برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده.1
فصل اول: موضوع پژوهش
1-1-مقدمه.3
1-2-بیان مساله.6
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش7
1-4- معرفی متغیرهای پژوهش.9
1-5- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها.9
1-6- اهداف پژوهش10
1-7-سوالات پژوهشی.11
فصل دوم: چارچوب نظری و پیشینه پژوهش
2-1- مبانی نظری13
2-1-1- اثربخشی سازمانی.13
2-1-2-تعریف اثربخشی سازمانی.13
2-1-3- معیارها و مقیاسهای اثربخشی سازمانی14
2-1-4- مدلهای اثربخشی سازمانی 18
2-1-5- ادغام معیارهای اثربخشی22
2-2-کیفیت زندگی کاری.22
2-2-1تعریف کیفیت زندگی کاری.24
2-2-2- ویژگی های کیفیت زندگی کاری درمدل والتون.25
2-2-3- ویژگی های کیفیت زندگی کاری از دیدگاه دانشمندان توسعه سازمانی از جمله اسپکتور، موچینسکی، شافر، شاین 27
2-2-4- ابعاد کیفیت زندگی کاری.28
2-2-5- مهمترین عوامل موثر بر ارتقاء کیفیت زندگی کاری28
2-3-رفتار شهروندی سازمانی33
2-3-1-تعریف رفتار شهروندی سازمانی.34
2-3-2- ابعاد رفتار شهروندی سازمانی36
2-3-3- مفهوم سازی های اولیه از رفتار شهروندی سازمانی.39
2-3-4- پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی43
2-3-5- چهارچوب های مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی.44
2-3-6- پیش آیندهای نگرشی رفتار شهروندی سازمانی.47
2-3-7- پیش آیندهای هیجانی رفتار شهروندی سازمانی48
2-4-پیشینه پژوهش.49
2-4-1-پژوهش های خارجی.49
2-4-2- پژوهش های داخلی.50
2-5- استنتاج از پژوهش های پیشین.51
2-6-قلمرو مکانی تحقیق52
فصل سوم : روش پژوهش
3-1- طرح کلی پژوهش.54
3-2- جامعه، نمونه و روش نمونه گیری54
3-3- ابزارهای پژوهش54
3-4-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.58
3-5- ملاحظات اخلاقی.58
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1- یافته های توصیفی60
4-2-یافته های مربوط به سوالات پژوهش62
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- بحث و نتیجه گیری73
5-2-محدودیت ها در پژوهش.80
5-2-1-محدودیت های پژوهشی80
5-2-2-محدودیت های اجرایی.81
5-3- پیشنهادهای پژوهش82
5-3-2-پیشنهادهای پژوهشی.83
منابع فارسی.85
منابع انگلیسی90
پیوست ها93
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی اثر کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی بر اثربخشی سازمانی کارکنان مرکز مدیریت حوادث فوریت های پزشکی فارس بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس به حجم 736 نفر تشکیل میدادند که بر اساس ملاک های وسعت و تعداد پرسنل، 309 نفر از شهرستان های شیراز، کازرون و مرودشت بصورت تصادفی بر اساس جدول مورگان انتخاب گردیدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. نتایج نشان داد که، 27 درصد از واریانس “تحقق هدف” توسط محیط کار ایمن، یکپارچگی و توسعه قابلیت ها؛ 31 درصد از واریانس “انطباق” توسط یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان کار و محیط کار ایمن؛ 35 درصد از واریانس “یگانگی” توسط محیط کار ایمن، یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان کار و تامین فرصت رشد؛ 38 درصد از واریانس “تداوم یا حفظ الگوها” توسط محیط کار ایمن و یکپارچگی و انسجام اجتماعی در سازمان کار قابل پیش بینی است. همچنین 7 درصد از واریانس “تحقق هدف” توسط تواضع و مردانگی(از ابعاد رفتار شهروندی سازمانی)؛ 10 درصد از واریانس “انطباق” توسط تواضع، نوع دوستی و وظیفه شناسی؛ 14 درصد از واریانس “یگانگی” توسط تواضع، نوع دوستی و وظیفه شناسی و 11 درصد از واریانس “تداوم یا حفظ الگو” توسط تواضع قابل پیش بینی می باشد.
