رشته روان شناسی بالینی
عنوان :
مقایسه اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری،دارویی وترکیبی بر علائم اختلال افسردگی
استاد راهنما :
دکتر کامران یزدانبخش
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل یکم. 2
مقدّمه پژوهش. 2
1-1-بیان مسئله. 4
1-2-اهمیّت و ضرورت انجام پژوهش. 7
1-3-اهداف پژوهش. 10
1-3-2-اهداف اختصاصی 10
1-4-فرضیههای پژوهش. 10
1-5-تعریف واژهها 11
1-5-1-تعاریف مفهومی واژه ها 11
1-5-2-تعاریف عملیاتی واژه ها 12
فصل دوّم. 13
پیشینه پژوهش. 13
2-1-تعریف افسردگی 14
2-2-تاریخچه ی افسردگی 15
2-3-انواع افسردگی 16
2-4-اختلال افسردگی اساسی 17
2-4-1-علل بروز 18
2-4-1-1-علل زیست شناختی 18
2-4-1-2-علل روانی اجتماعی 19
2-4-2-شیوع. 20
2-4-3-علائم: 20
2-4-3-1-محتوی تفکر: 20
2-4-3-2-نظام حسی: 20
2-4-3-3-وضعیت ظاهری: 20
2-5-معیارهای DSM-5 برای افسردگی اساسی 21
2-6-خصوصیات مرتبط با سن: 23
2-6-1-خصوصیات پیوسته: 23
2-7-سبب شناسی : 23
2-7-1-عوامل زیستی 23
2-7-1-4-سایر آشفتگی های عصب – رسانه ها ( نوروترانسمیترها) 24
2-7-1-5-پیک های ثانویه و آبشارهای داخل سلولی 25
2-7-1-6-تغییرات تنظیم هورمونی 25
2-7-1-7-فعالیت محور تیروئید. 26
2-7-1-8- تغییرات نوروفیزیولوژی خواب 26
2-7-1-9-اختلال ایمنی 26
2-7-2-عوامل ژنتیک. 26
2-7-2-1-مطالعه خانواده ها 27
2-7-3-دلایل ابتلا به افسردگی 27
2-8-دیدگاه های نظری درباره ی افسردگی 28
2-8-1-دیدگاه روانکاوی 28
2-8-2-الگوی فقدان شیء: 29
2-8-3-نظریه یادگیری 30
2-8-4-درماندگی آموخته شده 31
2-8-5-نظریه شناختی 33
2-8-6-اسناد (نسبت دادن) و بی پناهی در افسردگی: 33
2-8-7-نظریه اصالت وجودی- انسان گرایی درباره افسردگی 35
2-8-8-دیدگاه پردازش اطلاعات : 35
2-9-درمان: 36
2-9-1-درمان های روانی – اجتماعی 36
2-9-2-شناخت درمانی 37
2-9-3-درمان بین فردی 38
2-9-4-رفتاردرمانی 39
2-9-5-درمان مبتنی بر روانکاوی 39
2-9-6-خانواده درمانی 40
2-9-7-تحریک عصب واگ. 40
2-9-8-درمان شناختی رفتاری41
2-10- پیشینه پژوهشی 42
2-10-1 پژوهش های داخل کشور 42
2-10-2 پژوهش های خارج از کشور 44
فصل سوم. 46
روش پژوهش. 46
3-1- طرح پژوهش. 47
3-2-جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه. 47
3-3-متغیرهای پژوهش. 47
3-4-ابزارپژوهش. 48
3-4-2 طرح درمان شناختی – رفتاری ( CBT ) در درمان افسردگی اساسی: 50
بخش اول: افکار 50
بخش دوم: رفتار 51
بخش سوم: ارتباطات 51
3-5-روش اجرای پژوهش. 52
3-6-روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها 53
فصل چهارم. 54
یافته های پژوهش. 54
4-1 یافته های توصیفی: 55
4-2 یافته های استنباطی 56
فصل پنجم. 61
بحث و تفسیر نتایج. 61
5-1 بحث و نتیجه گیری 62
5-2 تبیین و نتیجه گیری 64
5-3-محدودیت های پژوهش. 65
5-4-پیشنهادها 66
5-4-1- پیشنهادهای کاربردی 66
5-4-2- پیشنهادهای پژوهشی 67
منابع. 68
ضمائم. 72
پیوست 1:تست افسردگی بک(B.D.I-II) 73
دماسنج خلق 76
طرح درمان شناختی رفتاری به تفکیک جلسات: 77
Abstract. 84
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان های شناختی-رفتاری،دارویی وترکیبی بر علایم اختلال افسردگی انجام شد.
روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ، پس آزمون همراه با گروه گواه است.جامعه آماری شامل کلیه زنان با تشخیص اختلال افسردگی اساسی مراجعه کننده کلینیک های روانپزشکی شهر کرمانشاه می باشد که از بین آنها 60 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد،سپس این 60 نفر به صورت تصادفی در سه گروه 20 نفره (10نفرگروه آزمایش و10 نفر گروه کنترل)دریافت کننده درمان شناختی-رفتاری، دریافت کننده درمان دارویی با فلووکسامین ، دریافت کننده درمان ترکیبی (درمان شناختی- رفتاری توأم با درمان دارویی با فلووکسامین) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پکیج درمان شناختی-رفتاری وپرسشنامه افسردگی بک (BDI-II) بود.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان دادند که درمان شناختی- رفتاری، درمان دارویی ودرمان ترکیبی در کاهش افسردگی مراجعین زن باتشخیص اختلال افسردگی تأثیر دارد. با توجه به میانگین نمرات سه گروه بدست آمده،می توان چنین نتیجه گرفت که درمان ترکیبی نسبت به درمان دارویی و درمان شناختی – رفتاری میانگین بیشتری را در کاهش افسردگی مراجعین زن باتشخیص اختلال افسردگی به خود اختصاص داده است.
نتیجه گیری: با توجه به آزمون های آماری روش های درمانی ،از نظر میزان تاثیر آنها در بهبود اختلال افسردگی اساسی در زنان،