پایان نامه ارشد مدیریت اجرایی: بررسی اثر حاکمیت شرکتی بر رابطه بین سرمایه فکری و ارزش بازار شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار ارسال شده در 1 اردیبهشت 1399 توسط نجفی زهرا در بدون موضوع پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم و فنون مازندران پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مدیریت اجرایی MBA عنوان/ موضوع: بررسی اثر حاکمیت شرکتی بر رابطه بین سرمایه فکری و ارزش بازار شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران استاد راهنما: جناب آقای دکتر محمود یحیی زاده فر استاد مشاور: جناب آقای دکتر احمد جعفری صمیمی برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود تکه هایی از متن به عنوان نمونه : فهرست مطالب: 1 – فصل اول. 1 1-1 مقدمه. 2 1-2 بیان مسئله. 4 1-3 اهمیت موضوع. 5 1-4 اهداف پژوهش 6 1-5 قلمرو تحقیق 6 1-5-1 قلمرو زمانی 6 1-5-2 قلمرو مکانی 6 1-5-3 قلمرو موضوعی 6 1-6 پرسشها و فرضیات تحقیق 7 1-7 کاربردهای پژوهش. 8 2 فصل دوم. 10 2-1 سرمایه فکری 11 2-1-1 مقدمه. 11 2-1-2 تعاریف سرمایه فکری 12 2-1-3 مروری بر چشمانداز تاریخی سرمایه فکری. 17 2-1-4 سنجش سرمایه فکری 21 2-2 حاکمیت شرکتی 33 2-2-1 مقدمه. 33 2-2-2 تعریف حاکمیت شرکتی. 34 2-2-3 تئوری نمایندگی 41 2-2-4 روشهای حاکمیت و کنترل شرکتی 46 2-3 ارزش بازار. 50 2-3-1 مقدمه. 50 2-3-2 انواع ارزش سهام. 51 2-4 پیشینه تحقیق 52 3 فصل سوم. 60 3-1 مقدمه. 61 3-2 روش تحقیق 61 3-3 طرح مسئله و هدف تحقیق 64 3-4 فرضیات پژوهش 65 3-5 روش گردآوری اطلاعات. 67 3-6 جامعهی آماری 67 3-7 قلمرو تحقیق 68 3-7-1 قلمرو موضوعی 68 3-7-2 قلمرو مکانی 68 3-7-3 قلمرو زمانی 69 3-8 متغیرهای تحقیق 69 3-8-1 متغیرهای مستقل 69 3-8-2 متغیر وابسته. 71 3-8-3 متغیر کنترلی 71 3-8-4 متغیر مداخلهگر. 72 3-9 روشهای آماری و آزمون فرضیهها 73 3-9-1 معرفی مدلهای مورداستفاده 74 3-9-2 نحوهی آزمون فرضیههای تحقیق 74 3-9-3 استنتاج آماری از رگرسیون. 79 3-10 نرمافزارهای رایانهای مورداستفاده 81 3-11 اعتبار درونی و برونی تحقیق 81 3-12 بررسی فروض مدل رگرسیون خطی کلاسیک 82 3-12-1 وجود خودهمبستگی 84 3-12-2 وجود ناهمسانی واریانس 85 3-12-3 آزمون F و آزمون هاسمن 86 4- فصل چهارم. 88 4-1 مقدمه. 89 4-2 آمار توصیفی داده ها 90 4-3 آزمون فرضیه ها 91 4-3-1 آزمون فرضیه اول. 91 4-3-2 آزمون فرضیه دوم. 95 5 فصل پنجم. 99 5-1 خلاصه تحقیق 100 5-2 نتیجه گیری 5-3 مقایسه با تحقیقات مشابه. 103 5-4 محدودیت های تحقیق 104 5-5 پیشنهادات برای تحقیقات آتی 105 6- پیوست و ضمیمهها 106 7 – منابع و مآخذ 117 8-منابع فارسی.124 9- منابع لاتین126 چکیده: در این تحقیق به بررسی رابطه میان سرمایه فکری و ارزش بازار شرکتها با در نظر گرفتن عاملیت حاکمیت شرکتی پرداخته شد بهگونهای که شرکتها ازلحاظ حاکمیت شرکتی خوب و بد، تفکیک شدند و رابطه میان سرمایه فکری و ارزش بازار شرکتی بهطور مجزا در این شرکتها موردبررسی قرار گرفت. به جهت تفکیک حاکمیت شرکتی