گرایش: بالینی
عنوان
اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اعتیاد سایبری دانش آموزان مراکز استعدادهای درخشان شهر کرمانشاه
آذر 1395
فهرست مطالب | |
عنوان | صفحه |
چکیده | 1 |
فصل اول: مقدمه پژوهش | |
1-1 مقدمه | 3 |
1-2 بیان مسئله | 4 |
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش | 6 |
1-4 اهداف پژوهش | 7 |
1-4-1 اهداف اختصاصی پژوهش | 7 |
1-5 فرضیه های پژوهش | 7 |
1-6 تعریف متغییرها | 8 |
1-6-1 تعاریف مفهومی متغییر ها | 8 |
1-6-2تعاریف عملیاتی متغییرها | 9 |
فصل دوم: پیشینه پژوهش | |
1-2 پیش درآمد | 12 |
2-2 تعریف واژه اعتیاد و اعتیاد به اینترنت | 12 |
2-3 اختلال اعتیاد اینترنتی | 15 |
2-4 ویژگیهای اعتیاد اینترنتی | 16 |
2-5 ریشه های اعتیاد به اینترنت | 17 |
2-6 علل اصلی اعتیاد به اینترنت در ایران | 18 |
2-7 تعریف و معیارهای تشخیصی اختلال بازی اینترنتی در DSM-5 | 19 |
2-8 شیوع | 19 |
2-9 چه کسانی مستعد اعتیاد به اینترنت هستند؟ | 20 |
2-10 پیشینه پژوهش | 21 |
2-10-1 زمینه های پژوهشی داخل ایران | 21 |
2-10-2 زمینه های پژوهشی خارج از کشور | 21 |
فصل سوم: روش پژوهش | |
3-1 روش پژوهش | 24 |
3-2 جامعه آماری | 24 |
3-3 روش نمونه گیری و حجم نمونه | 25 |
3-4 ابزار پژوهش | 25 |
3-4-1 آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ و روش نمره گذاری و تفسیر | 25 |
3-4-2 مصاحبه بالینی ساختاریافته چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی(4-DSM) | 28 |
3-5 روش اجرای پژوهش | 28 |
3-5-1 نتخاب آزمودنیها و پیشآزمون | 28 |
3-5-2 روشهای مداخله | 29 |
3-5-2-1ساختار کلی درمان MBCT | 29 |
3-5-2-2 شکل جلسات | 30 |
محتوای جلسات | 31 |
3-5-3 پس آزمون خاتمه | 32 |
3-6روش تحلیل داده ها | 32 |
فصل چهارم: یافته های پژوهش | |
4-1 یافته های توصیفی | 34 |
4-2 یافته های استنباطی | 35 |
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری | |
5-1 بحث و تفسیر نتایج پژوهش | 38 |
5-2 محدودیتهای پژوهش | 39 |
5-3 پیشنهادات | 40 |
5-3-1 پیشنهادات پژوهشی | 40 |
5-3-2 پیشنهادات کاربردی | 40 |
منابع و مآخذ | 41 |
فهرست جداول | |
عنوان | صفحه |
جدول 3‑1: طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه | 24 |
جدول 3‑2: مقیاس کلی آزمون IAT | 27 |
جدول4‑1: میانگین و انحراف استاندارد نمرات پرسشنامه IAT در درمانMBCT در کاهش علایم اعتیاد به اینترنت در گروه آزمایش و گواه | 34 |
جدول 4‑2:تحلیل کوواریانس نمرات پس آزمون شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش علایم اعتیاد به اینترنت بر اساس پرسشنامه IAT گروه آزمایش | 35 |
جدول 4‑3: نتایج تحلیل واریانس شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش علایم اعتیاد به اینترنت | 36 |
جدول 4‑4: نتایج آزمون T برای میانگین گروه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی | 36 |
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اعتیاد سایبری دانش آموزان مراکز استعدادهای درخشان شهر کرمانشاه در سال 1394 انجام شد.
روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه گواه است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم مراکز استعدادهای درخشان شهر کرمانشاه بودند که جمعیت آنها 515 نفر بودند. از کلیه دانش آموزان تستIAT به عمل آمد و از بین سی نفر از دانش آموزان با تشخیص اعتیاد سایبری به صورت تصادفی 24 نفر انتخاب و در دو گروه 12 نفره(که12نفر دریافت کننده شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی گروهی و 12 نفر گروه گواه)قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پکیج شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش از آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار،فراوانی) و برای