دانشگاه سیستان و بلوچستان
تحصیلات تکمیلی
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی
عنوان:
نقش سرمایه های فکری در تسهیل مدیریت دانش در سازمان فنی و حرفه ای استان سیستان و بلوچستان
استاد راهنما:
جناب آقای دکتر باقر کرد
استاد مشاور:
جناب آقای دکتر حبیب الله سالارزهی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل اول 1
1-1-مقدمه. 2
1-2-تعریف موضوع (بیان مسئله) 4
1-3-اهمیت و ضرورت انجام تحقیق6
1-4-اهداف تحقیق 7
1-4-1- اهداف اصلی 7
1-4-2- اهداف فرعی پژوهش: 7
1-5-سوالات تحقیق 7
1-6-قلمرو تحقیق 8
1-6-1-قلمرو موضوعی تحقیق: 8
1-6-2-قلمرو زمانی تحقیق: 8
1-6-3-قلمرو مکانی: 8
1-7-جامعه آماری و روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه. 8
1-8-ابزارهای گردآوری داده ها 8
1-9-تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح سرمایه فکری. 9
1-9-1-تعریف نظری: 9
1-9-2- تعریف عملیاتی: 9
فصل دوم. 10
مقدمه. 11
2-1-بخش اول: پیشینه تحقیق 13
2-1-1-پیشینه خارجی تحقیق 13
2-1-2-پیشینه داخلی تحقیق 14
2-2-بخش دوم: مدیریت دانش. 15
2-2-1. تاریخچه مدیریت دانش. 18
2-2-2. تعریف مدیریت دانش. 20
2-2-3. اصول مدیریت دانش. 24
2-2-4-اهمیت و مزایای مدیریت دانش. 25
2-2-5-اهداف مدیریت دانش. 26
2-2-6-رویکردهای مدیریت دانش. 27
2-2-7-اجزا و عناصر مدیریت دانش. 29
2-2-8-چارچوب نظری مدیریت دانش. 29
2-2-8-1- مدیریت دانش از منظر مدیریت استراتژیک. 29
2-2-8-2-مدیریت دانش از منظر سیستم های اطلاعاتی 30
2-2-8-3-مدیریت دانش از منظر رفتار سازمانی 33
2-2-8-4-مدیریت دانش از منظر مدیریت تولید. 33
2-3- بخش سوم : سرمایه فکری 35
2-3-1-مفهوم سرمایه فکری 36
2-3-2-مفهوم سازی های سرمایه فکری 37
2-3-3-سرمایه انسانی 38
2-3-4-سرمایه ساختاری 40
2-3-5-سرمایه مشتری/ رابطه ای 43
2-3-6-سرمایه فکری و عملکرد کسب و کار 45
2-3-7-اندازه گیری و گزارش دهی سرمایه فکری 46
2-3-7-1-حسابداری منابع انسانی 47
2-3-7-2-ارزش افزوده اقتصادی 48
2-3-7-3- کارت امتیازدهی متوازن. 49
2-3-7-4- سرمایه فکری- اسکاندیانویگیتور 49
2-3-8-فرق بین سرمایه فکری با مدیریت دانش و مدیریت نامشهودها: 52
2-3-8-1- فرق مدیریت دارایی های نامشهود و مدیریت دانش 53
2-3-8-2-تمایز مدیریت دانش و مدیریت سرمایه های فکری. 53
2-3-8-3-ارتباط میان سرمایه های فکری و مدیریت دانش. 54
2-3-9-مدل مفهومی و تحلیلی تحقیق 56
2-3-10-خلاصه و نتیجه گیری 58
فصل سوم. 59
روش شناسی تحقیق 59
3-1 روش تحقیق 60
3-2 جامعه آماری و حجم نمونه. 60
3-3 ابزار گردآوری اطلاعات 60
3-4 روایی و پایایی پرسشنامه. 60
3-4-1 تعیین روایی (اعتبار) پرسشنامه. 60
3-4-2 تعیین پایایی پرسشنامه. 61
3-5 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 61
3-6 خلاصه فصل سوم61
فصل چهارم. 62
تجزیه و تحلیل یافته ها 62
4-1. مقدمه. 63
4-2- تجزیه و تحلیل یافته ها63
فصل پنجم. 68
5-1 مقدمه. 68
5-2 مرور موضوع تحقیق 68
5-3 یافته های تحقیق در انطباق با نتایج به دست آمده از تحقیقات پیشین 68
5-4 خلاصه یافته های تحقیق 69
5-5 پیشنهادات کاربردی مرتبط با یافته های تحقیق 69
5-6 پیشنهادات جهت محققین آینده 70
