دانشگاه آزاد اسلامی
واحد ارسنجان
دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.)
گرایش: عمومی
عنوان:
بررسی رابطه بهداشت روانی و پیشرفت تحصیلی در گروهی از دختران دوره راهنمایی
با در نظر گرفتن وضعیت اشتغال مادران؛ شیراز1393
استاد راهنما:
دکتر حسن حق شناس
تابستان 1393
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده. 1
فصل اول: کلیات
1-1مقدمه 3
1-2بیان مسئله 6
1-3-ضرورت پژوهش . 16
1-6-اهداف پژوهش 18
فصل دوم : پیشینه تحقیق
2- 1-مقدمه 20
2-2-بحث نظری 22
2-2-1-سلامت روان از دیدگاه مکاتب مختلف . 22
2-2-2-پیشرفت تحصیلی . 29
2-2-3 –اشتغال مادر. 31
2-3-پژوهش های انجام شده در ایران . 32
2-4- پژوهش های انجام شده خارج از ایران . 41
2-5- جمع بندی 50
2-6-فرضیه های پژوهش . 51
2-6-1- فرضیه های اصلی پژوهش . 51
2-6-2-فرضیه های فرعی پژوهش . 51
2-7-تعاریف عملیاتی واژه ها 52
2-7-1-تعریف مفهومی سلامت روان 52
2-7-2- تعریف عملیاتی سلامت روان 52
2-7-3- تعریف مفهومی پیشرفت تحصیلی . 53
2-7-4- تعریف عملیاتی پیشرفت تحصیلی. 53
فصل سوم : روش کار و تحقیق
3-1-مقدمه . 55
3-2-طرح پژوهش 55
3-3-جامع آماری. 55
3-3-1-حجم نمونه وروش نمونه گیری . 55
3-4-ابزار های جمع آوری اطلا عات 56
3-4-1- پرسشنامه سلامت روانی گلد برگ و هیلر(GHQ28) 56
3-4-2- پرسشنامه رضایت از شغل (JDI) 58
3-4-3 -پرسشنامه دمو گرافیک 60
3-5- روش اجرای پژوهش 60
3-6- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 61
فصل چهارم :نتایج
4-1-توصیف دادها 63
4-1-1- توصیف متغیرهای جمعیت شناختی. 63
4ـ 1ـ2 -توصیف متغیر سلامت عمومی 65
4-2 -تحلیل یافته های تأییدی و استنباطی 68
4-2-1اولین فرضیه اصلی پژوهش. 69
4-2-2-دومین فرضیه اصلی پژوهش. 70
4-3-فرضیه های فرعی پژوهش. 71
4-3-1- اولین فرضیه فرعی پژوهش. 71
4-3-2- دومین فرضیه فرعی پژوهش. 72
4-3-3- سومین فرضیه فرعی پژوهش. 73
4-3-4- چهارمین فرضیه فرعی پژوهش. 75
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1.- بهداشت روانی. 77
5-2- محدودیت های پژوهش 87
5-3- پیشنهادهای برای پژوهش های بعدی. 88
منابع و مآخذ
منابع فارسی 91
منابع انگلیسی 102
چکیده انگلیسی. 114
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
4-1. جدول: فراوانی (میانگین، انحراف معیار، حداقل، و حداکثر) سن در دو گروه دارای مادران شاغل و خانه دار. 70
4-2. جدول: نتایج t مستقل برای مقایسه میانگین میزان سن در دو گروه دختران دارای مادران شاغل و خانه دار. 70
4-3. جدول: نتایج t مستقل برای مقایسه میانگین زیرمقیاسهای سلامت عمومی در دو گروه دختران دارای مادران شاغل و خانه دار 72
4-4. جدول: نتایج t مستقل برای مقایسه سلامت عمومی در دو گروه دختران دارای مادران شاغل و خانه دار 75
4-5. جدول: نتایج t مستقل برای مقایسه پیشرفت تحصیلی در دو گروه دختران دارای مادران شاغل و خانه دار 76
4-6. جدول: . تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون متغیرهای جمعیت شناختی و پیشرفت تحصیلی 77
4-7. جدول: نتایج مربوط به رگرسیون چند متغیره همزمان 78
4-8. جدول: تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون متغیرهای جمعیت شناختی و سلامت عمومی. 79
4-9. جدول: نتایج مربوط به رگرسیون چند متغیره همزمان 79
4-10. جدول: تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون ابعاد رضایتمندی شغلی و پیشرفت تحصیلی. 80
4-11. جدول: نتایج مربوط به رگرسیون چند متغیره همزمان. 80
4-12. جدول: تحلیل واریانس مربوط به رگرسیون ابعاد رضایتمندی شغلی و سلامت عمومی . 81
فصل اول
(کلیات)
- مقدمه:
اعتقاد کامل بر این است که تندرستی یکی از نعمت های بزرگ در زندگی انسان است و نمی توان منکر شد که سلامتی در زمره ی بالاترین نعمت هاست (میلان ی فر، 1382 )مفهوم بهداشت روان در واقع جنبهای از مفهوم کلی سلامتی است. سازمان بهداشت جهانی سلامتی را چنین تعریف میکند : حالت سلامتی کامل فیزیکی، روانی و اجتماعی نه فقط فقدان بیماری یا ناتوانی برخی چنین تصور کردهاند که نقطه مقابل سلامتی روانی، بیماری روانی است در حالی که این چنین نیست و مفهوم سلامتی روانی