دانشگاه آزاد اسلامی
واحد علوم و تحقیقات شاهرود
دانشکده علوم انسانی گروه مدیریت
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی
گرایش: مالی
عنوان:
بررسی تأثیر فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید
(مطالعه موردی: زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان)
استاد راهنما:
دکتر محسن شفیعی نیکابادی
استاد مشاور:
دکتر عظیم زارعی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود
تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
فصل اول: ع
کلیات تحقیق. ع
1-1: مقدمه. 2
1-2: بیان مسئله. 2
1-3: اهمیت و ضرورت موضوع. 6
1-4: مدل مفهومی پژوهش 7
1-6: فرضیه های پژوهش 9
1-7: جامعه و نمونه آماری. 9
1-8: روش شناسی پژوهش 10
1-9: قلمرو زمانی و مکانی و موضوعی. 10
1-10: تعاریف عملیاتی واژگان پژوهش 11
1-10-1: مدیریت دانش: 11
1-10-2: فرآیند: 11
1-10-3: قابلیت نوآوری: 11
1-10-4: عملکرد بازار: 11
1-10-5: توسعه محصول جدید: 11
1-10-6: عملکرد توسعه محصول جدید: 13
1-10-7: زنجیره تأمین: 13
1-11: ساختار فصل های پژوهش 13
فصل دوم: 15
مبانی نظری و پیشینه پژوهش 15
2-2: مدیریت دانش 18
2-2-1: داده ها، اطلاعات و دانش: 20
2-2-2: دانش پنهان و آشکار. 21
2-2-3: عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش 21
2-2-4: استراتژی های مدیریت دانش 22
2-2-5: فرآیندهای مدیریت دانش 24
2-3: عملکرد توسعه محصول جدید 35
2-3-1: الف) توسعه ی محصول جدید 35
2-3-2: ب) اهداف فرایند توسعه محصول. 36
2-3-3: مقایسه الگوهای توسعه محصول. 39
2-3-4: عوامل موفقیت پروژه های توسعه محصول جدید (NPD) 43
2-3-5: عملکرد توسعه محصول جدید 44
2-4: تحقیقات مرتبط خارجی. 46
2-5: تحقیقات مرتبط داخلی. 48
2-6: جمع بندی. 50
فصل سوم: 51
روش شناسی پژوهش 51
3-2: موضوع و روش تحقیق. 61
3-3: جامعه آماری. 62
3-4: نمونه آماری و روش نمونه گیری. 62
3-5: متغیرهای تحقیق. 63
3-6: ابزار گردآوری اطلاعات. 64
3-7: روایی و پایایی ابزار سنجش 65
3-8: فرضیه های تحقیق. 68
3-9: روش تجزیه و تحلیل داده ها 69
3-9-1: تحلیل عاملی تأییدی. 70
3-9-2: تعیین برازش مدل. 72
3-9-3: آزمون فرضیات پژوهش از طریق تحلیل مسیر. 73
3-10: جمع بندی. 73
فصل چهارم: 75
تجزیه و تحلیل. 75
داده های پژوهش 75
4-1: مقدمه. 77
4-2- تجزیه و تحلیل آمار توصیفی. 77
4-2-1- جنسیت. 79
4-2-2- وضعیت تحصیلی. 79
4-3 : نمودار فراوانی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی. 80
4-3-1: سابقه کاری. 80
4-3 -2: نمودار فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه کاری. 81
4-3-3 وضعیت متغیرهای تحقیق. 81
4-3-4- وضعیت متغیر مدیریت دانش 82
4-3-5- وضعیت متغیر عملکرد توسعه محصول جدید 84
4-3-6- وضعیت ابعاد متغیر مدیریت دانش 84
4-4: نمودار راداری متغیرهای تحقیق. 86
4-4-1- وضعیت ابعاد متغیر عملکرد توسعه محصول جدید 86
4-5: نمودار راداری متغیرهای تحقیق. 88
4-6- آزمون فرضیات تحقیق. 88
4-6-1: آزمون کفایت نمونه گیری. 88
4-6-2 تحلیل عاملی تأییدی. 89
4-6-2-1- مدل اندازهگیری مرتبه اول متغیر مدیریت دانش 89
4-6-2-3- مدل اندازهگیری مرتبه اول متغیر درونزای تحقیق. 96
4-6-2-4- مدل اندازهگیری مرتبه دوم متغیرهای درونزای تحقیق. 98
4-6-2-5- همبستگی بین متغیرها 99
4-6-3- مدل معادلات ساختاری. 100
4-6-3-1- آزمون فرضیه اصلی تحقیق. 101
4-6-3-2- آزمون فرضیات فرعی تحقیق. 102
4-7- آزمونهای برازندگی مدل. 105
جمع بندی فصل. 106
فصل پنجم: 108
نتیجه گیری و پیشنهاد 108
5-1: مقدمه. 111
5-2: نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق. 111
5-3: مقایسه با سایر تحقیقات. 116
5-4: پیشنهادات. 117
5-4-1: پیشنهادهای کاربردی. 117
5-4-2: پیشنهادهای برای پژوهشگران آینده 118
5-5: محدودیت های پژوهش 119
منابع و مأخذ 120
چکیده:
امروزه سازمانهای کشور به مانند سایر سازمانهای جهان ناگزیرند تا با دیگر سازمانها چه در داخل و چه در خارج کشور به رقابت بپردازند تا بتوانند در محیط کسب و کار باقی بمانند. از این رو آنها باید بتوانند دست کم در یک زمینه برتر از رقبای خود بوده، به عبارت دیگر آنها چاره ای ندارند جز اینکه نوآور باشند. این پژوهش با هدف “تأثیر فرآیندهای مدیریت دانش بر عملکرد توسعه محصول جدید” به صورت موردی زنجیره تأمین شرکت عقاب افشان اجرا شد. اطلاعات مورد نیاز به وسیله پرسشنامه محقق ساخته ای که مبتنی بر مدل مفهومی پژوهش اقتباس از مدل شفیعی نیک آبادی (1391) و ون پای ونگ (2009) گردآوری شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های جمعآوری شده ابتدا در سطح توصیفی با بهره گرفتن از شاخصهای آماری به توصیف و تلخیص ویژگیهای جمعیت شناختی افراد نمونه در تحقیق شامل سابقه کاری و تحصیلات و جنسیت پرداخته میشود. در آمار تحلیلی این تحقیق به منظور آزمودن معناداری روابط میان سوالات و متغیرها و برازش مدلهای اندازهگیری به دست آمده و سنجش روایی عاملی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردیده است. همچنین به منظور بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق از آزمون میانگین یک جامعه یا تی یک نمونهای استفاده شده است و پس از بررسی روایی سوالات پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم، به منظور بررسی اثرات میان متغیرهای تحقیق از مدل معادلات ساختاری و بطور اخص تکنیک تحلیل مسیر با بهره گرفتن از نرم افزار لیزرل استفاده شده است. یافته ها نشان میدهد که بین استراتژی های مدیریت دانش و عملکرد توسعه محصول جدید رابطه معناداری وجود دارد، طبق نتایج بدست آمده از پنج فرضیه فرعی تحقیق حاضر، سه فرضیه یعنی خلق دانش- عملکرد توسعه محصول جدید، ثبت، ذخیره و نگهداری دانش- عملکرد توسعه محصول جدید و ارزیابی و بازخور دانش- عملکرد توسعه محصول جدید با توجه به عدد معناداری آنها تأیید شدند. این پژوهش در خاتمه به ارائه پیشنهادهای کاربردی پرداخته است.