دانشگاه آزاد اسلامی
مرکز بین المللی کیش
دانشکده مدیریت
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
گرایش بازایابی
عنوان:
بررسی عوامل مرتبط با فرآیند تصمیم گیری خریداران کالاهای لوکس در شهر مشهد
استاد راهنما:
دکترسنجر سلاجقه
استاد مشاور:
دکتررستم پور رشیدی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل اول: بیان مسئله 1
1-1 مقدمه. 2
2-1 عنوان تحقیق. 3
1-3 بیان مساله تحقیق. 3
1-4 اهمیت و ضرورت تحقیق. 6
1-5 اهداف پژوهش. 7
1-5-1 هدف اصلی 7
1-5-2 اهداف فرعی 7
1-6قلمرو تحقیق. 7
1-6-1 قلمرو مکانی تحقیق(جامعیت آماری). 7
1-6-2 قلمرو زمانی تحقیق. 7
1-6-3 قلمرو موضوعی تحقیق.8
1-7 تعریف واژه ها ،مفاهیم و متغیرها 8
1-7-1 تعریف نظری واژهها 8
1-7-2 تعریف عملیاتی واژه ها 10
1-8 متغیرها 11
1-8-1متغیر مستقل تحقیق. 12
2-8-1متغیر وابسته. 13
1-9 خلاصه فصل. 14
فصل دوم: ادبیات و موضوع تحقیق. 15
2-1 مقدمه. 16
2-2 ادبیات موضوع در خصوص متغییرها 17
2-2-1 فرایند خرید. 17
2-2-2 فرایند خرید سنتی 17
2-2-3 رفتار مصرف کننده 18
2-2-4 چگونه یک کالا و یا خدمت اکتساب، مصرف و دور انداخته می شود؟ 23
2-2-5 رفتار خرید مصرف کننده 26
2-2-6 تصمیم گیری درباره خرید. 27
2-2-7 آمیزه بازاریابی، فنون و شیوه های بازاریابی 27
2-2-8 آمیزه بازاریابی از دیدگاه مشتری 29
2-2-9 مدل رفتار خرید مصرف کننده 30
2-2-10 خصوصیات فردی موثر در رفتار مصرف کننده. 33
2-2-11 عوامل مؤثر بر تصمیمات خرید مصرف کنندگان. 34
2-2-11-1 عوامل فرهنگی- اجتماعی و گروهی. 34
2-2-11-2 عوامل اجتماعی 36
2-2-11-3 عوامل شخصی 47
2-2-11-4 عوامل روانی 51
2-2-12 فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کننده. 61
2-2-13گرایش خریدار.63
2-2-13-1 ارزش. 64
2-2-13-2کارایی 64
2-2-13-3 مقدار. 64
2-2-13-4 تنوع. 65
2-2-13-5 مزایا 65
2-2-14 گرایش خریدار و بازاریاب 65
2-2-15 رفتار خریدار و آمیخته بازاریابی 66
2-2-16 مروری بر مفاهیم تصویر محصول. 67
2-2-17ندازهگیری تصویر محصول. 70
2-2-18 انواع تصویر. 71
2-2-18-1تصویر علامت تجاری 71
2-2-18-2 تصویر محصول. 71
2-2-18-3 تصویر تداعی کننده 71
2-2-18-4 تصویر استفاده کننده 72
2-2-18-5 تصویر استفاده 72
2-2-19 تصویر ذهنی. 73
2-2-20موقعیت 74
2-2-21 معنا 74
2-3 تاریخچه و سابقه موضوع تحقیق (پیشینه تحقیق) 74
2-3-1 پیشینه داخلی 74
2-3-2 پیشنه خارجی 76
2-4 چارچوب نظری تحقیق. 78
2-5 مدل مفهومی تحقیق. 79
2-6 مدل تحلیلی تحقیق. 80
2-8خلاصه فصل. 81
فصل سوم: روش تحقیق. 82
1-3 مقدمه. 83
3-2 روش تحقیق. 84
3-2-1 تحقیق کاربردی 85
3-2-2 تحقیقات همبستگی 85
3-3 فرآیند تحقیق. 87
3-4 جامعه آماری 88
3-5 حجم نمونه و روش نمونهگیری 88
3-5-1 نمونه گیری تصادفی ساده 89
3-5-2 تعیین حجم نمونه. 89
3-5-3 روش تعیین حجم نمونه. 90
3-6ابزار جمع آوری داده ها 90
3-7-1 پرسشنامه. 91
3-7-2 طیف لیکرت 92
3-7 نحوه نمرهگذاری سوالات 94
3-8 روایی و پایایی تحقیق. 95
