دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
دانشکده مدیریت و حسابداری
گروه آموزشی مدیریت بازرگانی
پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.)
رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی
عنوان :
بررسی عوامل موثر بر قصد کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت (مطالعه موردی: دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی)
استاد راهنما :
دکتر شهرام گیلانی نیا
استاد مشاور :
دکتر حمیدرضا علیپور شیرسوار
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 10
1-2- بیان مسأله. 11
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 12
1-4- اهداف تحقیق 13
1-4-1- هدف اصلی .13
1-4-2 – هدف کاربردی .13
1-5- چارچوب نظری 14
1-6- پرسش های تحقیق 15
1-7- فرضیه های تحقیق 16
1-8- تعریف متغیرها 17
1-8-1- تعریف مفهومی متغیر ها 17
1-8-2- تعریف عملیاتی متغیرها 19
1-9- قلمرو تحقیق 21
1-9-1- قلمرو موضوعی 21
1-9-2- قلمرو مکانی 21
1-9-3- قلمرو زمانی 21
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه. 23
2-2- کارآفرینی 23
2-3- ویژگی های کارآفرینان. 24
2-4- روحیه کار آفرینی 26
2-5- سه موج در کارآفرینی 28
2-6- کارآفرینی و ابعاد فرهنگ 29
2-7- کارآفرینی و اشتغال. 34
2-8- انواع کارآفرینی 35
2-9- آموزش کارآفرینی 36
2-10- کارآفرینی، دانشگاه و دانشجویان. 39
2-11- عوامل موثر بر قصد کارآفرینانه. 41
2-11-1- دانش. 41
2-11-2- تجربه. 43
2-11-3- خانواده 45
2-11-4- نگرش. 47
2-11-5- هنجارهای اجتماعی 47
2-11-6- کنترل رفتاری ادراک شده 48
2-11-7- ویژگی های جمعیتی 48
2-12- پیشینه تحقیق 50
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
3-1- مقدمه. 54
3-2- فرآیند اجرای تحقیق 54
3-3- روش تحقیق 55
3-4- جامعه و نمونه آماری 55
3-5- روش و ابزار جمع آوری داده ها 57
3-6- روایی و پایایی پرسشنامه. 58
3-6-1- روایی 58
3-6-2- پایایی 59
3-7- روش تجزیه و تحلیل داده ها60
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه. 62
4-2- آمار توصیفی 62
4-2-1- توصیف جنسیت پاسخ دهندگان. 63
4-2-2- توصیف سن پاسخ دهندگان. 64
4-2-3- توصیف متغیر دانش. 65
4-2-4- توصیف متغیر تجربه. 66
4-2-5- توصیف متغیر ویژگی های شخصیتی 67
4-2-6- توصیف متغیر خانواده 68
4-2-7- توصیف متغیر نگرش. 69
4-2-8- توصیف متغیر هنجارهای اجتماعی 70
4-2-9- توصیف متغیر کنترل رفتاری ادراک شده 71
4-2-10- توصیف متغیر قصد کارآفرینانه. 72
4-3- آزمون نرمال بودن توزیع داده ها 73
4-4- ماتریس همبستگی بین متغیرها .74
4-5- شاخص های برازندگی مدل 75
4-6- آزمون فرضیه های تحقیق 76
4-7- بررسی فرضیه های تحقیق 78
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- مقدمه. 83
5-2- نتایج تحقیق 83
5-3-بحث و نتیجه گیری 86
5-4- پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق 87
5-5- پیشنهاد برای تحقیقات آتی 89
5-6- محدودیت های تحقیق 89
منابع و مآخذ
الف- فارسی 91
ب- انگلیسی 95
پیوستها و ضمائم100
چکیده انگلیسی . .111
چکیده:
با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی که امروزه کشور ما با آن مواجه است، ضروری است راهکارهای جدید جهت رفع معضل بیکاری به ویژه در قشر جوان جامعه اندیشه شود. این امر میسر نمی گردد مگر در سایه خلاقیت و نوآوری و توجه به مقوله کارآفرینی. زیرا کارآفرینی موتور محرک توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال میباشد. از طرف دیگر، دانشگاهها در تربیت نیروهای ماهر جهت ورود به بازارکار نقشی حیاتی ایفا مینمایند. با توجه به اهمیت موضوع، تحقیق حاضر به بررسی عوامل موثر بر قصد کارآفرینانه دانشجویان پرداخته است. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت مورد بررسی قرار گرفته و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه و در ادامه از مدل یابی معادلات ساختاری در تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون 19 فرضیه مطرح شده در این تحقیق استفاده گردیده است. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نوع همبستگی است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که دانش، تجربه، خانواده، ویژگی های شخصیتی، کنترل رفتاری ادراک شده، انگیزش و همچنین هنجارهای اجتماعی عوامل تاثیر گذار بر قصد کارآفرینانه دانشجویان می باشند.
1-1 مقدمه
امروزه چالش های اشتغال یا موضوع کار و بی کاری نه تنها یکی از مهمترین مسایل اجتماعی روز جهان در کشور ما به شمار می آید، بلکه با توجه به میزان رشد جمعیت در دو دهه گذشته می توان آن را مهمترین چالش اجتماعی چند دهه آینده به حساب آورد (بارانی و دیگران، 1388، 74). بحران بیکاری به عنوان یک معضل، تمام جنبه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی یک جامعه را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد و گاهی اثرات غیرقابل جبرانی بر جای می گذارد. حل این مشکل، سیاستگذاران غالب کشورها را با چالشهای بزرگی روبرو کرده است، به گونه ای که می توان گفت ثبات و زوال برخی از دولت ها در گروی حل بحران بیکاری می باشد (صالحی و برادران، 1385، 184). از سوی دیگر، واضح است که دولت به دلیل سیاستهای مبنی بر کاهش تصدی گری ها و واگذاری امور به بخش غیردولتی و همچنین محدودیت در امکانات، نمی تواند برای تمامی دانشجویان و فارغ التحصیلان شغل ایجاد نماید (Howell and Avolio, 2002). در این شرایط، دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهها نیز دریافته اند زمانی که وارد محیطهای کاری متغیر، پویا و پیچیده شوند، عواملی مانند جهانی شدن، رقابت و رشد سریع فناوری، دنیای فرصتهای کاری را تغییر داده، انتظارات کارفرمایان تغییر یافته و آنها نیاز به کارکنانی دارند که رفتارها و گرایشهای کارآفرینانه از خود نشان دهند (Jones & English, 2004). بنابراین برانگیختن قصد کارآفرینانه یکی از بهترین راه های استفاده از این نیروهای تحصیل کرده است تا با تکیه بر مهارتهای آموزشی خود به ایجاد کسب و کار بپردازد (Ardagna and Lusardi, 2008).