برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
پژوهش حاضر با عنوان برنامه درسی یاد گرفته شده بهداشت فردی ( تغذیه، دوران قاعدگی) در دبیرستانهای دخترانه استان ایلام انجام گردیده است. در این پژوهش از روش تحقیق زمینه یابی و نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده است، سپس پرسشنامه 46 گویه ای محقق ساخته با طیف 2 تا 6 گزینه ای بر روی آزمودنی ها اجرا شد. به منظور تحلیل داده های به دست آمده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد) و از آماراستنباطی( t تک گروهی، خی دو و کروسکال – والیس ) استفاده گردید. نتایج آزمون t نشان داد که میزان آگاهی دانش آموزان در حوزه بهداشت تغذیه نامطلوب و در بهداشت دوران قاعدگی مطلوب است، همچنین نتایج این آزمون در حوزه نگرش نشان داد که نگرش آزمودنیها در حوزه بهداشت تغذیه نسبتاً مطلوب و در حوزه بهداشت دوران قاعدگی نامطلوب است، نتایج آزمون t در حوزه عملکرد نشان داد که عملکرد دانش آموزان در حوزه بهداشت تغذیه نامطلوب و در حوزه بهداشت دوران قاعدگی نسبتاً مطلوب است.
نتایج بدست آمده از آزمون کروسکال- والیس نشان داد که در بهداشت تغذیه و بهداشت دوران قاعدگی در حوزه های دانش، نگرش و عملکرد به تفکیک رشته تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد. در بهداشت تغذیه نیز تفاوتی به تفکیک پایه تحصیلی وجود ندارد. در زمینه بهداشت دوران قاعدگی در حوزه دانش تفاوتی مشاهده نشد اما در دو حوزه نگرش و عملکرد به تفکیک پایه تحصیلی تفاوت وجود دارد.
واژگان کلیدی: برنامه درسی یاد گرفته شده- بهداشت فردی – تغذیه – قاعدگی
فهرست مطالبعنوان صفحه
چکیده فصل1: کلیات پژوهش 1-1- مقدمه2 1-2- بیان مسئله.4 1-3- ضرورت پژوهش9 1-4- اهداف پژوهش14 1-5- سؤالات پژوهش15 1-6- تعاریف نظری و عملیاتی واژه ها و اصطلاحات16
فصل 2: ادبیات و پیشینه پژوهش 2-1- مقدمه.18 2-2- برنامه درسی 2-2-1- مفهوم و ماهیت برنامه درسی.19 2-2-2- سطوح برنامه درسی24 2-3- ویژگیها و خصوصیات دانش آموزان دوره متوسطه.33 2-4- اهداف آموزش و پرورش متوسطه35 2-5- طبقه بندی هدفهای آموزشی37 2-6- یادگیری 2-6-1- تعریف یادگیری44 2-7- نگاهی تاریخی به سلامت و بیماری47 2-8- تعریف بهداشت.49 2-9- طیف سلامت- بیماری50 2-10- اهمیت برنامه ریزی در بهداشت52 2-11- ضرورت و اهمیت آموزش بهداشت در جامعه و مدرسه55 2-12- عوامل تعیین کننده رفتارهای بهداشتی58 2-13- عوامل مؤثر در آموزش بهداشت.62 2-14- تغذیه 2-14-1- اهمیت تغذیه در بهداشت و سلامتی64 2-14-2- نیازهای تغذیه ای نوجوانان68 2-14-3- ویژگی های رفتارهای غذایی نوجوانان.71 2-14-4- عوامل مؤثر در ایجاد عادات غذایی.72 2-14-5- اختلال های خوردن نوجوانان74 2-14-6- عوارض شایع تغذیه در کودکان و نوجوانان .76 2-14-7- اهمیت تغذیه در تعلیم و تربیت و یادگیری.77 2-15- بررسی مسائل مربوط به قاعدگی و بهداشت این دوران 2-15-1- تعریف قاعدگی80 2-15-2- توضیحات در زمینه قاعدگی80 2-15-3- فرهنگ جامعه و بهداشت دوران قاعدگی81 2-15-4- عوامل مؤثر بر تشدید مشکلات دختران در دوران قاعدگی .83 2-15-5- مراقبتهای بهداشتی دوران قاعدگی 84 2-16- پیشینه پژوهشهای انجام شده 2-16-1- پژوهشهای مربوط به داخل کشور.87 2-16-2- پژوهشهای مربوط به خارج کشور.93 2-17- جمع بندی.96 فصل 3: روش پژوهش 3-1- مقدمه.98 3-2- روش انجام پژوهش.99 3-3- جامعه آماری پژوهش99 3-4- نمونه و روش نمونه گیری.100 3-5- روش و ابزار جمع آوری اطلاعات پژوهش.101 3-6- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.103
فصل 4: یافته های پژوهش 4-1- مقدمه.106 4-2- شاخص های توصیفی.107 4-3- شاخص های استنباطی109 فصل 5: بحث و نتیجه گیری 5-1- مقدمه140 5-2- نتیجه گیری.141 5-3- بحث.146 5-4- پیشنهادها 5-4-1- پیشنهادهای اجرایی.153 5-4-2- پیشنهادهای پژوهشی.153 5-5- محدودیت ها154 منابع منابع فارسی منابع لاتین پیوست پرسشنامه چکیده لاتین |
– مقدمه
در دنیای امروز داشتن مسأله جزئی از زندگی فردی و اجتماعی انسانها محسوب می شود (پروند، 1385: 48). و جهان سرشار از مسائلی است که نیازمند راه حلهای جدید است (جویس، کالهون و هاپکینز[1]، ترجمه مهر محمدی و عابدی، 1385: 118). و انسان از بدو تولد تا آخرین لحظات حیات با مسائل مختلفی مواجه می شود. بعضی از این مسائل را فرد خود بوجود می آورد و معمولاً خود نیز قادر به حل و فصل بعضی از آنهاست و بعضی از مسائل دیگر را جامعه و زندگی اجتماعی برای او بوجود می آورد که فرد به تنهائی قادر به حل و فصل آنها نیست. پیشرفت و تحولات صنعت و تکنولوژی همراه با دست آوردهای رفاهی اش