دانشگاه مازندران
دانشکده علوم اقتصادی و اداری
پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی
موضوع:
مقایسه اثرگذاری هویت برند بر قصد خرید در برندهای اصلی و مقلّد
استاد راهنما:
دکتر میثم شیرخدایی
استاد مشاور:
دکتر محسن علیزاده ثانی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل اول. 1
1-1-مقدمه 2
1-2- ضرورت و اهمیت انجام تحقیق. 3
1-3-بیان مسئله 3
1-4-قلمرو تحقیق. 5
1-4-1- قلمرو موضوعی تحقیق. 5
1-4-2- قلمرو مکانی تحقیق. 5
1-4-3- قلمرو زمانی تحقیق. 5
1-5-اهداف تحقیق. 6
1-6- سؤال تحقیق. 6
1-6-1– سؤال اصلی. 6
1-6-2- سؤال های فرعی. 6
1-7- فرضیه های تحقیق. 7
1-8- تعریف واژه های کلیدی. 7
1-8-1- تعریف مفهومی واژه ها .7
1-9- خلاصه فصل. 10
فصل دوم. 11
2-1- مقدمه 12
2-2- قصد خرید. 14
2-3- هویت برند. 18
2-3-1- کلیات 18
2-3-2- تاریخچه برند 19
2-3-3- از عصر تولیدگرایی به عصر برندمحوری. 19
2-3-4- اهمیت برند. 20
2-3-5- تعریف برند. 22
2-3-6- فرآیند ایجاد برند. 23
2-3-7- وجوه برند. 24
2-3-7-1- برند دستاورد مجموعه ای از رفتارهاست. 24
2-3-7-2- برند تنها در ذهن ماست 24
2-3-8- ساختار برند. 25
2-3-8-1- ساختار مشهود 25
2-3-8-1- ساختار نامشهود 25
2-3-9- مفهوم هویت برند. 26
2-3-10- دیدگاههای مختلف دربارهی هویت برند 27
2-3-11- ابعاد هویت 27
2-3-12- منشور هویت 28
2-3-12-1- پیکر 28
2-3-12-2- شخصیت 29
2-3-12-3- فرهنگ 31
2-3-12-4-رابطه 31
2-3-12-5- بازتابش. 32
2-3-12-6- خودانگاره 32
2-3-13- منابع هویت برند. 33
2-3-13-1- کلیات 33
2-3-13-2- معیارهای انتخاب عناصر برند 33
2-3-13-3- نام برند. 34
2-3-13-4- URL
2-3-13-5- لوگو و نماد 36
2-3-13-6- کاراکترها. 38
2-3-13-7- شعار 39
2-3-13-8- طنین. 39
2-3-13-9- بسته بندی. 40
2-4- تصویر برند. 41
2-5- تعریف کیفیت ادراک شده 44
2-5-1- مفهوم ارزش از دیدگاههای متفاوت. 44
2-5-1-1- مفهوم ارزش درک شده مشتری 45
2-5-1-2- مؤلفه های ارزش از دید مشتری. 48
2-5-1-3- چارچوب وسیله-نتیجه 48
2-5-1-4- چارچوب مؤلفه های ارزش. 50
2-4-1-5- چارچوب نسبت هزینه- منفعت. 51
2-4-1-6- ابعاد کلیدی ارزش. 53
2-6- برند مقلّد. 55
2-5-1- انواع تقلید از برند. 57
2-6- ملاحظات حقوقی در بحث برندسازی. 58
2-6-1- مبحث علائم تجاری در حوزه نامها. 59
2-6-2- مباحث علائم تجاری در حوزه بسته بندی. 60
2-7- تحقیقات مشابه داخلی و خارجی. 61
2-7-1- مطالعات انجام شده در داخل کشور. 61
2-7-2- مطالعات انجام شده در خارج کشور 77
2-8- جمعبندی پیشینه تجربی. 89
2-8-1- جمعبندی پیشینه های تجربی داخلی 89
2-8-2- جمعبندی پیشینه های تجربی خارجی. 97
9-2- خلاصه فصل. 103
فصل سوم. 105
3-1- مقدمه 109
3-2- الگوی مفهومی تحقیق و فرضیه ها. 109
3-3- روش تحقیق. 111
3-4- جامعه آماری. 111
3-5- حجم نمونه و روش نمونهگیری. 112
3-6- روش گردآوری دادهها. 113
3-6-1- مطالعات کتابخانهای و اینترنتی. 113
3-6-2- پرسشنامه 113
3-6-2-1- شرح پرسشنامه 113
3-7- انتخاب برند. 114
3-8- روایی ابزار پژوهش. 117
3-9- پایایی ابزار پژوهش (قابلیت اعتماد) 117
3-10- ابزارها و روشهای تجزیه و تحلیل داده ها. 118
3-11- خلاصه فصل. 118
فصل چهارم. 119
4-1- مقدمه 120
4-2- ویژگیهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان و جامعه آماری. 120
4-2-1- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت.120
4-2-2- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن 121
4-2-3- توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت تأهل 122