3-8-1 روایی ابزار سنجش. 96
3-8-2اعتبار محتوا 96
3-8-3 پایایی (قابلیت اعتماد) 96
3-8-4 روش آلفای کرونباخ. 97
3-9 روش جمع آوری داده ها 99
3-10 روش تجزیه و تحلیل و داده ها 99
3-10-1تحلیل عاملی100
3-10-2 تحلیل ماتریس کوواریانس. 101
3-10-3 مدل معادلات ساختاری 102
3-10-4 شاخص های برازندگی مدل. 103
5-10-3مجذور کا . 103
6-10-3 نسبت به درجه آزادی 104
7-10-3ریشه خطای میانگین مجذورات تقریب 104
8-10-3 ریشه مجذور میانگین باقی مانده 104
9-10-3شاخص نکویی برازش. 104
3-10-10شاخص تعدیل یافته نیکویی برازش. 105
3-10-11 شاخص برازندگی تطبیقی 105
3-10-12 شاخص صرفه جویی برازندگی 105
3-10-13 روش حداقل مربعات جزئی 106
3-11خلاصه فصل. 106
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها 107
4-1 مقدمه. 108
4-2 توصیف متغیر های میانجی109
4-2-1 توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان. 109
4-2-2 توزیع آماری وضعیت تأهل پاسخ دهندگان. 110
4-2-2 توزیع آماری وضعیت سنی پاسخ دهندگان. 111
4-2-4 توزیع آماری تحصیلات پاسخ دهندگان. 112
4-3 توصیف متغیر های تحقیق. 112
4- 3-1 آزمون بارتلت و کایز-میر-اوکین. 113
4-3-2 قابلیت اعتماد (پایایی) 114
4-3-2-1 روش آلفای کرونباخ. 114
4-3-3 بررسی شاخص های نکویی برازش. 115
4-3-4 ماتریس همبستگی متغیرها 116
4-3-5 نمودار ضریب مسیر. 118
4-3-6 نمودار مقادیر آماره 120
7-3-4 برآوردها یا ضرایب مدل اندازه گیری 120
4-4 بررسی فرضیات تحقیق. 123
4-4-1بین عوامل فردی و روانی با فرایند تصمیم خریداران کالاهای لوکس رابطه وجود دارد 124
4-4-2 بین عوامل فرهنگی- اجتماعی و گروهی بر فرایند تصمیم خریداران کالاهای لوکس رابطه وجود دارد. 124
4-4-3 بین عوامل موقعیتی بر فرایند تصمیم خریداران کالاهای لوکس رابطه وجود دارد 125
4-5 خلاصه فصل. 126
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات 128
5-1 مقدمه. 129
5-2 نتیایج مربوط به دموگرافی یا جمعیت شناسی 131
5-2-1 نتایج مربوط به جنسیت 131
5-2-2 نتایج مربوط به تاهل. 131
5-2-3 نتایج مربوط به سن. 132
5-2-4 نتایج مربوط به سطح تحصیلات 132
5-2-5 نتیجه کلی 132
5-3 نتایج مربوط به منغیرها 133
5-4 نتایج مربوط به فرضیه ها 133
5-5 بحث و بررسی 134
1-5-5 مهمترین یافته های تحقیق. 135
5-6 محدودیت ها 135
5-7 پیشنهادات 136
5-8 پیشنهاد هایی برای تحقیقات آتی 137
5-9 خلاصه فصل. 138
منابع و مآخذ. 139
پیوستها و ضمائم. 145
چکیده:
نزدیکترین مفهوم موجود در علم اقتصاد، مصرف و الگوی مصرف است. منظور از الگوی مصرف در علم اقتصاد شناسایی سه مؤلفه است: اول سطح مصرف، دوم ترکیب کالاهای مصرفی و سوم نحوه مصرف. رفتار مصرفکننده از موضوعات جدید حوزهی بازاریابی به شمار میرود و موضوعی بحثبرانگیز و چالشی است که افراد وآنچه خریداری مینمایند را دربر میگیرد. در بیشترجوامع امروزی با بالاتر رفتن سطح درآمد بیشتر افراد جامعه و ایجاد تکنولوژیهای جدید تمایل به سمت خرید و مصرف کالاهای لوکس – تجملی – برای رفاه بیشتر و