دانشگاه آزاد اسلامی
واحد رشت
دانشکده مدیریت و حسابداری – گروه مدیریت بازرگانی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A. )
عنوان
بررسی کارایی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان
با کاربرد تحلیلی پوششی داده ها (DEA)
استاد راهنما:
دکتر حمیدرضا علیپور
استاد مشاور:
دکتر مهدی فدایی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده. و
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1) مقدمه. 2
1-2) بیان مساله. 2
1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق 4
1-4) اهداف تحقیق 4
1-5) چارچوب نظری 6
1-6) سوالات تحقیق 6
1-7)تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق 6
1-8)قلمرو تحقیق 8
1-8-1) قلمرو موضوعی 8
1-8-2) قلمرو مکانی. 8
1-8-3) قلمرو زمانی. 8
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
بخش اول: ارزیابی عملکرد
2-1) مقدمه 10
2-2) عملکرد سازمانی 10
2-3) عوامل موثر بر عملکرد سازمانی 12
2-3-1) محیط بیرونی . 12
2-3-2)محیط درونی 13
2-3-3) دستاوردها . 14
2-4) ارزیابی عملکرد. 15
2-5) رویکرد های اندازه گیری عملکرد 17
2-6) روش های ارزیابی عملکرد. 17
2-7) فرایند ارزیابی عملکرد 20
2-8) چالش های ارزیابی عملکرد 20
2-9) مزایای نظام ارزیابی عملکرد 21
2-9-1) برای سازمان 21
2-9-2) برای ارزیابی کننده. 21
2-9-3) برای ارزیابی شونده. 22
2-10)مدل ناپارامتریک تحلیل پوششی داده در ارزیابی عملکرد و بررسی کارایی 22
2-10-1) تحلیل پوششی داده ها DEA . 23
2-10-2) مدلهای پایه ای تحلیل پوششی داده ها 25
2-10-2-1) مدل CCR. 25
مدل نسبت CCR 25
مدل CCR ورودی محور . 28
مدل CCR خروجی محور. 29
2-10-2-2) مدل BCC . 30
2-10-2-3)مدل اندرسن – پیترسن ( (AP 31
بخش دوم: معرفی سازمان تامین اجتماعی و جایگاه آن در ارتقاء سلامت کشور
2-11) معرفی سازمان تامین اجتماعی . 31
2-12) خدمات و حمایتهای سازمان . 33
2-12-1) تعهدات و خدمات حمایتی . 34
2-12-2) خدمات درمانی 34
2-13) پیشینه پژوهش. 36
الف) مطالعات داخلی. 36
ب) مطالعات خارجی. 39
2-14) خلاصه فصل 41
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه 43
3-2) روش تحقیق. 43
3-3) جامعه آماری. 44
3-4) روش گردآوری اطلاعات. 44
3-5) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 44
3-5-1)مدل مورد استفاده 45
3-5-2) تعیین و تبیین شاخصها 45
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1) مقدمه. 48
4-2) ساماندهی داده ها و اطلاعات. 48
4-3) بخش دوم بررسی نتایج. 50
4-3-1) بررسی نتایج با مدل CCR-I. 55
مجموعه مرجع. 56
رتبه بندی بر اساس کارایی 58
بررسی علل کارآمدی شعب کارآمد و ناکارآمدی شعب ناکارآمد. 61
بررسی کارایی مقیاس 64
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه. 68
5-2) پاسخ به پرسشهای پژوهش 69
پرسش اصلی 69
پرسشهای فرعی . 69
5-3) پیشنهادآتی بر مبنای یافته های پژوهش. 71
5-4) پیشنهادها برای تحقیقات آتی. 72
5-5) محدودیتهای تحقیق. 72
منابع. 73
چکیده
