جدول 4-2: اسامی گروههای آموزشی دانشگاه علم و فرهنگ به تفکیک دانشکده 108
جدول 4-3: هزینه کل، تعداد دانشجو و هزینه سرانه هر گروه آموزشی 109
جدول 4-4: میانگین نمرات تراز دانشجویان ورودی به هر رشته 110
جدول 4-5: میانگین نمرات ارزشیابی اساتید هر گروه (رضایت دانشجویان هر گروه) 111
جدول 4-6: قبولیهای آزمون کارشناسی ارشد به تفکیک گروه 112
جدول 4-7: امتیاز هر نوع تألیف مطابق با آیین نامه ارتقا 113
جدول 4-8: میزان تألیفات هر گروه آموزشی و امتیاز آن 114
جدول 4-9: ورودی ها و خروجیهای هر کدام از گروههای آموزشی 115
جدول 4-10: میزان کارایی گروههای آموزشی دانشگاه علم و فرهنگ 116
جدول 4-11: حاشیه امنیت نسبی کارایی واحدها بر حسب درصد (سطر نسبت به ستون) 120
جدول 4-11 (ادامه): حاشیه امنیت نسبی کارایی واحدها بر حسب درصد (سطر نسبت به ستون) 121
جدول 4-12: حاشیه امنیت مطلق کارایی واحدهای تصمیم گیری بر حسب درصد 122
جدول 4-13: ورودی ها و خروجی های گروه های آموزشی دانشکده علوم انسانی 125
جدول 4-14 : ورودی ها و خروجی های گروه های آموزشی دانشکده فنی و مهندسی 126
جدول 4-15 : ورودی ها و خروجی های گروه های آموزشی دانشکده هنر 126
جدول 4-16: میزان کارایی گروه های آموزشی دانشکده علوم انسانی 127
جدول 4-17 : میزان کارایی گروه های آموزشی دانشکده فنی و مهندسی 127
جدول 4-18 : میزان کارایی گروه های آموزشی دانشکده هنر 128
جدول 4-19: حاشیه امنیت کارایی گروه های آموزشی دانشکده علوم انسانی 129
جدول 4-20: حاشیه امنیت مطلق کارایی گروه های آموزشی دانشکده علوم انسانی 130
جدول 4-21: حاشیه امنیت کارایی گروه های آموزشی دانشکده فنی و مهندسی 131
جدول 4-22: حاشیه امنیت مطلق کارایی گروه های آموزشی دانشکده فنی و مهندسی 131
جدول 4-23: حاشیه امنیت کارایی گروه های آموزشی دانشکده هنر 132
جدول 4-24: حاشیه امنیت مطلق کارایی گروه های آموزشی دانشکده هنر 133
عنوان صفحه
شکل 1-1 : نمودار مقالات منتشره در حوزه تحلیل پوششی داده ها (Emrouznejad,2008) 4
شکل 2-1 تبدیل n ورودی به m خروجی در یک واحد تصمیم گیرنده 13
شکل 2-2: تابع تولید کارا و واحدهای کارا و ناکارا 18
شکل 2-3 کارایی یک واحد ناکارا
19
شکل 2-4 الف بازده به مقیاس متغیر، ب بازده به مقیاس ثابت 24
شکل 2-5 عملکرد تعدادی واحد یک ورودی – یک خروجی 40
شکل 2-6 بدتر شدن ورودی و خروجی B به اندازه δ 41
شکل 2-7 عملکرد واحد های کارای A,B,C,D 42
شکل 3-1: عملکرد تعدادی واحد در یک مدل یک ورودی – دو خروجی 49
شکل 3-2: عملکرد واحد E بهبود یافته است. 50
شکل 3-3: واحد E با بهبود عملکرد، بر روی مرز کارا قرار میگیرد. 51
شکل 3-4: تغییر در مرز کارا در اثر بهبود عملکرد واحد E 51
شکل 3-5: کاهش کارایی واحد F در اثر بهبود عملکرد واحد E 52
شکل 3-6: نمایش عملکرد یک واحد با یک نقطه در صفحه 65
