دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی
گرایش بازرگانی داخلی
عنوان:
بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر کیفیت خدمات آموزشی در موسسات آموزش عالی مشهد مقدس
استاد راهنما:
علی معقول
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات پژوهش 1
1-1-مقدمه 2
1-2-بیان مساله .2
1-3-اهمیت موضوع .5
1-4-اهداف وسوالات تحقیق .7
1-4-1-هدف اصلی تحقیق .7
1-4-2-اهداف فرعی تحقیق 7
1-4-3-سوال اصلی تحقیق 7
1-4-4-سوالات فرعی تحقیق 7
1-5-فرضیه های تحقیق.7
1-5-1-فرضیه اصلی تحقیق .7
1-5-2-فرضیه های فرعی تحقیق 7
1-6-بررسی اجمالی پیشینه داخلی وخارجی 8
1-6-1-پیشینه داخلی .8
1-6-2-پیشینه خارجی .10
1-7-تعریف واژه های کلیدی 12
1-8-خلاصه فصل .13
فصل دوم: ادبیات موضوع 14
2-1-مقدمه 15
2-2-مبانی نظری .15
2-2-1-سرمایه اجتماعی .18
2-2-2-تعاریف سرمایه اجتماعی 18
2-2-3-سرمایه اجتماعی از نگاه صاحب نظران 20
2-2-4- سرمایه اجتماعی از نگاه پیر بوردیو .21
2-2-5-سرمایه اجتماعی از نگاه جیمز کلمن .21
2-2-6-کمک .22
2-2-7-ایدئولوژی 23
2-2-8- اطلاعات 23
2-2-9-هنجارها 23
2-2-10- سرمایه اجتماعی از نگاه فرانسیس فوکویاما 23
2-2-11- سرمایه اجتماعی از نگاه گلن لوری .24
2-2-12- سرمایه اجتماعی از نگاه رابرت پاتنام .24
2-2-12-1-اعتماد 25
2-2-13-هنجارهای معامله متقابل 25
2-2-13-1-شبکه های اجتماعی 25
2-2- 14-روش های اندازه گیری سرمایه اجتماعی 26
2-2-14-1- تلفیق رویکرد های مختلف و ارائه الگوی نوین 28
2-2-14-2-بعد اجتماعی .31
2-2-14-3-اعتماد 31
2-2-14-5-روابط متقابل .31
2-2-14-6-مشارکت 31
2-2-15-آگاهی عمومی اطلاعات 32
2-2-15-1- اخلاقیات .32
2-2-15- 2-مسئولیت اجتماعی 33
2-2-15-3-بعد فرهنگی .33
2-2-15-4-مقررات رفتاری 33
2-2-15-5- نرم ها و هنجارها 34
2-2-15-6- ارزش ها 34
2-2-15-7- دین و ایدئولوژی 35
2-2-15-8- نمادها .35
2-2-15-9- مثل ها و استعاره ها .36
2-2-15- 10-جو و فضا 36
2-2-15-11-بعد سیاسی 37
2-2-15-12-امنیت 37
2-2-15-13- نهادهای عمومی و مدنی .37
2-2-15-14-انتخابات .38
2-2-15-15- قانون مداری .38
2-2-15-16-روزنامه و رسانه ها 38
2-2-15-17-بعد اقتصادی 39
2-2-15-17-1-ارزش روز شرکت .39
2-2-15-17-2-میزان هزینه ها .39
2-2-16-وضعیت سرمایه اجتماعی در ایران . 40
2-2-16-1-اعتماد .40
2-2-16-2-صداقت 43
2-2-17-دیدگاه های مطرح در سرمایه اجتماعی .45
2-2-17-1-دیدگاه اجتماع گرایی .45
2-2-17-2-دیدگاه شبکه 46
2-2-17-3- دیدگاه همیاری 47
2-2-17-4- سطح سرمایه اجتماعی .47
2-2-17-4-1-سطح ملی .47
2-2-17-4-2-سطح سازمانی 48
2-2-17-4- 3-سطح فردی 48
2-2-17-4-4- سطح گروهی 48
2-2-17- 4-5-سطح اجتماعی .48
2-2-18-کیفیت خدمات .49
2-2-18-1- روش های حادثه مدار .52
2-2-18-2- روش های ویژگی مدار .52
2-2-18-3-مقیاس های تک بعدی 53
2-2-18-4-مدل ( SERVQUAl ) .