4-3- تحلیل استنباطی داده ها .123
4-3-1 – مدلهای اندازه گیری 124
4-3-1-1- مدل اندازه گیری نام برند. 124
4-3-1-2- مدل اندازه گیری لوگو و نماد 126
4-3-1-3- مدل اندازه گیری کاراکتر 128
4-3-1-4- مدل اندازه گیری شعار و طنین. 130
4-3-1-5- مدل اندازه گیری بسته بندی. 132
4-3-1-6- مدل اندازه گیری تصویر برند. 134
4-3-1-7- مدل اندازه گیری ارزش درک شده 135
4-3-1-8- مدل اندازه گیری قصد خرید. 136
4-3-2- آزمون همبستگی بین متغیرهای پژوهش. 137
4-3-3- آزمون فرضیات تحقیق. 138
4-3-3-1- آزمون الگوی مفهومی پژوهش با بهره گرفتن از مدلیابی معادلات ساختاری. 138
4-3-3-1-5- نتیجه آزمون مدل نهایی. 143
4-3-3-2- آزمون ویلکاکسون. 144
4-4- خلاصه فصل. 147
فصل پنجم 148
5-1- مقدمه 149
5-2- مرور مختصر بر روند پژوهش. 150
5-3- یافته ها. 150
5-3-1- بررسی یافتههای پژوهش با توجه به آزمون مدل معادلات ساختاری. 150
5-3-2- بررسی یافتههای پژوهش با توجه به آزمون ویلکاکسون 152
5-4- بحث و نتیجه گیری. 152
5-5- پیشنهادات کاربردی. 157
5-6- محدودیتهای پژوهش. 159
5-7- پیشنهادات برای پژوهشهای آتی. 159
فهرست منابع و مأخذ 161
منابع فارسی. 162
منابع خارجی. 168
ضمائم و پیوستها 175
پیوست1) پرسشنامه پژوهش. 176
پیوست2) خروجی نرم افزار SPSS برای آزمون آلفای کرونباخ 182
پیوست3) همبستگی بین متغیرهای پژوهش. 182
پیوست4) خروجی نرم افزار SPSS برای آزمون ویلکاکسون. 183
پیوست5) خروجی نرم افزار AMOS18، مربوط به تایید الگوی مفهومی برند اصلی پژوهش 185
پیوست6) خروجی نرم افزار AMOS18، مربوط به تایید الگوی مفهومی برند مقلّد پژوهش 190
پیوست7) خروجی آزمون کلموگروف اسمیرنف 191
پیوست8) جدول کرجسی و مورگان و نیز کوهن. 193
پیوست9) متن مصاحبه با خبرگان. 193
چکیده:
امروزه برند و نام تجاری یکی از مهمترین مباحث بازاریابی است که پیش روی تمامی شرکتها قرار دارد. برند، جزء جدانشدنی راهبرد بازاریابی شرکت است و بهطور روزافزونی بهعنوان تنها دارایی مهم و منبع تمایز مورد توجه قرار میگیرد. بدین ترتیب برندهای قوی، ارائهدهندهی سود بیشتر همراه با ریسک کمتر به سهامداران هستند. از طرفی تقلید از برند یک استراتژی بازاریابی سودآور بر پایهی استفاده از شباهتها (بسته بندی، طراحی، نام برند، تبلیغات و غیره) بهمنظور تسهیل پذیرش برند بهوسیلهی مصرف کننده است. برندهای مقلّد با تقلید از هویت برندهای اصلی، قصد ایجاد تصویر ذهنی مثبت و ارزش درک شده مثبت از محصول توسط مشتریان را دارند، تا از این طریق بتوانند کالاهای خود را به فروش برسانند. لذا هدف این پژوهش اندازه گیری میزان تأثیرگذاری هویت برند بر قصد خرید برندهای اصلی و مقلّد و همچنین موفقیت برندهای مقلّد در تقلید عناصر برندهای اصلی با توجه به نگرش دانشجویان دانشگاه مازندران است. روش انجام پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه مازندارن است. از نمونه گیری طبقهای متناسب برای نمونه گیری استفاده شد. حجم نمونه 389 نفر تعیین شد. در این پژوهش از پرسشنامه برای سنجش متغیرهای هویت برند، تصویر برند، ارزش درک شده و قصدخرید استفاده شده است. نتایج تحلیل عاملی تاییدی حاکی از داشتن روایی سازه پرسشنامه است. پایایی کل پرسشنامه با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ در دو برند اصلی و مقلّد به ترتیب 95/0 و 94/0 تعیین شد. داده ها با بهره گرفتن از نرمافزارSPSS20 و AMOS18 مورد آزمون قرار گرفت. فرضیه های پژوهش با بهره گرفتن از آزمونهای مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون ویلکاکسون، مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که هویت برند، اثر معناداری بر تصویر برند و ارزش درک شده در دو برند اصلی و مقلّد دارد. همچنین تصویر برند و ارزش درک شده اثر معناداری بر قصد خرید در دو برند داشته است. در نهایت مدل پژوهش مورد تایید قرار گرفت. همچنین آزمون ویلکاکسون، نشان داد که مصرف کنندگان هویت، تصویر برند و ارزش درک شده ی برند اصلی را در مقایسه با برند مقلّد مثبتتر ارزیابی می کنند.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
