ی و محیطی را در بین افراد ایجاد کرد.
کلمات کلیدی: ذهنآگاهی، فراشناخت، نگرش زیست محیطی، رفتار شهروندی سازمانی، بهزیستی اجتماعی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول. 10
کلیات تحقیق 10
1-1- مقدمه. 11
1-2- بیان مساله. 13
1-3- اهمیت وضرورت 24
1-4- هدفهای پژوهش. 27
1-5- فرضیه های پژوهش. 28
1-6- تعریف متغییرهای پژوهش. 29
فصل دوم. 33
پیشینه تحقیق 33
2-1- مقدّمه. 34
2-2- تعریف ذهن آگاهی 37
2-3- آموزش ذهن آگاهی 42
2-4- انواع مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی 44
2-4-1- ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس. 44
2-5- اثرات فردی و اجتماعی ذهن آگاهی 50
2-5-1- تنظیم هیجانی 51
2-5-2- انعطاف پذیری 52
2-5-3- اثرات بین فردی 54
2-6- تعریف فراشناخت 54
2-7- تأثیر فراشناخت بر شناخت 59
2-8- دیدگاههای فراشناخت 61
2-8-1- دیدگاه فلاول. 61
2-8-2- نظریه بیکر و براون. 67
2-8-3- نظریه پاریس و کراس. 68
2-9- فراشناخت ویادگیری اجتماعی 70
2-10- آموزش مهارتهای اجتماعی از طریق فراشناخت(MASST-R) 73
2-11- مقایسه فراشناخت و ذهن آگاهی 75
2-12- مبانی نظری بهزیستی اجتماعی 79
2-13- نظریه بهزیستی اجتماعی کییز. 83
2-14-کیفیت زندگی و بهزیستی اجتماعی 94
2-15- مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی 97
2-16- دیدگاههای مختلف در مورد رفتار شهروندی سازمانی(OCB) 102
2-16-1- دیدگاه ارگان در رفتار شهروندی سازمانی 103
2-16-2- دیدگاه گراهام در رفتار شهروندی سازمانی 106
2-16-3- دیدگاه پودساکف در رفتار شهروندی سازمانی 109
2-17- عوامل تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی 112
2-18- نگرشهای زیست محیطی 115
2-19- تاریخچه نگرشهای زیست محیطی 117
2-20- محیط گرایی: انواع و دیدگاهها 119
2-20-1- دیدگاه آرن نیس. 119
2-20-2 -دیدگاه اریردن: محیط محوری و فن محوری 120
2-20-3- دیدگاه مرچنت: خود محوری و محیط محوری 121
2-20-4 – دیدگاه ترنر. 122
2-20-5- دیدگاه تامپسون و برتون. 123
2-21- توسعه پایدار و نگرشهای زیست محیطی 124
2-22- آموزش و سواد زیست محیطی 125
2-23- هویت محیطی 127
فصل سوم. 142
روش تحقیق 142
3-1-جامعه آماری 143
3-2-نمونه گیری 143
3-3-طرح تحقیق 144
3-4-آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر رفتار اجتماعی 145
3-5-آموزش مهارتهای اجتماعی با رویکرد فراشناختی 145
3-6-ابزارهای پژوهش. 146
3-7-روش تجزیه وتحلیل داده ها 148
فصل چهارم. 150
یافته های تحقیق 150
4-1– مقدمه. 151
4-2– تجزیه و تحلیل دادهها 151
4-3– تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها 152
4–4– تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها 155
4–5– بررسی و مقایسه اثر بخشی دو روش آموزشی بر نگرشهای زیست محیطی 157
4-6– تحلیل و مقایسه اثر بخشی دو روش آموزشی بر رفتار شهروندی سازمانی 162
4-7- تحلیل و مقایسه اثر بخشی دو روش آموزشی بر بهزیستی اجتماعی معلمان. 167
فصل پنجم. 173
نتیجه گیری 173
5-1- نتیجهگیری و بحث 174
5-2- محدودیتها 187
5-3- پیشنهادات 188
منابع: 190
پیوستها. 210
فهرست جدولها
عنوان صفحه
جدول شماره 2-1: شاخصهای بهزیستی اجتماعی با توجه به سطوح تحلیل منبع: کییز و شاپیرو،2004. 86
جدول4-2: شاخصهای توصیفی زیر مقیاسهای بهزیستی اجتماعی دو گروه آزمایش و گروه کنترل. 153
جدول4-3: شاخصهای توصیفی نگرشهای زیست محیطی دو گروه آزمایش و گروه کنترل.