۵-۵-۱- بار زیاد کاری ۹۷
۱۵-۵-۲- فشار کاری کم. ۹۷
۱۵-۵-۳- نوبت کاری ۹۷
۱۵-۵-۴- روابط بین شخصی ۹۷
۱۵-۵-۵- تغییر. ۹۷
۱۵-۵-۶- جو سازمانی ۹۸
۱۵-۵-۷- محیط فیزیکی ۹۹
۱۵-۵-۸- ابهام نقش ۹۹
۱۵-۵-۹- عوامل شخصی ۹۹
۱۵-۵-۱۰- عوامل خارجی ۹۹
۱۵-۵-۱۱- شرایط اقتصادی ۹۹
۱۵-۵-۱۲- مقررات و قوانین دولتی ۱۰۰
۱۵-۵-۱۳- مسافرت ۱۰۰
۱۵-۵-۱۴- ارزشهای جامعه. ۱۰۱
۱۵-۵-۱۵- جرم و جنایت ۱۰۱
۱۵-۵-۱۶- موضوعات خانوادگی و شخصی ۱۰۱
۱۶- استرس و عملکرد کاری ۱۰۱
۱۷- رابطه استرس و ترک خدمت و سبک رهبری ۱۰۲
۱۸- تصمیم گیری و استرس ۱۰۲
۱۹- علائم استرس ۱۰۳
۲۰- مدیریت استرس ۱۰۳
۲۰-۱- استراحت ۱۰۳
۲۰-۲- ورزش ۱۰۵
۲۰-۳- رژیم غذایی ۱۰۵
۲۰-۴- صحبت کردن. ۱۰۵
۲۰-۵- برنامه ریزی و مدیریت زمان. ۱۰۵
۲۰-۶- تفویض ۱۰۵
۲۱- ده راه که مدیریت بوسیله آن میتواند استرس کار کنان را در حین کار کاهش دهد. ۱۰۵
نتیجه گیری ۱۰۶
منابع۱۰۸
مقدمه
ارزشیابی یکی از ارکان هر برنامه درسی است همان طور که در ابتدای هر درس با انجام ارزشیابی تشخیص میزان دانش و توانایی فراگیران سنجیده می شود . پس از هر درس و در پایان درس نیز آموخته های دانش آموزان ارزشیابی می گردد .
معمولاً ارزشیابی هم میزان پیشرفت فراگیران و هم میزان توفیق آموزگاران را می سنجد و نقاط قوت و ضعف برنامه آموزشی را نشان می دهد .
ضمناً آموخته های فراگیران در سه حیطه ی دانش – مهارت علمی – نگرش مورد ارزش و سنجش قرار می گیرد .
در این ارزشیابی رشد میزان یادگیری هردانش آموز مورد نظر است و همچنین فعالیت تلاش فردی و گروهی دانش آموزان منظور می شود . فعالیت خارج از کلاس دانش آموزان بخشی از نمره ارزش یابی مستمر را شامل می شود و ضمناًباید به تفاوتهای فردی فراگیران توجه شود .
در پایان برای داشتن یک ارزشیابی توصیفی همراه با یادگیری مؤثر و مفید لازم است که معلمان با اهداف این نوع کار و ابزار و نحوه ی انجام آن آشنا شوند وآنگاه اولیاء را در جریان کار قرار دهند و آنها را توجیه کرد و سپس دانش آموزان را توجیه کرد و در این صورت است که همگی با هم با فکر و توان هم می توانیم راه را تا پایان ادامه دهیم و به نتایج مطلوب برسیم .
اهدافی که ارزشیابی تحصیلی در نظر دارد
با عنایت به اهمیت ارزشیابی می توان اهداف زیر را برای آن مطرح نمود :
– ارزشیابی می تواند به عنوان عاملی مؤثر در تشخیص شیوه صحیح تدریس و کمک به ارتقاء و اعقلای آن یاری رسان معلم باشد .