5-7 مشکلات و تنگناهای تحقیق 70
منابع: 71
چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی نقش سرمایه های فکری در تسهیل مدیریت دانش در سازمان فنی و حرفه ای استان سیستان و بلوچستان می باشد.جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان سازمان فنی و حرفه ای استان سیستان و بلوچستان 280 نفر می باشند که روش نمونه گیری تصادفی-طبقه ای می باشد.برای برآورد حجم نمونه از جدول کرجسی-مورگان استفاده گردید که برای جامعه آماری 280 نفر 152 نفر قید گردیده است. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته 24 سئوال 5 گزینه ای طیف لیکرت می باشد که روایی آن از نوع محتوایی و پایایی آن با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ 83/0 برآورد گردید.جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون t تک نمونه استفاده شد که یافته ها حاکی از آن بود که سرمایه فکری و سرمایه سازمانی و سرمایه انسانی در تسهیل مدیریت دانش در سازمان فنی و حرفه ای استان سیستان و بلوچستان در حد نسبتاً زیادی نقش داشته است.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
شرایط خاص اقتصادی حاکم بر شرکتهای فعال باعث گردیده تا مزیت رقابتی این شرکتها دیگر بر پایه دارایی های مشهود آن نباشد. آن چیزی که امروزه این شرکتها را در صحنه اقتصاد کنونی رقابت پذیر
مینماید دارایی های نامشهود و بعبارتی سرمایه های فکری آنهاست. این قبیل شرکتها با برقراری ارتباطات مناسب با مشتریان و کسب تجربه لازم در این مسیر و با اتکا به دانش، تکنیک های سازمانی و مهارتهای تخصصی خود توانسته اند این امر را محقق سازند. امروزه سود پایدار زمانی بدست می آید که اولاً سازمانها راه بدست آوردن دانش را یادبگیرند و ثانیاً این دانش را مدیریت نموده و با کمک فرایندهای موجود در سرمایه های فکری به مدیریت دانش تبدیل نمایند. زمانی که شرکتها از اقتصاد صنعتی به سمت اقتصاد دانشی حرکت می نمایند با چالشهای بزرگی مانند پویایی، عدم اطمینان و پیچیدگی روبرو می گردند. در چنین محیط کسب و کاری نیاز به آگاهی بیشتر در مورد سرمایه های فکری و کنترل آنها فزونی می یابد. اهمیت زیاد این موضوع منجر گردیده تا شرکتها تلاش زیادتری در جهت شناسایی دارایی های نامشهود خود و از سویی مدیریت مناسب آنها نمایند.
یکی از مباحث غیرقابل انکار در سازمانهای امروزی، این مسئله است که دانش بطور فزایندهای به عنوان یک دارایی مهم مورد توجه است و در بخشهای خصوصی و دولتی جهت ایجاد مزیت رقابتی مدیریت میشود. اما اینکه چطور دولت ها پروژههای مدیریت دانش را اجرایی کنند و اینکه چطور دولتها فعالیتهای مدیریت دانش را در فرایندهای عملیاتی سازمان بکار گیرند هنوز خیلی واضح نمیباشد. در سالهای اخیر بسیاری از صاحبنظران به این موضوع توجه کردهاند که دولتها به وسیله فعالیتهای مدیریت دانش به راندمان مدیریتی بهتری دست یابند و اطلاعات صحیح و به موقعی به افراد منتقل کنند و همچنین سطوح رضایت مدیریتی را افزایش دهند. موفقیت سازمانها بطور فزایندهای به این موضوع وابسته است که چطور بطور موثر سازمان میتواند دانش را بین کارکنان سطوح مختلف سازمانها جمع آوری، ذخیره و بازیابی کند(مام فورد، لیکونان[1]،2004).