دانشکده علوم انسانی
پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد
(A.M)
در رشته مدیریت بازرگانی
عنوان :
رابطه ی بین فرهنگ سازمانی با بهره وری نیروی انسانی در شهرداری شهرستان کاشان
استاد راهنما :
دکتر حسن صابری
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
چکیده 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1مقدمه. 3
1-2 بیان مسئله پژوهش 4
1-3 اهمیت و ضرورت انجام پژوهش 6
1-4 جنبه نوآوری تحقیق. 7
1-5 اهداف پژوهش 7
1-5-1 هدف اصلی. 7
2-5-1 اهداف فرعی. 7
1-6 سوالات پژوهش 7
1-6-1سوال اصلی پژوهش 7
1-6-2 سوالات فرعی پژوهش 8
1-7 فرضیات پژوهش 8
1-7-1 فرضیه اصلی. 8
1-7-2 فرضیات فرعی. 8
1-8 تعیین متغیر های پژوهش 8
1-8-1 متغییر مستقل. 9
1-8-2 متغییر وابسته. 9
1-9. چارچوپ نظری پژوهش 9
1-10 تعاریف متغیرهای پژوهش 10
1-10-1 تعریف مفهومی. 10
1-10-2 تعاریف عملیاتی متغیر ها 10
1-11 روش کار. 12
1-11-1 نوع روش پژوهش 12
1-11-2 روش گرد آوری اطلاعات 13
1-11-3 ابزار گردآوری اطلاعات 13
1-11-4 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 13
1-12 قلمرو تحقیق. 13
1-12-1 قلمرو موضوعی. 13
1-12-2 قلمرو مکانی. 13
1-12-3 قلمرو زمانی. 13
فصل دوم: ادبیات پژوهش
2-1. بخش اول: فرهنگ، سازمان، فرهنگ سازمانی، بهره وری نیروی انسانی. 16
2-1-1 فرهنگ. 16
2-1-1-1مقدمه. 16
2-1-1-2بیشینه فرهنگ. 17
2-1-1-3 مفهوم و تعاریف فرهنگ. 18
2-1-1-4 ویــــژگیهای فـــــــرهنگ. 23
2-1-2 سازمان. 25
2-1-2-1مقدمه. 25
2-1-2-2 فرآیند شکلگیرى سازمانها و تئوری های آن. 26
2-1-2-3 مفهوم و تعاریف سازمان. 27
2-1-2-4 ضرورت شناخت فرهنگ برای سازمان ها 29
2-1-3 فرهنگ سازمانی. 31
2-1-3-1 مقدمه. 31
2-1-3-2 پیشینه فرهنگ سازمانی. 32
2-1-3-3 مفهوم وتعاریف فرهنگ سازمانی. 33
2-1- 3-4 شکل گیری و ادامه حیات فرهنگ سازمانی. 37
2-1-3-5 انواع(تقسیم بندی) فرهنگ سازمانی از دیدگاه نظریه پردازان. 40
2-1-3-5-1 تقسیمبندی دیویس 40
2-1-3-5-2 تقسیم بندی رابرت کوئین و مایکل مک گراث 41
2-1-3-5-3 تقسیم بندی هاروی و براون. 42
2-1-3-5-4 تقسیم بندی کاتز دوریس و میلر. 43
2-1-3-6 الگوها و مدل های شناخت فرهنگ سازمانی (تئوریهای فرهنگ سازمانی) 45
2-1-3-6-1 الگوی پیترز و واترمن. 45
2-1-3-6-2 الگوی هافستد 47
2-1-3-6-3 الگوی اوچی. 49
2-1-3-6-4 الگوی رابینز. 50
2-1-3-6-5 مدل ادگارد شاین. 51
2-1-3-6-6 مدل چارلز هندی 54
2-1-3-6-7 مدل دنیسون. 56
2-1-3-7 گونه شناسی فرهنگ سازمانی. 59
2-1-4 بهره وری نیروی انسانی. 66
2-1-4-1 مقدمه. 66
2-1-4-2 بییشینه بهره وری 67
2-1-4-3 مفاهیم و تعریف بهره وری 69
2-1-4-4 بهره وری نیروی انسانی. 73
2-1-4-4-1 عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی. 74
2-1-4-5 مدل بهبود و ارتقا بهره وری نیروی انسانی. 76
2-1-4-5-1 مدل اچیو. 76
2-2 بخش دوم: شهرداری (کاشان) و وظایف و مسولیت های آن. 80
2-2-1 شهــــرداری 80
2-2-1-1مقدمه: 80
2-2-1-2 بیشینه ایجاد شهرداری ها در ایران. 80
2-2-1-3 مفهوم و تعاریف شهرداری 82