سبک و سطح زندگی بالاتر بیشتر شدهاست. در این پژوهش به دلیل اهمیت عوامل تاثیرگذار بر فرآیند خرید پژوهشگر به دنبال چگونگی ارتباط ابعاد عوامل مرتبط بر فرایند خرید و همچنین نوع و جهت این رابطه است. از اینرو هدف تحقیق بررسی و توصیف فرایند تصمیمگیری خریداران کالاهای لوکس در شهر مشهد و رابطه آنها با عوامل مرتبط. بنابراین برای جمعآوری اطلاعات مورد نظر مطالعات کتابخانهای، مشاهدهی رفتار خرید و مصاحبه صورت پذیرفت و در نهایت اطلاعات تکمیلی توسط پرسشنامه جمعآوری گردید و اطلاعات آن توسط نرمافزار لیزرل سنجیده و فرضیات تحقیق مورد بررسی و آزمون قرار گرفت که در نهایت تمامی فرضیات پژوهش مورد تایید قرار نگرفتند. ولی با توجه به ضریب همبستگی بین عوامل فرهنگی- اجتماعی و گروهی و عوامل موقعیتی میتوان نتیجه گرفت که میان آنهابا فرایند تصمیم خریداران کالاهای لوکس رابطه وجود دارد که البته این رابطه مستقیم نیست.
فصل اول: بیان مسأله
1-1- مقدمه
رفتار مصرف کننده[1] از موضوعات جدید حوزه بازاریابی به شمار می رود. رفتار مصرف کننده موضوعی بحث انگیز و چالشی است که افراد و آنچه خرید می کنند را دربر می گیرد. چرایی و چگونگی خرید آنها، بازاریابی ، آمیخته بازاریابی و بازار است. رفتار مصرف کننده مجموعه فعالیتهایی که مستقیماً در جهت کسب، مصرف ، دور انداختن کالا و خدمات صورت می گیرد. این فعالیتها شامل فرآیند تصمیماتی است که قبل و بعد از این اقدامات انجام می پذیرد. (گلچین فر و بختایی، 62:1385)
ما به عنوان مصرف کنندگان نقش اساسی در سلامت اقتصاد (داخلی- عملی- بین المللی) ایفا می نمایم تصمیماتی که در مورد مصرف تقاضا برای موادّ خام- حمل و نقل- تولید- کارهای فنی و همچنین استخدام کارکنان و استقرار و تخصیص منابع می گیریم موفقیت برخی صنایع و شکست برخی دیگر را تحت تأثیر قرار می دهد.بنابراین رفتار مصرف کننده یک فاکتور جامع در رکود و یا جریان افتادن تمامی فعالیت های بازرگانی در جامعه ای که گرایش مصرف کننده می باشند است . نکته کلیدی موفقیت استراتژی بازاریابی هم از جنبه علمی هم از جنبه محلی از جنبه جهانی درک رفتار مصرف کننده است.این امر هم برای شرکت های تجاری و هم سازمان های غیر انتفاعی و همینطور سازمانهای دولتی که قوانین مربوط به بازار را تدوین می کنند کاربرد دارد البتّه درک رفتار مصرف کننده ارزیابی عملکرد مصرف کنندگان در جوامع مختلف با توجّه به تفاوتهای فرهنگی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
سازمانها و شرکتها در برهه ای از زمان که تحت عناوین مختلف از جمله عصر دانش- عصر فرا صنعتی- عصر جامعه اطلاعاتی – عصر جوامع موقّت- و عصر جهانی شدن مطرح شده است. همواره باید با شناسایی و مطالعه رفتار مصرف کنندگان به کسب مزیت رقابتی بپردازند.
امروزه بسیاری از شرکتها از سازمانها مفاهیم جدید بازاریابی را پذیرفته اند و طبق آن عمل می کنند. آنها متوجّه سن، درآمد، ذائقه،سطح تحصیلات و . با یکدیگر متفاوت اند شناسایی کالا یا خدمت مناسب آن بازار عرضه می شود.