دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران شمال
دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی
پایان نامه کارشناسی ارشد
رشته: مدیریت دولتی
موضوع:
رهبری اخلاقی و رابطه آن با تعهد سازمانی کارکنان واحدهای ستادی بانک ملی در شهر تهران
استاد راهنما:
آقای دکتر کیومرث فلاحی
استاد مشاور :
خانم دکتر نرگس حسن مرادی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل اول : کلیات تحقیق 9
مقدمه. 9
1-1- بیان مسئله.10
1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق12
1-3- اهداف تحقیق 14
1-4- سوال اصلی و سوالات فرعی تحقیق 15
1-5- فرضیه های تحقیق 16
1- 6- تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق 16
فصل دوم : ادبیات تحقیق 19
مقدمه. 19
2- 1- مبانی نظری تحقیق19
2-1-1- رهبری اخلاقی 20
2-1-1-1- تعریف و مفهوم رهبری 20
2-1-1-2- سیر تحول تئوری های رهبری 22
2-1-1-3- تعریف رهبری اخلاقی 26
2-1-1-4- ویژگی های رهبری اخلاقی 28
2-1-1-5- ابعاد رهبری اخلاقی 31
2-1-1-6- ضرورت رهبری اخلاقی 34
2-1-1-7- سبک های رهبری اخلاقی 35
2-1-1-8- دیدگاه های رهبری اخلاقی 38
2-1-1-9- نتایج و پیامد های رهبری اخلاقی در سازمان 41
2-1-1- 10- تئوری یادگیری اجتماعی رهبری اخلاقی 42
2-1-2- تعهد سازمانی 43
2-1-2-1- تعریف و مفهوم تعهد. 43
2-1-2-2- انواع تعهد. 44
2-1-2-3- مفهوم و تعریف تعهد سازمانی 47
2-1-2-4- تعهد سازمانی و ضرورت توجه به آن 51
2-1-2-5- دیدگاه های مختلف در خصوص تعهد سازمانی 53
2-1-2-6- تعهد سازمانی مفهوم یک بعدی یا چند بعدی 54
2-1-2-7- دیدگاه هایی در مورد کانون های تعهد سازمانی 62
2-1-2-8- عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی 63
2-1-2-9- نتایج و پیامدهای تعهد سازمانی. 66
2-1-2-10- دو نظر کلی درباره تعهد سازمانی 73
2-2- پیشینه تحقیق 75
2-2-1- تحقیقات داخلی 75
2-2-2- تحقیقات خارجی 78
2-3- مدل مفهومی تحقیق 80
فصل سوم : روش شناسی تحقیق. 83
مقدمه. 83
3-1- روش تحقیق 83
3-2- متغیرهای تحقیق 85
3-3- روش های جمعآوری اطلاعات. 85
3-4- روایی و پایایی پرسشنامه. 87
3-5- جامعه و نمونه آماری 89
3-5-1- جامعه آماری 89
3-5-2- نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه. 90
3-5-3- روش نمونه گیری 90
3-5-4- تعیین حجم نمونه. 91
3-5-5- جامعه نمونه 92
3-6- روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات. 92
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها 95
مقدمه. 95
4-1- توصیف داده ها 95
4-1-1- توصیف متغیرهای جمعیت شناختی 95
4-1-2- توصیف متغیر رهبری اخلاقی. 102
4-1-3- توصیف متغیر تعهد سازمانی 105
4-2 – آماراستنباطی 111
4-2-1- آزمون نرمال بودن جامعه آماری 111
4-2-2- آزمون فرضیه های تحقیق 112
4-2-3- بررسی ارتباط بین عوامل جمعیت شناختی با متغیرهای مورد بررسی تحقیق 119
4-2-4- بررسی وجود سبک رهبری اخلاقی در واحد های ستادی بانک ملی در شهر تهران 134
4-2-5- بررسی سطح تعهد سازمانی کارکنان ستادی در بانک ملی در شهر تهران 135
4-2-6- اولویت بندی ابعاد تعهدسازمانی کارکنان واحد های ستادی بانک ملی در شهر تهران136
4-2-7- اولویت بندی ابعاد رهبری اخلاقی مدیران واحد های ستادی بانک ملی در شهر تهران. 137
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات. 139
مقدمه. 139
5-1- بحث و نتیجه گیری 140
5-2- ارائه پیشنهادات. 145
5 – 2- 2 – پیشنهاداتی برای پژوهش های آیندها 149
5-3- محدودیت های تحقیق 150
الف ) منابع فارسی 151
ب ) منابع انگلیسی 159
پیوست ها 166
چکیده انگلیسی 203
چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی مدیران و تعهد سازمانی کارکنان واحدهای ستادی بانک ملی در شهر تهران پرداخته است . رهبری اخلاقی دارای ابعاد فرد اخلاقی و مدیر اخلاقی می باشد و تعهد سازمانی دارای سه بعد تعهد عاطفی ، مستمر و هنجاری است .
نمونه آماری مورد بررسی شامل 330 نفر بودند و توسط پرسشنامه ای متشکل از دو بخش مورد سنجش قرار گرفتند . جهت سنجش موضوع تحقیق ، پرسشنامه بومی سازی شده 10 سوالی رهبری اخلاقی براون و همکارانش و پرسشنامه استاندارد 18 سوالی می یر و آلن در طیف لیکرت ، به منظور جمع آوری اطلاعات بین پرسش شوندگان ارائه شد . سپس داده های جمع آوری شده پس از ورود در برنامه نرم افزاری SPSS توسط آزمون همبستگی، آزمون های مقایسه ای، t مستقل، تحلیل واریانس، فریدمن و کالموگروف ـ اسمیرنوف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن نشان می دهد که بین دو متغیر رهبری اخلاقی و تعهد سازمانی رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد و همچنین نتایج آزمون دو جمله ای حاکی از آن است که سبک رهبری در بانک ملی منطبق بر سبک رهبری اخلاقی بوده و براساس نتیجه آزمون t تک نمونه ای ، تعهد سازمانی کارکنان آن بیشتر از حد متوسط است و درک شاخص های رهبری اخلاقی مدیران بین دو گروه کارکنان متاهل و مجرد بانک تفاوت معناداری را نشان می دهد.
تحلیل یافته های حاصل از آزمون های مقایسه ای نیز بیانگر وجود تفاوت معنادار تعهد سازمانی در گروه های جنسیتی، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات و سوابق خدمتی می باشد.
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه:
دنیای امروز دنیای سازمان هاست و نیروی انسانی به عنوان با ارزش ترین منابع سازمانی محور رویکردها و فعالیت های سازمانی بوده و در اعتلای اهداف و آرمان سازمان نقش اساسی ایفا می کنند. منابع انسانی به سازمان معنا و مفهوم بخشیده و زمینه های تحقق اهداف سازمانی را فراهم می کنند .
از شاخص هایی که باعث برتری یک سازمان نسبت به سازمان دیگر می شود ، داشتن نیروی انسانی توانمند و متعهد عنوان شده است . نیروی انسانی متعهد فراتر از وظایف و مسئولیت های شغلی خود فعالیت می کند و می تواند عامل مهمی در موفقیت سازمان باشد (راهداری شمالی، 1390: 1) .