واژه های کلیدی: کیفیت زندگی کاری، رفتار شهروندی سازمانی، اثربخشی سازمانی
مقدمه
گسترش رو به رشد سازمان ها و تسلط آنها بر تمامی جنبه های زندگی بشری در طول دوران حیات بر کسی پوشیده نیست. انسان امروزی برای انجام هر کاری نیازمند تشکیلاتی به نام سازمانها است و سازمان ها که خود ساخته و پرداخته دست انسان می باشند و برای رفع نیازها و فراهم نمودن تسهیلات لازم جهت انجام امورات زندگی بشری به وجود آمده اند، امروزه رفتار انسان را به کلی تحت تاثیر خود قرار داده اند . سازمان ها، به دلیل ماهیت عصری که در آن به سر می برند، تفاوت های بسیار زیادی را با سازمان های گذشته دارند. ویژگی برجسته سازمان های قرن بیست و یکم، مسئولیت پذیری، خودگردانی، خطرپذیری و ناپایداری است. شاید محیط آینده، محیط آرامی نباشد، اما محیط بسیار انسانی است. دانشمندان معاصر مدیریت، غالباً بر اثربخشی تأکید دارند که به وسیله کسب، توسعه و به کارگیری دانش ایجاد می شود و اعتقاد دارند که کسب دانش جدید به چگونگی تحول سازمان ها و فعالیت های رهبری بستگی دارد و موجب سازگاری با تغییر شرایط سازمانی می شود(سعادت، 1385).
اثربخشی سازمانی[1]، موضوعی اصلی در نظریه های سازمانی است و یکی از ملاک های ارزیابی عملکرد سازمانی محسوب می شود. مفهوم اثربخشی در مدیریت با تغییر میزان موفقیت نتایج حاصل از کار باید مهم ترین هدف مدیر باشد. اثربخشی چیزی است که مدیر از راه اعمال صحیح مدیریت به دست می آورد و به صورت بازده کار ارائه می کند. اثربخشی سازمان بیانگر توانایی بهره وری از محیط برای کسب منابع کمیاب و ارزشمند جهت تداوم کارکرد سازمان که منوط به موفقیت در سه زمینه تحقق اهداف سازمان؛ حفظ بقای سازمان؛ اِعمال کنترل جهت حفظ سازمان می باشد(تنهایی، 1388). پارسونز[2](1969) اثربخشی را توانایی سازمان در استفاده کارآمد از منابع موجود برای نیل به اهداف خاص تعریف کرده است.
لذا با توجه به پژوهش های انجام شده در خصوص اثربخشی سازمانی و اینکه احتمالاً پژوهشی بطور همزمان نقش دو متغیر کیفیت زندگی کاری[3] و رفتار شهروندی سازمانی[4] را در این رابطه مورد بررسی قرار نداده است، در این پژوهش به نقش دو عامل فوق پرداخته می شود. بهبود عملکرد و اثربخشی سازمانی متأثر از شرایطی است که از مهمترین آن ها برانگیختگی کارکنان برای انجام وظایف محوله می باشد، که این برانگیختگی نیز با افزایش روحیه، رضایت شغلی، امنیت شغلی، ایجاد امکانات رفاهی مناسب و در نهایت کیفیت زندگی کاری ارتباط دارد. متأسفانه این موضوع در سازمان های کشور ایران چندان مورد توجه واقع نگردیده و در اصل حلقه مغفول سازمان های ایران است. اصطلاح کیفیت زندگی کاری در سالهای اخیر رواج زیادی داشته است، اما در مورد معنای آن توافق کمی وجود دارد. حداقل سه