برندسازی، موضوعِ مورد توجه بسیاری از محققان بازاریابی در سالهای اخیر بوده و هست، تا جاییکه بنیاد علوم بازاریابی[1] در سال 2002 اعلام نمود که برند و برندسازی و مدیریت آنرا مبحثِ مهم بین سالهای 2002 تا 2004 میشناسد (بامرت[2] و همکاران، 2005). این بدان دلیل است که برندهای موفق؛ امکان کسب مزایای رقابتی[3] را به بازاریابان می دهند، فرصتهایی را برای موفقیت در تعمیم برند[4] فراهم میآورند، در برابر فشارهای درحال گسترش رقبا حالت ارتجاعی[5] ایجاد می کنند و قادر به ایجاد موانعی برای ورود رقبا میباشند (فارکوهار[6]، 1989). برند همچنین می تواند موجب ایجاد ارزش افزوده[7] برای تولید کننده (مانند: نشانه کیفیت، حمایت قانونی، منبع بازگشت مالی)، برای صنعت (مانند: توزیع گستردهتر، طبقات بیشتر در فروشگاهها)، و یا برای مشتریان (مانند: تشخیص هویت، کاهش دهنده ریسک، نشانه کیفیت) گردد (کلر، 2003). بنابراین برند، جزء جدانشدنی راهبرد بازاریابی شرکت است و بهطور روزافزونی بهعنوان تنها داراییِ مهم و منبع تمایز موردتوجه قرار میگیرد. بدین ترتیب برندهای قوی، ارائهدهندهی سود بیشتر همراه با ریسک کمتر به سهامداران هستند. از طرفی تقلید از برند یک استراتژی بازاریابی سودآور بر پایهی استفاده از شباهتها (بسته بندی، طراحی، نام برند، تبلیغات و غیره) بهمنظور تسهیل پذیرش برند بهوسیلهی مصرف کننده است. برندهای مقلّد با تقلید از هویت برندهای اصلی، قصد ایجاد تصویر ذهنی مثبت و ارزش درک شده مثبت از محصول توسط مشتریان را دارند، تا از این طریق بتوانند کالاهای خود را به فروش برسانند.
این فصل شامل کلیات تحقیق است. بهطور خلاصه و با توجه به موضوع تحقیق، ابتدا به ضرورت و اهمیت انجام تحقیق و بیان مسأله، پرداخته میشود. سپس قلمرو، اهداف، سوال، و فرضیات تحقیق بیان میشود. در ادامه به تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق پرداخته میشود.
2-1- ضرورت و اهمیت انجام تحقیق
یکی از قابلیتها یا شایستگیهای لازم برای موفقیت در عرصههای رقابت، برخورداری از دانش و مهارت بازاریابی در بنگاههای اقتصادی است. برای رسیدن به این هدف، یکی از معروفترین مفاهیم بازاریابی که در طول دههی گذشته از سوی دانشگاهیان و عاملان بازاریابی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته، برند است. یکی از دلایل این شهرت، نقش استراتژیک و مهم برند در کسب مزیت رقابتی و تصمیمات مدیریت استراتژیک است، که به نوبهی خود می تواند به درآمد بیشتر، هزینه های پایینتر و سود بالاتری منجر شود و اثرات مستقیمی بر توانایی سازمان در اتّخاذ تصمیمات مناسب در مورد افزایش قیمت محصولات، اثربخشی ارتباطات بازاریابی و موفقیت در توسعهی تجاری داشته باشد (کلر[8]، 1389). برخی از سازمانها با الگو گرفتن از برندهای اصلی و مطرح در بازار مصرف کننده و با آگاهی از تاکتیکهای تقلید، سعی در ایجاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید دارند. برندهای مقلّد، برای سواری گرفتن مجانی از کیفیت جدید، از لباس تجاری برندهای اصلی تقلید می کنند.