2-2-1-4 تاریخچه شهرداری کاشان. 84
2-2-1-5 سازمانهای وابسته به شهرداری کاشان. 86
2-2-1-6 نمودار و ساختار تشکیلاتی شهرداری کاشان. 87
2-2-2 اهداف و وظائف شهرداری ها 88
3-2 بخش سوم:مروری بر پژوهش های انجام شده 89
3-2-1 مقدمه. 89
3-2-2 بررسی پژوهش های خارجی. 89
3-2-2 بررسی پژوهش های داخلی. 91
3-2-4 جمع بندی پیشینه پژوهش 94
4-2 بخش چهارم :مبنای تئوریک پژوهش 95
4-2-1 مدل های نظری به کار رفته در پژوهش 95
4-2-2 مدل مفهومی پژوهش 95
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
1-3 مقدمه. 98
3-2 روش پژوهش 98
3-3 معرفی جامعه و نمونه آماری 99
3-3-1 جامعه آماری 99
3-3-2 نمونه آماری و حجم آن. 99
3-3-3 روش نمونه گیری 100
3-4. روش و ابزار گردآوری اطلاعات 101
3-4-1 روش جمع آوری داده های پژوهش 101
3 3-4-2 ابزار گرد آوری اطلاعات 102
3-4-3روش اجرا و نمره گذاری متغیرها 102
3-5 روایی (اعتبار) و پایایی (اعتماد) ابزار سنجش 103
3-5-1 تعیین روایی ابزار سنجش 103
3-5-2- تعیین پایایی ابزار سنجش 104
3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها 105
3-6-1 فنون تحلیل توصیفی. 105
3-6-2 فنون تحلیل استنباطی. 105
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل های آماری داده ها
4-1 مقدمه. 108
4-2 تحلیل توصیفی متغیر های تحقیق. 108
4-2-1 ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان. 109
4-2-2 ویژگی های توصیفی متغیرمستقل. 112
4-2-3 ویژگی های توصیفی متغیروابسته. 113
4-2-4 رابطه بین فرهنگ سازمانی با متغیر های جمعیت شناختی. 114
4-2-5 رابطه بین بهره وری نیروی انسانی با متغیر های جمعیت شناختی. 118
4-3 بررسی فرضیات تحقیق. 121
4-3-1 بررسی نرمال یا غیرنرمال بودن متغیرها 121
4-3-2 آزمون فرضیات فرعی پژوهش 122
4-3-3 آزمون فرضیات اصلی پژوهش 126
4-3-4 نتایج آزمون رگرسیون چند گانه. 127
4-3-4-1 آزمون رگرسیون چند گانه. 127
4-3-4-2 بررسی فرضیات درستی مدل رگرسیونی: 129
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهاد ها
5-1 مقدمه. 133
5-2 مروری بر فصل های پنجگانه پژوهش 133
5-3 یافته های پژوهش 134
5-3-1 یافته های توصیفی پژوهش 134
5-3-2 یافته های استنباطی پژوهش 136
5-3-2-1 نتایج فرضیه های پژوهش 136
5-3-2-1-1 فرضیه اهم 136
5-3-2-1-2 فرضیه های فرعی. 136
5-3-2-1-3 جمع بندی یافته های و فرضیه های پژوهش 139
5-3-2-2 سایر یافته های پژوهش 140
5-4 محدودیت های تحقیق. 141
5-4-1 محدودیت های خارج از کنترول پژوهشگر. 141
5-4-2 محدودیت های در کنترول پژوهشگر. 141
5-5 پیشنهاد های پژوهش 141
5-5-1 پیشنهادهای منتج شده از فرضیه های پژوهش 142
5-5-2 پیشنهادهای کاربردی 142
5-5-3 پیشنهادهای برای تحقیق های آتی. 144
پرسشنامه ها. 147
منابع فارسی. 151
منابع لاتین. 160
چکیده
پژوهش پیش رو، ذیل مفاهیم رفتار سازمانی و با هدف ارتباط بین فرهنگ سازمانی و بهره وری نیروی انسانی در شهرداری شهرستان کاشان طرح و اجرا شده است. به این منظور کلیه کارکنان مناطق دوگانه شهرداری کاشان به عنوان جامعه آماری لحاظ و مورد بررسی قرار گرفته اند.
