دانشگاه آزاد اسلامی
واحد نراق
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
(M.A)
مدیریت دولتی گرایش سیستم های اطلاعاتی
عنوان :
ارزیابی وضعیت سرمایه فکری درشرکت مهندسی وتوسعه نفت(متن)
استاد راهنما:
دکتر علی داوری
استاد مشاور:
دکتر ابراهیم شیخ
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان | صفحه |
چکیده | خ |
فصل اول: طرح تحقیق یا کلیات پژوهش . | 1 |
1-1- بیان مسئله | 2 |
1-2-اهداف تحقیق | 3 |
1-3-مدل مفهومی تحقیق . | 3 |
1-4-فرضیههای اصلی تحقیق | 4 |
1-5-نوع روش تحقیق | 4 |
1-6-روش گردآوری اطلاعات و دادهها | 5 |
1-7-پیشینه تحقیق | 5 |
فصل دوم: ادبیات تحقیق | 12 |
2-1-مقدمه . | 13 |
2-2-تعاریف سرمایه فکری | 14 |
2-3-ویژگیهای سرمایه فکری | 16 |
2-4-چارچوب مدیریت سرمایه فکری | 16 |
2-5-مدلهای اندازهگیری سرمایه فکری | 18 |
2-5-1-مدل سرمایه فکری اسکاندیا | 18 |
2-5-2-مدل ارزیابی دارایی نامشهود | 20 |
2-5-3-مدل مدیریت دارایی فکری شرکت دو | 22 |
2-5-4-مدل سرمایه فکری بانک ملی استریچیسک . | 23 |
2-5-4-1-انواع سرمایه دانش محور | 23 |
2-5-5-مدل سرمایه فکری ادوینسون و مالون (1997) | 30 |
2-5-6-مدل تکنولوژی بروکر . | 32 |
2-5-7-مدل امپریال بانک کانادا . | 34 |
2-5-8-مدل ارزیابی داراییهای نامشهود . | 36 |
2-5-9-مدل اینتلکتوس . | 40 |
2-5-10-مدل سرمایه فکری چن و همکاران . | 43 |
2-5-11-مدل سرمایه فکری مارواسچوما . | 46 |
2-5-12-مدل سرمایه فکری (داراییهای نامشهود) سانچز . | 48 |
2-5-13-مدل سرمایه فکری بونتیس | 50 |
عنوان | صفحه |
2-5-14-مدل سرمایه فکری مریتوم گایدلاین . | 52 |
2-6-مورد کاوی . | 60 |
2-6-1-مورد کاوی 1) شرکت مهندسی آکر . | 60 |
2-6-2-مورد کاوی 2) شرکت ای جی اس . | 62 |
2-6-3-مورد کاوی 3) شرکت کویی | 64 |
2-6-4-مورد کاوی 4) شرکت لاستیک سازی نوکیین . | 65 |
2-6-5-مورد کاوی 5) شرکت MW-DATA | 67 |
2-6-6-مورد کاوی 6) چارچوب سرمایه فکری دانشگاهی. | 73 |
2-6-7-چکیده برخی مقالات مرتبط با سرمایه فکری . | 77 |
2-7- جمع بندی | 96 |
2-8-توضیحات تکمیلی مدل مفهومی تحقیق | 97 |
فصل سوم: روش تحقیق . | 99 |
3-1-مقدمه . | 100 |
3-2-روش تحقیق | 100 |
3-3-جامعه آماری . | 102 |
3-4-حجم نمونه و روش نمونه گیری . | 103 |
3-5-ابزار گردآوری اطلاعات . | 103 |
3-6-نمونه تحقیق | 104 |
3-7-پایایی پرسشنامه . | 105 |
3-8-روایی پرسشنامه. | 106 |
3-9-روش های تجزیه و تحلیل داده ها . | 108 |
3-10- تحلیل واریانس یکطرفه | 114 |
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری دادهها | 115 |
4-1-مقدمه . | 115 |
4-2-توصیف دادههای مربوط به ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان | 116 |
4-2-1-جنسیت | 116 |
4-2-2-سن . | 117 |
4-2-3-میزان تحصیلات . | 118 |
4-2-4-سابقه کار . | 119 |
4-2-5-سمت سازمانی | 121 |
4-3-آمار توصیفی مربوط به سؤالات پرسشنامه | 122 |
4-4-آزمون تحلیل عاملی برای متغیرهای تحقیق . | 125 |
4-5-آزمون فرضیات تحقیق . | 129 |
4-6-بررسی وضعیت ابعاد تشکیل دهنده سه نوع سرمایه . | 138 |
4-7-اولویت بندی ابعاد تشکیل دهنده سرمایه فکری . | 138 |
4-8-اولویت بندی ابعاد تشکیل دهنده سرمایه انسانی | 138 |
4-9-اولویت بندی ابعاد تشکیل دهنده سرمایه سازمانی . | 139 |
4-10-اولویت بندی ابعاد تشکیل دهنده سرمایه ارتباطی . | 141 |
فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری وارائه پیشنهاد ها . | 144 |
مقدمه . | 145 |
5-1-نتایج تحقیق . | 147 |
5-2-پیشنهادات تحقیق | 148 |
5-2-1-افزایش سطح رضایتمندی کارکنان از حقوق و مزایا . | 148 |
5-2-2-فعال و کارآمد شدن واحد تحقیق و توسعه سازمان . | 148 |
