دانشگاه آزاد اسلامی
واحد نراق
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
(( M.A
گرایش مدیریت بازرگانی
عنوان:
رتبه بندی عوامل موثر بر اثربخشی پیام های بازرگانی در جذب مخاطب بر اساس فریدمن
استاد راهنما :
دکتر حسن زارعی متین
استاد مشاور:
دکتر محسن شفیعی نیک آبادی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول کلیات تحقیق 2
مقدمه. 3
1-1- بیان مسئله. 3
1-2- ضرورت و اهمیت انجام تحقیق 5
1-3- سوال های اصلی تحقیق: 6
1-4- سوالهای فرعی تحقیق: 7
1-5-اهداف اصلی تحقیق : 7
1-6- اهداف فرعی تحقیق: 7
1-7- روش تحقیق و شیوه گردآوری اطلاعات : 8
1-8- قلمرو پژوهش : 8
1-9- جامعه و نمونه آماری: 9
1-10- تعریف مفاهیم: 10
فصل دوم ادبیات تحقیق 12
مقدمه. 13
2-1- مفاهیم، دیدگاه و ادبیات تحقیق : 15
2-2- مدلهای تبلیغات. 19
2-3- تبلیغات الکترونیکی 22
2-4- مدل های اثربخشی تبلیغات. 25
2-5- تبلیغات اثربخش و اثربخشی تبلیغات. 28
2-6- اهداف تبلیغات بازرگانی 34
2-7- رسانه مورد استفاده در تبلیغات بازرگانی 35
2-8- پیام تبلیغات بازرگانی 35
2-9- شعار تبلیغات بازرگانی 38
2-10- شیوه های اجرایی تبلیغات بازرگانی : 38
2-10- روش های هنری تبلیغات بازرگانی 41
2-11- تبلیغات بازرگانی در تلویزیون ایران. 43
2-12- پیشینه تحقیق: 46
2-14- چارچوب نظری تحقیق: 52
2-15- خلاصه. 55
فصل سوم روش شناسی تحقیق 56
مقدمه. 57
3-1- روش تحقیق 58
3-2- جامعه آماری 58
3-3- حجم نمونه و روش نمونهگیری 59
3-4- روش گردآوری اطلاعات. 60
3-5-روش تجزیه و تحلیل اطلاعات : 60
3-6- ابزار گردآوری اطلاعات. 61
3-6-1- پرسشنامه. 61
3-6-2- پیش آزمون پرسشنامه. 62
3-6-3- روایی و پایایی پرسشنامه. 62
3-6-3-1 پایایی 62
3-6-3-2 روایی 64
3-7- متغیرهای پژوهش. 65
3-7-1- متغیرهای تحقیق 65
3-8- تجزیه و تحلیل داده ها : 65
3-8-1- آمار توصیفی 65
3-8-2- آمار استنباطی 65
3-9-خلاصه. 66
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 67
مقدمه. 68
4-1- توصیف آماری ویژگی های جمعیت شناختی جامعه. 68
4-1-1- سن 68
4-1-2- تحصیلات. 70
4-1-3- منطقه سکونت در تهران. 71
4-2-تجزیه و تحلیل توصیفی متغیرها 73
4-2-1 جدول توصیفی متغیرهای پژوهش. 73
4-2-2 شاخصهای تأثیر گذار بر اثربخشی پیامهای بازرگانی در جذب مخاطب. 74
4-3- رتبه بندی اهمیت عوامل موثر بر اثر بخشی پیامهای بازرگانی در جذب مخاطب بر اساس آزمون فریدمن 83
4-5- خلاصه. 85
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادهای تحقیق 86
مقدمه. 87
5-1- خلاصه پژوهش. 87
5-1-1- نتایج ویژگی افراد پاسخگو(سیمای پاسخگویان) 87
5-1-2- نتایج توصیفی شاخصهای تأثیر گذار بر اثربخشی پیامهای بازرگانی در جذب مخاطب. 88
5-1-3- رتبه بندی اهمیت عوامل موثر بر اثر بخشی پیامهای بازرگانی در جذب مخاطب بر اساس آزمون فریدمن 90
5-2-مشکلات و تنگناهای تحقیق 90
5-3-پیشنهاد های مرتبط با نتایج تحقیق 91
5-3-1- پیشنهاد در مورد ساختار و محتوای تبلیغ. 93
5-3-2- پیشنهاد در مورد رسانه. 93
5-4- پیشنهاد هایی به پژوهشگران آتی 93
5-5-خلاصه. 93
پیوستها: 94
الف- پرسشنامه. 94
ب- جداول خروجی اس پی اس اس. 97
ج- فهرست منابع. 100
د- چکیده انگلیسی 102
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی بررسی میزان رتبه بندی عوامل موثر بر اثربخشی پیام های بازرگانی در جذب مخاطب در استان تهران نگارش یافته است. به منظور دستیابی به هدف فوق از چهار سوال استفاده شده است. چهارچوب نظری تحقیق مبتنی بر مدل AIDA بوده است. روش تحقیق انتخاب شده از نوع پیمایشی و موردی بوده که در زمره روشهای توصیفی است. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بوده که آلفای کل آن برابر 90 به دست آمده است. جامعه آماری تحقیق شامل افراد مراجعه کننده به فروشگاه های زنجیره ای قسمتهای مختلف شهر تهران بوده است که نمونهای به تعداد 400 نفر با بهره گرفتن از فرمول کوکران از آن بهدست آمده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شده است. طبق یافته های تحقیق، 82.5 درصد پاسخگویان، میزان تاثیرگذاری عوامل موثر بر اثربخشی پیام های بازرگانی در جذب مخاطب را متوسط به بالا ارزیابی کردهاند. طبق آزمون فریدمن اهمیت متغیر جلب توجه (آگاهی) از بقیه متغیرهای تحقیق بالاتر می باشد. مهمترین پیشنهاد در تحقیق حاضر این است که در ساخت پیام بازرگانی علاوه بر آگاهی به مراتب دیگر عوامل موثر بر اثربخشی پیام بازرگانی در جذب مخاطب اهمیت داده شود .
کلیدواژهها: رتبه بندی ، اثربخشی، پیام بازرگانی، جذب مخاطب و مدل AIDA .
مقدمه
رسانه های جمعی به شکل ها و گونه های متفاوتی با گروه های مختلف اجتماعی، قومی، شغلی و سنی ارتباط برقرار می کنند و به ایفای نقش های گوناگون در سطح جوامع می پردازند با گسترد ه و پیشرفته تر شدن رسانه ها، دامنه ی وظایف آنها نیز گسترش یافته و در هر دوره های متناسب با فعالیت وسایل ارتباط جمعی، نقش های آنها تغییر و افزایش می یابد . فرضاً هارولد لاسول در دور ه ی خودش تنها سه نقش خبری، همبستگی اجتماعی و انتقال میراث فرهنگی را برای رسانه ها در نظر می گیرد؛ ولی بعدها «چارلز رایت» یک نقش چهارمی را هم تحت عنوان نقش تفریحی و سرگرمی به آن اضافه میکند. امروزه علاوه بر این نقش ها وسایل ارتباط جمعی وظایف دیگری را هم نظیر اطلاع رسانی و تبلیغات برعهده دارند . تبلیغ، امروزه یکی از شیو ه های مهم و مؤثر در اطلاع رسانی محسوب میشود. )معتمد نژاد،1369 ، ص32)