شکل 3-7: نقاط نشاندهنده عملکرد واحدها و واحدهای تشکیل دهنده مرز کارا 66
شکل 3-8: ارتقاء عملکرد یک واحد ناکارا با استراتژی ثابت 67
شکل 3-9: واحد ناکارای اولیه با ارتقاء عملکرد، به مرز کارا میرسد. 67
شکل 3-10: جابجا شدن مرز کارا با ارتقاء عملکرد واحد محک سنجش 68
شکل 3-11: کارا ماندن تمام واحدهای سابقا کارا، در عین جابجا شدن مرز کارا 69
شکل 3-12: واحد سابقا کارای B، کارایی خود را از دست میدهد. 70
شکل 3-13 : یافتن حاشیه امنیت کارایی واحد B نسبت به واحد D 70
شکل 3-14 : میزان پیشرفت عملکرد واحد D 71
شکل 3-15 : شمارهگذاری واحدهای کارا به ترتیب زاویه iα 72
شکل 3-16 وضعیت الف 73
شکل 3-17 وضعیت ب 74
شکل 3-18 وضعیت ج 74
شکل 3-19: یافتن میزان حاشیه امنیت کارایی در وضعیت الف 75
شکل 3-20: یافتن میزان حاشیه امنیت کارایی در حالت ج 78
شکل 3-21 وضعیت واحدهای کارا و ناکارا 81
شکل 3-22 تفکیک واحد های کارا و نا کارا 89
شکل 3-23 بهبود عملکرد واحد D، واحد B را از کارایی میاندازد. 90
شکل 3-24 مکان هندسی نقاطی که از جمع موزون تمام نقاط کارا به دست میآیند
و فقط وزن نقطه B مثبت است. 92
شکل 5-1 استراتژی متفاوت برای واحد بهبود دهنده عملکرد 144
فصل اول
کلیات تحقیق
روش شناسی تحقیق
«هرگاه توانستیم آنچه را که درباره آن صحبت میکنیم اندازه گرفته و در قالب اعداد و ارقام بیان نماییم، میتوانیم ادعا کنیم درباره موضوع مورد بحث چیزهایی میدانیم. در غیر این صورت آگاهی و دانش ما ناقص بوده و هرگز به مرحله بلوغ نخواهد رسید»
لرد کلوین فیزیکدان انگلیسی
1-1 مقدمه
ارزیابی عملکرد سازمان و واحدهای درون سازمانی، یکی از اصلیترین اموری است که در صورت صحت انجام، می تواند موجبات موفقیت هر سازمانی را به دنبال داشته باشد. در شرایط رقابتآمیز کنونی نیز که توجه به موضوع تعالی سازمان امری طبیعی و غیر قابل اجتناب محسوب میشود اهمیت ارزیابی عملکرد و سنجش کارایی، بیش از پیش هویدا است. پذیرفتنی است که ارزیابی عملکرد یک سازمان، فرآیند سنجش کارایی و اثربخشی فعالیتهای واحدهای آن سازمان و تعیین برآیند کلی آن میباشد.
یکی از کاربردی ترین روش های سنجش کارایی، استفاده از مدل های تحلیل پوششی دادههاست. تحلیل پوششی داده ها برای تعدادی واحد تصمیم گیری همگن (واحدهایی با ورودیهای یکسان و خروجیهای یکسان) کارایی نسبی را اندازه گرفته و واحدهای کارا و ناکارا را شناسایی میکند.
از آنجا که کارایی محاسبه شده برای واحد های تصمیم گیری، در روش تحلیل پوششی داده ها به صورت نسبی است، طبیعی است که هر واحد با تلاش و بهبود عملکرد خود سعی می کند تا در رقابت با دیگران جایگاه کارایی خود را از دست ندهد و حتی ارتقاء بخشد. فاصلهای که هر واحد تصمیم گیری از نظر کارایی با سایر واحدها دارد، حاشیه امنیتی را برای کارایی آن واحد ایجاد می کند.
آنها نسبت به یکدیگر، در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته است.