چکیده
حاکمیت شرکتی از ابعاد مختلف مسائل مالی و عوامل اثر گذار بر وضعیت و ساختار مالی شرکت ها را مورد توجه قرارمی دهد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر ساختار حاکمیت شرکتی بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای آزمون فرضیات پژوهش از رگرسیون چند متغیره ، همبستگی و آزمون t با بهره گرفتن از داده های ترکیبی به بررسی روابط بین ساختار حاکمیت شرکتی و متغیرهای عملکرد شرکتی در صنایع مختلف پرداخته شده است. نمونه آماری پژوهش شامل 89 شرکت از 13 صنعت برای یک دوره زمانی 9 ساله 1380 – 1388 از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از صنایع مختلف جمع آوری شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد هم در فرضیه اهم و هم در فرضیه اخص رابطه معنی دار بین “شاخص های ساختاری حاکمیت شرکتی” و “Q, P/E , Roe, Roa توبین “که معرف متغیرهای عملکرد شرکت می باشند وجود دارد .
واژه های کلیدی: حاکمیت شرکتی، عملکرد شرکتی ، بورس اوراق بهادار تهران، نوع صنعت، داده های ترکیبی
فهرست مطالب
ردیف | عنوان | صفحه |
1 | فصل اول: کلیات پژوهش | 4 |
2 | 1-1 مقدمه | 5 |
3 | 1-2بیان مسئله | 5 |
4 | 1-3 اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش | 6 |
5 | 1-4 جنبه نوآوری و جدید بودن پژوهش | 9 |
6 | 1-5 اهداف پژوهش | 9 |
7 | 1-5-1 اهداف کاربردی پژوهش | 10 |
8 | 1-6 سوالات پژوهش | 11 |
9 | 1-6-1 سوال اصلی | 11 |
10 | 2-6-1 سوالات فرعی | 11 |
11 | 1-7 فرضیه های پژوهش | 12 |
12 | 1-7-1 فرضیه اصلی پژوهش | 12 |
13 | 2-7-1 فرضیه های فرعی پژوهش | 12 |
14 | 1-8 روش شناسی پژوهش | 13 |
15 | 1-9 روش ها و ابزار تجریه و تحلیل داده ها | 13 |
16 | فصل دوم: مروری بر ادبیات پژوهش و پیشینه پژوهش | 17 |
17 | 2-1 مقدمه | 18 |
18 | 2-2 پیشینه موضوع پژوهش | 19 |
19 | 2-2-1 پژوهش های خارجی | 19 |
20 | 2-2-2 پژوهش های داخلی | 27 |
21 | فصل سوم: روش شناسی پژوهش | 34 |
22 | 3-1مقدمه | 35 |
23 | 3-2-1 جامعه آماری | 36 |
24 | 3-2-2 نمونه آماری | 36 |
25 | 3-2-3 روش پژوهش | 37 |
26 | 3-2-4 دوره زمانی و مکانی | 37 |
27 | 3-3- چگونگی جمع آوری داده ها | 37 |
28 | 3-4 متغیرهای پژوهش و چگونگی اندازه گیری آنها | 37 |
29 | فصل چهارم: نتیجه گیری و پیشنهادات | 38 |
30 | 4 -1 مقدمه | 39 |
31 | 4 -2تحلیل یافته های پژوهش و مطابقت با یافته های دیگران | 39 |
32 | 4-2-1 تحلیل کلی | 42 |
33 | 4-3 نتیجه گیری کلی از پژوهش | 42 |
34 | 4-4 محدودیت های پژوهش | 43 |
35 | 4-5 پیشنهادات پژوهش | 43 |
36 | 4-5-1 پیشنهادات برخاسته از پژوهش | 43 |
37 | 4-5-2 پیشنهاداتی به استفاده کنندگان از نتایج پژوهش | 44 |
38 | 4-5-3 پیشسنهادات برای پژوهش های آتی | 45 |
- مقدمه
بین صاحب نظران بررسی ادبیات موجود نشان می دهد که هیچ تعریف توافق شده ای در مورد حاکمیت شرکتی وجود ندارد. کشور های مختلف از موضوعات محوری است که باعث بهبود فضای کسب و کار می گردد. قدیمی ترین مفهوم حاکمیت شرکتی[1] از واژه لاتین کیبنر[2] گرفته شده است که به معنای هدایت کردن می باشد. امروزه این اصطلاح بیشتر در مفهوم کنترل به کار می رود. نظریه های مورد استفاده در بحث حاکمیت شرکتی شامل نظریه نمایندگی ونظریه ذی نفعان می باشد. طبق نظریه نمایندگی، روابط حاکم بین مدیران شرکت و سهامداران آن مورد بررسی قرامی گیرد. زیرا مدیران، نمایندگان مالکان می باشند. بدین ترتیب در این نظریه روابط به دو سویه، بیان می شود. نظریه دوم، نظریه ذی نفعان می باشد و طبق این نظریه می توان روابط حاکم صورت بر اداره شرکت را بصورت یک شبکه در نظر گرفت که مؤلفه های شرکت کننده در آن شبکه عبارتند از: کارکنان، مشتریان، فروشندگان، اعتبار دهندگان، مدیران، سهامداران و . . . می باشد. ( حساس یگانه، 1358،39) در همین راستا تحقیق حاضر به بررسی تأثیر ساختار حاکمیت شرکتی بر عملکرد شرکت ها در صنایع مختلف پرداخته است.
1-2- بیان مسئله
حاکمیت شرکتی نه تنها برای مدیران شرکت ها که علاقمند به آگاهی از سطح ساختار حاکمیت شرکتی و انطباق آن با بهترین شیوه و مقررات هستند دارای اهمیت می باشد، بلکه برای شرکت کنندگان در بازار که علاقمند به دانستن ریسک حاکمیتی شرکت ها هستند نیز دارای جذابیت می باشد. اعمال حاکمیت شرکتی در آسیا در سال های اخیر، بویژه به دلیل بحران اقتصادی آسیا در سال 1997( و بحران اخیر 2007) تحت فشار فزایند های قرارگرفته است .
ناظران با تحلیل بحران در آسیا و برخی موارد مشابه در جنوب آمریکا و روسیه بارها حاکمیت شرکتی را به راه حل اساسی برای حل این مشکلات شناسایی کرده اند بنابراین، توسعه حاکمیت شرکتی قابل اطمینان در ایران نه تنها برای سپری کردن مشکلات اقتصادی موجود ضروری می باشد، بلکه برای توسعه و رقابت در اقتصادی جهانی نیز مهم است. ضمناً تصور می شود شاخصه های حاکمیت شرکتی به عنوان یک منبع قابل اعتماد اطلاعات، معیار اضافی برای تصمیم گیرنده فراهم می کند. این مطالعه می کوشد تا شواهد مهمی را در مورد تأثیر ویژگی های شرکتی بر حاکمیت شرکتی ارائه نماید.
برخی از صاحب نظران استدلال می کنند که شرکت های با حاکمیت بهتر مشکل دید کوتاه مدت سازمان را درمان کرده و سازمان را قادر می سازند تا تصمیمات ” بلند مدتی ” را در مورد افزایش هزینه های تحقیق وتوسعه و سایر سرمایه ها اتخاذ کنند.( استین 1989-1988).بر اساس این دیدگاه، حاکمیت خوب هزینه های سرمایه ای را افزایش می دهد، بنابراین فرصت های