دکتر حمزه احمدیان
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی و شخصیت با پرخاشگری در دانش آموزان دبیرستانی شهر گیلانغرب بود. برای این منظور 317 دانش آموز (146 دانش آموز دختر و 171 دانش آموز پسر) با بهره گرفتن از روش نمونه برداری چند مرحلهای انتخاب و در این مطالعه شرکت کردند. از همه آزمودنی ها خواسته شد که مقیاس هوش هیجانی شرینگ، پرسشنامه فرم کوتاه 5 عاملی نئو و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) را کامل کنند. داده ها با بهره گرفتن از تحلیل رگرسیون چند متغیری همزمان و آزمون t برای گروههای مستقل تحلیل شدند.
نتایج نشان داد که هوش هیجانی و مولفه های ان رابطه پیش بین معنی دار با پرخاشگری داشتند. بین فاکتور های شخصیت و پرخاشگری رابطه پیش بینی وجود داشت. همچنین یافته ها نشان داد که دانش آموزان پسر در مولفه پر خاشگری فیزیکی نمرات بالاتری از دانش اموزان دختر گرفتند و از سوی دیگر دانش آموزان دختر نمرات بالاتری در مولفه خشم کسب کردند. همچنین یافتهها نشان داد که دانش آموزان دختر در هوش هیجانی نمرات بالاتری را کسب کردند.
واژگان کلیدی: هوش هیجانی، خود شیفتگی، پرخاشگری، نوجوانان، جنسیت
فهرست مطالب
فصل اول: مقدمـه و بیان مسـاله
1-1مقدمه. 2
1-2 بیان مسأله. 3
1-3 ضرورت و اهمیت انجام پژوهش 6
1-4 هدف های انجام پژوهش 7
1-5 فرضیه های پژوهش 7
1-7 تعریف نظری و عملی متغیرها 7
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1مقدمه. 10
2-1-1 اهمیت موضوع شخصیت: 10
2-1-2 تعریف شخصیت: 11
2-1-3 نظریه های شخصیت: 14
2-1-3-2 رویکرد روانکاوی: 15
2-1-3-1 رویکرد نوروانکاوی: 16
2-1-3-3 رویکرد سنخ شناسی شخصیت: 17
2-1-4 رویکرد طول عمر: 21
2-1-3 رویکرد انسان گرایی: 22
2-1-3 رویکرد شناختی: 23
2-1-3 رویکرد رفتاری: 23
2-1-3 رویکرد یادگیری اجتماعی: 24
2-1-4 رویکرد صفت: 24
2-1-8-1 نظریه صفت آلپورت: 24
2-1-8-2 نظریه صفت کتل: 25
32-1-8-3- نظریه صفت آیزنک1 26
2-1-8-4 الگوی مک کری2 و کوستا3: 28
2-1-8-5- الگوی پنج عاملی صفات شخصیت: 30
2-2-1 هوش هیجانی 38
2-2-2-سابقه نظری مفهوم هوش هیجانی : 40
2-2-2-1- دیدگاه توانایی (پردازش اطلاعات). 40
2-2-2-2- دیدگاه شخصیتی ـ اجتماعی ـ هیجانی هوش هیجانی 45
2-2-2-3- دیدگاه مختلط هوش هیجانی 49
2-3-2 انواع پرخاشگری: 49
2-3-3 مدل های جدید در مورد پرخاشگری 50
2-3-4 آیا پرخاشگری غریزی است؟. 51
2-3-5 آیا پرخاشگری مفید است؟. 53
2-3-6 علل پرخاشگری 55
2-3-6-1 علل عصب شناختی و شیمیایی 55
2-3-6-2 الکل 56
2-3-6-3 درد و ناراحتی: 56
2-3-6-4 یادگیری اجتماعی و پرخاشگری: 57
2-3-6-5 یاد گیری اجتماعی، خشونت، و رسانه های همگانی: 58
2-3-6-6 پرخاشگری برای جلب توجه عمومی: 59
2-3-6-7 استدلال محض: 59
2-3-7 روش های کاهش پرخاشگری 60
2-4 پژوهش های انجام شده در داخل و خارج کشور: 60
فصل سوم: روش پژوهش
3-2 طرح پژوهش: 64
3-3- جامعه پژوهش: 65
3-4- نمونه و نمونه گیری: 65
3-5- ابزار پژوهش 65
3-5-1 پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ. 65
3-5-2-پرسشنامه پرخاشگری باس و پری 67
3-5-3 پرسشنامه ویژگی های شخصیت NEO- FFI 68
3-6 روند اجرای پژوهش 69
3-7 شیوه تجزیه و تحلیل 69
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-2 بخش اول: آمارههای توصیفی 71
4-3 بخش دوم: بخش آمارهای استنباطی 73
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 بحث در چارچوب فرضیه ها: 80
5-2- محدودیتها 86
5-3- پیشنهادات. 86
منابع فارسی 87
پیوستها 106
پیوست الف)پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ. 106
پیوست ب) پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (The Aggression Questionnaire- AQ). 109
پیوست ج) پرسشنامه ویژگی شخصیتی نئو (NEO – FFI ). 112
مقدمـه و بیان مسـاله