امروزه تمامی مدیران در همه سازمانها خواستار استفاده بهینه از امکانات و ظرفیتهای موجود در بخشهای مختلف می باشند. بنابراین وجود مدلی به منظور ارائه بازخور در راستای بهبود شعب مختلف سازمانها و دستیابی به ابزاری جهت برآوردن این نیاز مدیران، بسیار ضروری و منطقی به نظر می رسد. در راستای ضرورت فوق، سازمان تامین اجتماعی استان گیلان به عنوان نمونه آماری انتخاب و با بهره گرفتن از روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) کارایی شعب آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تا ضمن ارزیابی عملکرد شعب آن، شعب کارا و نا کارا تعیین و راهکارهایی جهت بهبود عملکرد شعب ناکارا و تقویت هرچه بیش تر شعب کارا تدوین شود. جهت بررسی کارایی نهاده های منابع انسانی و مساحت زیر بنای مورد استفاده و درصد ارسال لیست حق بیمه به کارگاه فعال، نسبت آراء تائید شده صادره به پرونده های رسیدگی شده هیئت بدوی تشخیص مطالبات، نسبت وصولی حق بیمه به بودجه مصوب ابلاغی، نسبت پرونده های مختومه به کلاسه فعال اجراییات، نسبت بیمه صاحبان حرف مشاغل آزاد، اختیاری و خاص به کادر امور بیمه شدگان با بهره گرفتن از مدل CCR ورودی محور از طریق نرم افزار DEA-Master مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که 4 شعبه از 21 شعبه مورد بررسی کارا و 17 شعبه ناکارا بوده اند. لازم به ذکر است که میانگین کارایی فنی آنها 59.22 و میانگین کارایی مقیاس شعب مورد بررسی نیز 86 درصد بوده است.
کلید واژهها: کارایی، ارزیابی عملکرد، تحلیل پوششی داده ها،تامین اجتماعی استان گیلان
- مقدمه
امروزه اوضاع حاکم بر بازارهای جهانی، محدودیت منابع، رقابتهای بسیار فشرده، و. سازمانها را به سوی اتخاذ راهبردهای مناسب سوق داده است. بطوریکه مدیران و تصمیم گیران سازمان ها، خواستار استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت های موجود در بخش های مختلف می باشند. بنابراین ارزیابی عملکرد به منظور ارائه بازخورد در راستای بهبود عملکرد شعب مختلف سازمان ها و دستیابی به ابزاری جهت برآوردن این نیاز مدیران، بسیار ضروری و منطقی به نظر می رسد. از این رو ارزیابی عملکرد و بهره وری در دهههای اخیر مورد توجه بسیار قرار گرفته است. متدها و تکنیکهای بسیاری جهت ارزیابی عملکرد ایجاد شده است که هر کدام مجموعه ای از شاخص ها را جهت ایجاد توازن در دیدگاههای سنتی و تک بعدی به عملکرد معرفی می نمایند. اما علی رغم تمامی این پیشرفتها در ارزیابی عملکرد، بسیاری از سازمانها همچنان بر شاخصهای عملکرد سنتی و مالی متکی هستند.(Tangen ,et al, 2004). سازمان تامین اجتماعی نیز محق و علاقه مند است که در راستای ضرورت فوق، سعی و تلاشی در به کارگیری مدلی مناسب جهت ارزیابی عملکرد شعب خود داشته باشد تا بتواند علاوه بر شناسایی شعب کارا و ناکارا، استراتژی های مناسب را جهت بهبود عملکرد شعب ناکارا و تقویت هرچه بیش تر شعب کارا تدوین نماید. از آنجائیکه اکثر مطالعات انجام شده در حوزه بررسی کارایی و ارزیابی عملکرد شعب تامین اجتماعی با بهره گرفتن از روش های پارامتریک بوده است، پژوهش حاضر درصدد برآمده تا با بهره گرفتن از روشی ناپارامتریک به سنجش کارایی و ارزیابی عملکرد شعب تامین اجتماعی استان گیلان بپردازد. در این راستا از تکنیک تحلیل پوششی داده ها[1] که توسط “چارنز” و همکارانش (1976) ایجاد شده و بصورت گسترده ای مورد توجه قرار گرفته بهره گرفته شد.