– بر اساس نتایج حاصله از ارزشیابی می توان در انتخاب معلمان کارآمد و شیوه تدریس مؤثر تصمیم گیری نمود .
– دانش آموزان در این زمینه بهره ور خواهند شد و از نتایج ارزشیابی می توانند به نقاط ضعف و قوت خود آگاهی پیدا نموده درصدد رفع یا تقویت آن نقاط باشند .
– ترسیم ضوابط خاص در زمینه ی ارائه ی شیوه های مؤثر
– تدریس هدفهای ارزشیابی بر حسب سؤالی که ارزشیاب درباره بازده مورد ارزشیابی مطرح میکند فرق می کند و کار آن گروه از شیوه های ارزشیابی که در نظام تحصیلی به کار می رود . این است که تحقیق هدف های آموزشی را کنترل می نماید .
اهداف این تحقیق عبارتند از :
مقصود از ارزشیابی خدمت به آموزش است ، نه در کمین نشستن برای غافلگیر کردن دانش آموزان و محک زدن او با معیار آنچه «نمی داند» فرهنگ موفقیت را میتوان با کاربرد روش صحیح در آموزش و ارزشیابی بر فضای کلاس غالب کرد .
در ارزشیابی (توصیفی) میزان افزایش یادگیری هر دانش آموز مدنظر می باشد و همچنین فعالیت تلاش فرد و گروهی دانش آموزان منظور می شود .
فعالیت خارج از کلاس فراگیران بخشی از نمره ارزشیابی مستمر را شامل می شود و ضمناً باید به تفاوتهای فردی فراگیران توجه شود .
اطلاعات حاصل از سنجش و ارزشیابی مستمر هر دانش آموز به این پرسش معلم پاسخ دهد که این دانش آموز در کجا قرار دارد . و برای پیشرفت او چه می توان کرد ؟ نه این که معلم نتیجه گیری نماید که مثلاً این دانش آموز زیر حد متوسط ، کند ذهن یا تیز هوش است.
اهداف تحقیق :
کسب مهارت های بحث و گفتگو
مشارکت در فعالیتهای گروهیایجاد انگیزه برای مطالعه و یادگیری
کسب مهارتهای مربوط به ارتباطات بین فردی
کسب مهارتهای مطالعه درست
توجه به موضوع مورد مطالعه
کسب مهارت تفکر انتقادی
ارتباط بین یادگیری قبلی و بعدی
تثبیت یادگیری از طریق مرور کردن ، سؤال جواب و یافتن جواب
تلفیق مهارتهای شنیدن ، خواندن ، تفکر و نوشتن
افزایش اعتماد به نفس و ابراز وجود
چکیده
در این مقاله سعی شده است که بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( کیفی – یاد گیری ) فراگیران با توجه به اهمیت آن نگاهی داشته باشیم .
بر اساس این روش که همان سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه نتایج حاصل با هدفهای آموزشی از پیش تعیین شده به منظور تصمیم گیری که آیا فعالیت های آموزشی معلم و تلاش های فراگیران به نتایج مطلوب رسیده است . بدین منظور از انواع ارزشیابی ها که شامل آغازین – تکوینی ( مستمر ) پایانی ( تراکمی ) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .
هم چنین اصول و مفاهیم قابل تاکید در ارزشیابی توصیفی و نقش آن در آموزش و یادگیری حد نظر واقع شده است در این مباحث سعی شده که اهداف ارزشابی توصیفی و ارتباط آن با ارزشابی تکوینی بیان شود . بعد از این موارد ابزارهایی که در این روش استفاده می شود .پوشه کار – پروژه – آزمون های عملکرد می باشد .
برای مثال : در آزمون عملکرد ، تهیه یک آزمون عملکرد از نوع سیاهه یا چک لیست می باشد .
در مجموع امیدواریم که راهکارهای مناسب جهت چگونگی استفاده از ابزار ها و نتایج حاصل از ارزشیابی توصیفی ارائه شده باشد .