2-3- پیشینه داخلی 63
2-3-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور 63
2-3-1-1- طراحی و ارائه الگوی اندازه گیری سرمایه اجتماعی .63
2-3-1-2- بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی در عملکرد انجمن اعتبار گردشی زنان 64
2-3-1- 3-تاثیر عملکرد سازمان های بخش دولتی بر سرمایه اجتماعی 64
2-4 –پیشینه خارجی 65
2-4-1-مطالعه رابرت پاتنام درباره نقش سرمایه اجتماعی در عملکرد شوراهای منطقه ایتالیا 65
2-4-2- پژوهش توماس کوساک .67
2-4-3- تحقیق تام رایس و الکساندر سامبرگ .68
2-4-4- تحقیقات NSW در استرالیا 69
2-4-5- تحقیقات سرمایه اجتماعی در انگلستان .72
2-4-6- تحقیق دیگری در مورد فقر و محرومیت اجتماعی هزار ساله انگلستان .72
2-5- خلاصه فصل73
فصل سوم روش شناسایی تحقیق .74
3-1- مقدمه 75
3-2- سوالات تحقیق .75
3-3-چگونگی تدوین فرضیه ها 75
3-4- روش تحقیق .76
3-5- جامعه آماری، چگونگی نمونهگیری و نمونه 77
-1-5-3جامعه آماری 77
3-5-2-چگونگی نمونه گیری 77
3-5-3-حجم نمونه 77
3-5-4- روایی و پایایی داده های آماری 78
3-5-5- تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) داده های آماری .78
3-5-6- تعیین روایی (اعتبار) داده های آماری .78
3-6- داده های مورد نیاز، متغیرهای تحقیق و روش محاسبه آنها . 79
3-7- طرح آزمون آماری فرضیه های تحقیق .80
3-8- خلاصه فصل . 81
فصل چهارم تجزیه وتحلیل داده ها وآزمون فرضیه ها .82
4-1-مقدمه .83
4-2-بررسی روایی و پایایی پرسشنامه 83
4-2-1- نتایج بررسی روایی83
4-2-2-نتایج بررسی پایایی 87
4-3-آمار توصیفی داده ها و متغیرهای تحقیق .87
4-3-1-سیمای آزمودنیها87
4-3-1-1-جنسیت پاسخدهندگان .87
4-4-مؤسسه آموزش عالی .88
4-4-1-مقطع تدریس/ تحصیل پاسخدهندگان .88
4-4-2-گروه تحصیلی پاسخدهندگان 89
4-4-3-همبستگی بین متغیرها 90
4-5-آمار استنباطی .90
4-5-1-مدل ساختاری تحقیق .90
4-5-2-تحلیل مدل ساختاری 91
4-5-3-آزمون فرضیههای تحقیق :93
4-6-خلاصه فصل95
5-1- مقدمه 97
5-2-یافته ها تحقیق 97
5-2-1تفسیر نتایج حاصل از اطلاعات دموگرافیک نمونه پژوهش .97
5-2-2 فرضیه های تحقیق .97
5-2-2-1- فرضیه اصلی .97
5-2-2-2-فرضیه های فرعی .98
5-3- بحث در مورد یافته ها و مقایسه نتایج با مبانی نظری و نتایج تحقیقات پیشین 99
5-4-محدودیتهای تحقیق 100
5-5 -کاربردهای نتایج و استفاده کنندگان از آنها .101
5-6 -پیشنهادهایی برای انجام تحقیقات آتی 102
الف) منابع فارسی .104
ب)منابع انگلیسی 107
پیوست ها 110
الف )پرسشنامه سرمایه اجتماعی .111
ب) پرسشنامه کیفیت خدمات آموزشی 114
چکیده به زبان انگلیسی 117
عنوان به زبان انگلیسی .118
چکیده:
سرمایه اجتماعی موضوعی بین رشته ای است که در سال های اخیر به طور روز افزونی مورد توجه صاحبنظران حوزه های مختلف علوم، به ویژه حوزه مدیریت و اقتصاد قرار گرفته است. در این میان نیز سازمان هایی مانند موسسات آموزش عالی می تواند از طریق ایجاد، تقویت و گسترش این سرمایه های ناملموس اما ارزشمند، اثربخشی و کارایی خود را بهبود بخشند. از این رو، هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی و کیفیت خدمات آموزشی در موسسات آموزش عالی میباشد.روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان،اساتید و دانشجویان موسسات آموزش عالی مشهد می باشد. روش نمونه گیری ، تصادفی طبقه ای است و برای انتخاب از بین 19دانشگاهها و موسسه آموزش عالی از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد که حجم نمونه 320 نفرمی باشد. ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات شامل دو پرسشنامه سنجش سرمایه اجتماعی و کیفیت خدمات آموزشی است که اعتبار آن ها با روش آلفای کرونباخ تعیین شد.در این پژوهش میزان سرمایه اجتماعی با ابعاد سه گانه آن یعنی بعدساختاری،بعد شناختی و بعد ارتباطی مورد اندازه گیری قرار گرفت و ارتباط هر یک از این ابعاد با کیفیت خدمات آموزشی از طریق ضریب همبستگی پیرسون، برای سنجش میزان سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری از طریق آزمون t تک گروهی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج حاصل از تحلیل فرضیه ها حاکی از آن است که:
1- بین سرمایه اجتماعی و کیفیت خدمات آموزشی در موسسات آموزش عالی مشهد ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد.
2- بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی و کیفیت خدمات آموزشی در موسسات آموزش عالی مشهد ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد.
3- بین بعد ساختاری سرمایه اجتماعی و کیفیت خدمات آموزشی در موسسات آموزش عالی مشهد ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد.
4- بین بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی و کیفیت خدمات آموزشی در موسسات آموزش عالی مشهد ارتباط مثبت ومعنی داری وجود دارد.
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
امروزه توفیق سازمان ها را نمی توان تنها در انباشت ثروت مادی و تجهیز به آخرین امکانات فیزیکی و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی ارزیابی کرد. زیرا سرمایه های مالی، فیزیکی و انسانی بدون سرمایه اجتماعی فاقد کارایی موثرند.اگرچه وجه اجتماعی سازمان ها سالهاست از سوی اندیشمندان مدیریت مورد توجه قرار گرفته، اما اهمیت روابط اجتماعی و موضوع سرمایه اجتماعی در سازمان بحث جدیدی است که در دهه ی اخیر رونق گرفته، و موفقیت سازمان ها و اثربخشی آنان با ایجاد و توسعه سرمایه اجتماعی در سازمان قرین شده است، به طوری که استفاده بهینه از سرمایه های مالی، فیزیکی و انسانی در سازمان بدون سرمایه اجتماعی، یعنی بدون شبکه روابط متقابل بین اعضای سازمان که توام با اعتماد و محبت و دوستی، ودر جهت حفظ ارزش ها و هنجارهای سازمانی باشد، امکان پذیر نیست.(فقیهی،1385)
از طرفی دیگر در دهه اخیر، سرمایه اجتماعی به یکی از مباحث اساسی مورد توجه محافل آکادمیک و تحقیقاتی جهان تبدیل شده است. سرمایه اجتماعی مجموعه ای هنجارها، ارزشهای غیررسمی، قواعد عرفی وتعهدات اخلاقی است که رفتارهای متقابل افراد در چارچوب آنها شکل می گیرد وموجب تسهیل روابط اجتماعی افراد می شود و معمولا به افزایش همکاری و مشارکت اجتماعی افراد می انجامد و کمک می کند تا
ادامه مطلبسرمایه انسانی وسرمایه مادی واقتصادی بتوانند در تعامل با هم به یک رشد پویا برسند(رنانی،1385)
2-1- بیان مسئله