خوب و بد از 5 شاخص استفادهشده که مشتمل بر 12 سؤال میباشد. جامعه آماری موردنظر مربوط به 100 شرکت میباشد که طی سالهای مالی 1387 الی 1391 موردبررسی قرار گرفتند که اطلاعات این شرکتها از سایت کودال مربوط به سازمان بورس اوراق بهادار استخراجشده است. تحلیل دادهها با نرمافزار Eviews صورت گرفته است. دادههای موردبررسی این تحقیق از نوع پانل میباشد و با توجه به آزمونهای صورت گرفته چه برای شرکتهایی با حاکمیت شرکتی خوب و چه بد، روش اثرات تصادفی برای دادههای پانل که مبتنی بر روش حداقل مربعات تعمیمیافته میباشد، استفادهشده است. از مقایسه نتایج برآورد الگو به روابط معناداری، بین سرمایه فکری و ارزش بازار شرکتی در شرکتهایی که حاکمیت شرکتی خوب و بد داشتند، رسیدیم. فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق 1-1- مقدمه کمیته بازل[1] توجهات را معطوف نیاز مبرم به مطالعه، فهم و بهبود حاکمیت شرکتی در مؤسسات مالی نموده است. پیام اصلی کمیته بازل این است که حاکمیت شرکتی خوب کارایی نظارت را افزایش میدهد. علاوه بر این کمیته معتقد است حاکمیت شرکتی برای ضمانت سیستم مالی صحیح موردنیاز است. با افزایش رقابت جهانی و پیشرفت تکنولوژی، سیستمهای حسابداری سنتی با مشکلاتی روبرو شده اند. یکی از این مشکلات اساسی، عدمکفایت و ناتوانی آنها در سنجش و ملحوظ نمودن سرمایههای فکری در صورتهای مالی شرکتها است. در عصر جدید، تنها با تکیهبر سرمایههای فیزیکی و داراییهای مشهود نمیتوان به کارایی و بهرهوری رسید، بلکه در بدبینانهترین حالت تولید نیز، بایستی سرمایههای فکری را مدنظر قرارداد تا از این طریق بتوان بر مزیتهای رقابتی شرکتها افزود. به تعبیری، سرمایههای فکری بهعنوان سرمایه واقعی و جزء استراتژیکیترین سرمایههای سازمانهای عصر حاضر بهویژه برای مراکز پژوهشی و سازمانهای دانشمحور، مطرح میباشند. لذا سازمانهای دانشمحور، جهت کسب مزیت رقابتی پایدار، نیازمند شناسایی و مدیریت آگاهانه و نظاممند سرمایههای فکری خود میباشند. ارزش سرمایه فکری برابر با تفاوت ارزش بازار و خالص ارزش دفتری شرکت است. ادوینسون و سولیوان که از پیشگامان پژوهش درزمینه سرمایه فکری بهحساب میآیند، تفاوت بین ارزش بازار و ارزش دفتری را بهعنوان ارزش سرمایههای فکری تعریف می کنند. با توجه به این دیدگاه، سرمایه فکری از سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری تشکیلشده است. به اعتقاد ادوینسون و مالونه، جایگاه ارزش از ادغام سه نوع سرمایه فوقالذکر جهت نیل به نتایج مطلوب ایجاد میگردند. در درون این جایگاه ارزش، سرمایه فکری شرکت دارای خواصی به شرح زیر میباشد: 1- سرمایه فکری می تواند مانند اختراع ثابت و یا مانند ظرفیتهای انسانی منعطف باشد. 2- سرمایه فکری می تواند هم شامل ورودی ها و هم شامل خروجیهای فرآیند ایجاد ارزش باشد، لذا سرمایه فکری دانشی است که می تواند به ارزش تبدیل شود و یا محصول نهایی فرآیند انتقال دانش باشد. 3- سرمایه فکری از کنش و واکنش سرمایههای انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری ایجاد میشود. ادامه مطلب