پایان نامه ارشد : آموزش هندسه به دو شیوه اوریگامی و انیمیشن و مقایسه تأثیر آنها بر یادگیری مفاهیم هندسی و هوش منطقی-ریاضی دانش آموزان
دانشگاه آزاد اسلامی
واحد کرمانشاه
دانشکده تحصیلات تکمیلی
پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تکنولوژی آموزشی( M.A )
عنوان
آموزش هندسه به دو شیوه اوریگامی و انیمیشن و مقایسه تأثیر آنها بر یادگیری مفاهیم هندسی و هوش منطقی-ریاضی دانش آموزان
استاد راهنما
دکتر حسین مهدی زاده
استاد مشاور
دکتر مریم اسلام پناه
شهریور1392
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان | صفحه | |||
تشکر و قدردانی | د | |||
اهدا | هـ | |||
فهرست مطالب | و | |||
فهرست پیوستها. | ط | |||
فهرست جدولها. | ط | |||
فهرست شکل ها . | ی | |||
چکیده | 1 | |||
فصل اول: کلیات پژوهش | ||||
مقدمه | 3 | |||
بیان مسئله. | 5 | |||
اهمیت و ضرورت انجام پژوهش. | 7 | |||
اهداف پژوهش. | 9 | |||
فرضیات پژوهش | 10 | |||
تعریف مفاهیم و اصطلاحات به صورت مفهومی | 10 | |||
تعریف واژهها، اصطلاحات و مفاهیم به صورت عملیاتی . | 12 | |||
فصل دوم: ادبیات پژوهش | ||||
مقدمه فصل دوم | 15 | |||
آموزش ریاضی | 15 | |||
اهمیت آموزش درس ریاضی | 17 | |||
روش های سنتی در تدریس ریاضی . | 17 | |||
چالش های پیش روی روش های یاددهی یادگیری ریاضی در دوره ابتدایی | 18 | |||
رفتار ریاضی چیست؟ . | 20 | |||
تأثیر ریاضیات در زندگی . | 20 | |||
اهمیت تدریس هندسه . | 21 | |||
کاربرد هندسه در زندگی . | 22 | |||
سطوح یادگیری مفاهیم هندسی . | 23 | |||
مفاهیم توپولوژیک هندسی در دوره ابتدایی | 24 | |||
اوریگامی . | 25 | |||
اوریگامی برای آموزش و هنر | 26 | |||
تاریخچه فراکتال | 27 | |||
فراکتال چیست؟ | 27 | |||
چگونگی ساخت انواع فراکتال | 28 | |||
خود همانندی در اشکال هندسی (فراکتال) . | 31 | |||
آموزش هندسه به روش موزاییک کاری | 31 | |||
آموزش هندسه به روش کتاب سازی | 33 | |||
لزوم استفاده از رایانه در آموزش . | 35 | |||
تاریخچه ی ایجاد و استفاده از انیمیشن . | 36 | |||
اهمیت و کاربرد انیمیشن در آموزش . | 37 | |||
کاربرد انیمیشن در آموزش هندسه | 37 | |||
ادراک بصری و هندسه | 38 | |||
هوش های چند گانه . | 39 | |||
هوش منطقی – ریاضی . | 40 | |||
هوش فضایی/دیداری | 41 | |||
رابطه هوش فضایی و هندسه | 42 | |||
پیشینه پژوهش در داخل ایران . | 43 | |||
پیشینه پژوهش در خارج ایران | 44 | |||
فصل سوم: روش شناسی پژوهش | ||||
مقدمه فصل سوم . | 50 | |||
نوع و روش پژوهش. | 50 | |||
متغیرهای پژوهش | 50 | |||
ابزارهای اندازه گیری و شیوه اندازه گیری متغیرها | 51 | |||
روایی و پایایی ابزار | 54 | |||
روش جمع آوری اطلاعات | 55 | |||
جامعه آماری . | 56 | |||
حجم نمونه و روش نمونه گیری . | 56 | |||
روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها | 57 | |||
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتهها |
||||
مقدمه فصل چهارم | 59 | |||
تحلیل فرضیات پژوهش (آمار استنباطی) | 59 | |||
جمع بندی نتایج تجزیه و تحلیل داده ها در بررسی فرضیات پژوهش . | 73 | |||
فصل پنجم: تفسیر یافتهها |
||||
مقدمه فصل پنجم | 75 | |||
خلاصه پژوهش | 75 | |||
بحث و تفسیر یافتهها | 76 | |||
پیشنهادهای کاربردی. | 78 | |||
پیشنهادهایی پژوهشی. | 79 | |||
محدودیتهای در اختیار پژوهشگر | 79 | |||
محدودیتهای خارج از اختیار پژوهشگر | 80 | |||
منابع | ||||
منابع فارسی | 81 | |||
منابع انگلیسی | 86 | |||
پیوستها | ||||
طرح درس های آموزشی . | 89 | |||