این مطالعه از دید روش، از نوع پژوهش های توصیفی ازنوع همبستگی، از منظر هدف کاربردی، به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی است. بر این اساس، برای سنجش مفاهیم اساسی پژوهش به ترتیب پرسشنامه فرهنگ سازمانی دانیل دنیسون(2000)شامل 24 سوال و بهره وری نیروی انسانی هرسی و گلداسمیت(1980)شامل 21 سوال به کار برده شده است. پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ برای دو متغییر اشاره شده به ترتیب برابر با (79/0) و (77/0) محاسبه گردید.
یافته های نهایی پژوهش در نرم افزارهای Spss حاکی از وجود ارتباط معنی دار، بین فرهنگ سازمانی و ابعاد آن (شامل درگیر شدن درکار، سازگاری، انطباق پذیری و رسالت) با بهره وری نیروی انسانی در کارکنان شهرداری شهرستان کاشان است.
واژگان کلیدی: فرهنگ، سازمان، فرهنگ سازمانی، بهره وری نیروی انسانی، درگیر شدن درکار، سازگاری، انطباق پذیری، رسالت، شهرداری.
1-1مقدمه |
پیچیدگی های فزاینده محیطی، اهمیت و نقش مدیریت را در پیروزی و شکست سازمان ها انکار ناپذیر ساخته است. یکی از موضوعاتی که در سال های اخیر در دانش مدیریت مورد توجه قرار گرفته، مقوله فرهنگ سازمانی است. توجه به فرهنگ[1] به عنوان نقطه شروع تغییر، برای استوار ساختن توسعه بر هویت و ارزشهای اخلاقی و معنوی ملت ها است. (سید عامری،1387)
فرهنگ در یک سازمان، به مثابه شخصیت در یک انسان است مفروضاتی بنیانی، اعتقادات، باورها، هنجارها و ارزش ها به عنوان مبانی فرهنگی یک سازمان می باشد و شالوده وجودی آن را تشکیل داده و نقطه تمیز خوب و بد را مشخص می کند. فرهنگ هر سازمانی به عنوان عامل اساسی در شکل بخشیدن بدان مطرح شده و تأثیر بسزایی بر ساختار و طرح سازمان، محیط داخلی و خارجی سازمان، تکنولوژی و نیروی انسانی و از همه مهمتر بر بهره وری نیروی انسانی و استراتژی سازمان دارد. فرهنگ، بایدها و نبایدها را مشخص می کند و قالب رفتاری سازمان را شکل می دهد. (نصیری پور و همکاران،1388)
با وجود یک فرهنگ قوی و منسجم، افراد ضمن کسب آگاهی بیشتر پیرامون اهداف و استراتژی های سازمان نسبت به ارزش ها و هنجارهای سازمان خود احساس مسئولیت و تعهد می کنند و از کار خویش احساس رضایت می کنند، که این در کنار مدیریت قوی موجب بهبود روحیه، انگیزش عملکرد سازمانی و بهره وری کارکنان می گردد. (همان منبع)
امروزه اهمیت بهره وری[2] با توجه به گسترش سطح رقابت، پیچیدگی های فناوری، تنوع سلیقه ها، کمبود منابع و سرعت تبادل اطلاعات بر کسی پوشیده نیست. در ضمن بهره وری و بهبود عملکرد نیز از ارزشمندترین جایگاه در نزد مدیران برخودار است و همه در جست و جوی کارایی بیشتر و اثربخشی فزون ترند و تلاشهای آنان در همین راستا شکل می گیرد تا ثبات سازمان را در دنیای پر رقابت امروز تضمین کنند. (کاشانی،1390) لذا فرهنگ غنی سازمان می تواند همانند یک نیروی غنی و انرژی زا، سازمان را در کنار نیروی انسانی کارا هدایت نموده، احساس و ادراک یکسان به اهداف سازمان داده و انگیزه ای قوی در افراد، بوجود آورد و اخلاقیات و معنویات را در محیط، نظام مند گرداند، به طوری که تعدادی از پژوهشگران معتقدند فرهنگی که برای مقام و شان افراد ارزش قائل است موجب تقویت روحیه و عملکرد شغل می شود.
1-2 بیان مسئله پژوهش
موفقیت های چشمگیر دهه اخیر سازمان هایی با حداقل امکانات از یک سو و شکست سازمان هایی با بهترین توانایی های مادی از سوی دیگر، بیانگر نقش قابل توجه عوامل غیرمادی و معنوی و بالندگی سازمان ها می باشد. (مشبکی،1389) که در این میان فرهنگ سازمانی[3] به عنوان عامل مؤثر در عملکرد سازمان تلقی می گردد.