دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A»
گرایش: روانشناسی تربیتی
عنوان:
رابطه ی شیوه های فرزندپروری و ویژگیهای شخصیت با تاب آوری در دوره نوجوانی
استاد راهنما:
دکتر سوزان امامی پور
سال تحصیلی 93-1392
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست
عنوان صفحه
چکیده فارسی 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1 مقدمه . 3
1-2 بیان مسئله . 4
1-3 ضرورت پژوهش 6
1-4 اهداف پژوهش 7
1-4-1 هدف اصلی . 7
1-4-2 هدفهای اختصاصی . 8
1-5 فرضیه ها و سوال پژوهش 8
1-6 تعاریف نظری متغییرها . 8
1-6-1 شیوه های فرزند پروری . 8
1-6-2 ویژگی های شخصیت 9
1-6-3 تاب آوری 9
1-7 تعاریف عملیاتی متغییرها . 9
1-7-1 ویژگیهای شخصیت 9
1-7-2 شیوه های فرزندپروری 9
1-7-3 تاب آوری . 10
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1 شیوه های فرزندپروری 12
2-1-1 تعاریف شیوه های فرزندپروری . 12
2-1-2 تاریخچه فرزندپروری . 13
2-1-3 الگوهای مربوط به شیوه های فرزندپروری . 14
2-1-3-1 الگوی زیگلمن . 15
2-1-3-2 شیوه های فرزندپروری سیرز، مک کوبی، لوین 16
2-1-3-3 الگوی بامریند . 17
2-2 ویژگیهای شخصیت 18
2-2-1 تعاریف ویژگیهای شخصیت . 18
2-2-2 عوامل به وجود آورنده شخصیت . 19
2-2-3 ساختار شخصیت . 20
2-2-4 تاریخچه نظریه عاملی شخصیت 21
2-2-5 نظریه های شخصیت 22
2-2-5-1 نظریه یونگ 22
2-2-5-2 نظریه عاملی آیزنک 24
2-2-5-3 نظریه عاملی شخصیتی نئو 24
2-2-5-3-1 شاخص روان آزردهگرایی 25
2-2-5-3-2 شاخص برونگرایی 26
2-2-5-3-3 شاخص گشودگی . 26
2-2-5-3-4 شاخص با وجدان بودن 27
2-2-5-3-5 شاخص موافق بودن 28
2-3 تاب آوری 28
2-3-1 تعاریف تاب آوری . 29
2-3-2 روان شناسی مثبت گرا و تاب آوری 30
2-3-3 انواع تاب آوری . 30
2-3-3-1 تاب آوری عمومی . 31
2-3-3-2 تاب آوری حقیقی 31
2-3-4 مدل های تاب آوری 32
2-3-4-1 مدل های گارمزی . 32
2-3-4-2 مدل تاب آوری فلچ 33
2-3-5 خصوصیات تاب آوری . 33
2-3-6 عوامل موثر بر تاب آوری . 35
2-3-6-1 ویژگیهای افراد تاب آور . 35
2-3-6-2 نقش محیط در تاب آوری . 36
2-3-6-3 خودکارآمدی در افراد . 37
2-3-6-3-1 دستاوردهای عملکرد . 38
2-3-6-3-2 تجربههای جانشین 38
2-3-6-3-3 ترغیب کلامی . 39
2-3-6-3-4 حالتهای فیزیولوژیک . 39
2-3-7 راههای ارتقاء تاب آوری 40
2-3-7-1 مهارت در حل مساله 40
2-3-7-2 کفایت اجتماعی . 41
2-3-7-3 نگاه رو به آینده 42
2-3-7-4 نقش والدین 42
2-3-8 راهکارهای عملی برای افزایش تاب آوری . 43
2-3-9 اهمیت تاب آوری در دوره نوجوانی 44
2-4 پیشینه پژوهشی متغییرها . 45
2-4-1 تاب آوری . 45
2-4-2 فرزندپروری 46
2-4-3 ویژگیهای شخصیت . 48
فصل سوم: روش پژوهش
3-1 مقدمه . 50
3-2 طرح پژوهش . 50
3-3 جامعه و نمونه آماری 51
3-4 روش گردآوری اطلاعات . 51
3-5 ابزارهای پژوهش 51
3-5-1 مقیاس تاب آوری کونور- دیویدسون . 52
3-5-1-1 اعتبار و روایی پرسشنامه کونور- دیویدسون . 52
3-5-2 ابزار شخصیت نئو . 53
3-5-2-1 فرم کوتاه و تجدید نظر شده پرسشنامه شخصیتی نئو .