5-2-3-افزایش میزان نوآوری و کارآفرینی در مقایسه با سازمانهای دیگر . | 149 |
5-2-4-انطباق زیر ساختهای اطلاعاتی و ارتباطی با نیازهای کاری . | 150 |
5-2-5-توسعه و بهینه سازی ساختار سازمانی . | 150 |
5-2-6-حفظ مشتریان معتبر . | 151 |
5-3-جنبه جدید و نوآوری تحقیق | 152 |
5-4-پیشنهادات برای تحقیقات آتی | 152 |
پیوست شماره 1) پرسشنامه | 153 |
پیوست شماره 2) نتایج آزمونهای آماری . | 159 |
فهرست منابع ومآخذ . | 166 |
چکیده
براثرتغییر و تحول در حوزه IT و رشد سریع تکنولوژی برتر ازدهه 1990 الگوی رشد اقتصادی جهانی تغییر اساسی نموده است که در نتیجه آن، دانش به عنوان مهمترین سرمایه ، جایگزین سرمایه های مالی و فیزیکی در اقتصاد جهانی امروز شده است .مطالعات اخیر نشان داده اند که بر خلاف کاهش بازدهی منابع سنتی ( مثل پول ، زمین، ماشین آلات و غیره )دانش واقعاً منبعی برای افزایش عملکرد کسب وکار است . در سازمان های دارای ساختار ماتریسی بدلیل تغییرات وجابه جایی نیروی انسانی متخصص، پیچیدگی فرآیندها و ارتباطات، اهمیت نقش مستند سازی اطلاعات و مدیریت دانش دو چندان گردیده است . تبدیل سرمایه های انسانی به سرمایه های ساختاری و ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار در سازمان میتواند یکی از دغدغه های اصلی مدیران این نوع سازمانها باشد. شرکت مهندسی و توسعه نفت بعنوان یکی از شرکتهای فرعی شرکت ملی نفت ایران، مسئولیت نظارت بر اجرای کلیه طرحهای مهندسی و توسعه در قالب فعالیت های طراحی، مهندسی، ساخت و اجرا در بخش نفت و گاز خشکی و دریا، یکی از سازمان های دارای ساختار ماتریسی متکی بر دانش فنی – تخصصی میباشد که بنظر می رسد روندهای اخیر در حوزه منابع انسانی آن از جمله تمایل به کاریابی، جابجایی ونقل و انتقال و خروج نیروهای متخصص از شرکت، در شرف بازنشسته شدن تعداد زیادی از نیروهای باتجربه، موضوع تحریم ها دربحث روابط مشتری، تامین کنندگان و . باعث اهمیت مدیریت سرمایه های فکری (مشتمل بر سرمایه انسانی، ساختاری و ارتباطی) جهت برون رفت از چالش های پیشرو گردیده است .
سوال اصلی مطرح شده در این تحقیق عبارت است از “وضعیت سرمایه فکری در شر کت مهندسی وتوسعه نفت(متن) “چگونه است؟”
در این تحقیق برای بررسی وضعیت سرمایه فکری در شر کت مهندسی وتوسعه نفت(متن) سه بعد سرمایه فکری یعنی سرمایه انسانی، ارتباطی و ساختاری مورد بررسی قرار گرفت.
روش تحقیق حاضر از نظر هدف ، تحقیق کاربردی بوده و از نظر نحوه جمع آوری داده ها تحقیقی توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری مورد بررسی در این تحقیق کارکنان شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) میباشد.
به منظور جمع آوری اطلاعات و داده ها و پاسخگویی به سوالات و فرضیات تحقیق، علاوه بر استفاده از روش های کتابخانهای از روش میدانی که مهمترین ابزار مورد استفاده آن پرسشنامه می باشد و از پرکاربردترین ابزارها در تحقیقات علوم رفتاری و تحقیق حاضر میباشد، استفاده شده است.
پرسشنامهای برای سرمایه فکری و سه نوع سرمایه دیگر طراحی شد که که شامل دو بخش مشخصات عمومی پاسخ دهندگان(جمعیت شناختی)،و سوالات اصلی تحقیق میباشد. پس از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه، در نهایت تعداد 184 پرسشنامه بین کارکنان شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) توزیع گردید تا تعداد 161 پرسشنامه قابل تجزیه و تحلیل بدست آمد.
پس از جمع آوری اطلاعات پرسشنامههای جمع آوری شده و انجام آزمونهای آماری متفاوت نتایج نشان داد که وضعیت سرمایه فکری، انسانی و سازمانی پایینتر از حد میانگین و وضعیت سرمایه ارتباطی بالاتر از حد میانگین است.