واحد رودهن
دانشکده علوم تربیتی و مشاوره
پایاننامه کارشناسیارشد ناپیوسته رشته مدیریت آموزش
عنوان:
مقایسه میزان افسردگی و اضطراب در بین معلمان زن زن مدارس استثنایی و عادی در شهر کرج
استاد راهنما:
دکتر علاء الدین اعتماد اهری
استاد مشاور:
دکتر شراره حبیبی
زمستان 1391
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مسأله. 3
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش. 4
1-4 فرضیه های پژوهش. 5
1-4-1 فرضیه های اصلی: 5
1-4-2 فرضیه های فرعی پژوهش: 5
1-5 اهداف پژوهش. 6
1-5-1 اهداف اصلی: 6
1-5-2 اهداف فرعی: 6
1-6 سؤال های پژوهش. 6
1-6-1 سؤال های اصلی: 6
1-6-2 سؤال های فرعی: 6
1-7 تعاریف متغیرهای پژوهش. 7
1-7-1 تعاریف نظری 7
1-7-2 تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش. 8
فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه. 10
2-2 مبانی نظری و ادبیات پژوهش. 12
2-2-1 تاریخچه اضطراب. 12
2-2-2 تاریخچه افسردگی 14
2-2-3 تعاریف و نظریه های اضطراب. 16
2-2-4 تعاریف و نظریه های افسردگی 22
2-2-4-1 افسردگی از دیدگاه روان پویایی: 25
2-2-4-2 افسردگی از دیدگاه رفتارگرایان: 25
2-2-4-3 افسردگی از دیدگاه شناختی: 25
2-2-4-4 افسردگی از دیدگاه اجتماعی: 26
2-2-5 انواع اضطراب. 27
2-2-5-1 اضطراب موقعیتی: 27
2-2-5-2 اضطراب خصیصه ای: 28
2-2-6 انواع افسردگی 28
2-2-6-1 افسردگی در نوجوانی 28
2-2-6-2 افسردگی پنهان. 28
2-2-6-3 افسردگی اتکائی 29
2-2-6-4 افسردگی رجعتی 29
2-2-6-5 افسردگی پس از زایمان. 29
2-2-6-6 افسردگی نوروتیک. 29
2-2-6-7 افسردگی عضوی 30
2-2-6-8 افسردگی علاقی 30
2-2-6-9 افسردگی ناشی از موفقیت. 30
2-2-6-10 افسردگی ناشی از مصرف دارو. 30
2-2-6-11 افسردگی در نتیجه پیری 30
2-2-6-12 افسرگی فصلی 31
2-2-6-13 افسردگی در دانشجویان. 31
2-2-6-14 افسردگی در زنان. 31
2-2-7 درمان افسردگی براساس نظریه یادگیری 33
2-2-8 انواع درمانهای افسردگی 34
2-2-8-1 شناخت درمانی: 34
2-2-8-2 رفتار درمانی: 35
2-2-8-3 درمان بین فردی 35
2-2-8-4 روان درمانی تحلیل گرا 35
2-2-8-5 روان درمانی حمایتی 35
2-2-8-6 گروه درمانی 35
2-2-8-7 روان درمانی خانواده 36
2-2-9 تعریف کودکان استثنایی 36
2-2-9-1 تعریف آموزش و پرورش استثنایی 37
2-2-10 علل افسردگی معلمان زن : 38
2-2-10-1 معلمی سخت ترین شغل دنیا (مقدمه ای بر استرس معلمان زن) 38
2-2-10-2 نظم دانش آموزان فضا را مناسب تر می کند. 39
2-2-10-3 هنر معلم فقط در آموزش نیست. 40
2-2-10-4 معلمان زن با استرس های گوناگونی مواجه هستند. 40
2-2-10-5 کنترل کلاس. 41
2-2-10-6 برقراری ارتباط با دانش آموزان. 42
2-2-11 استرس معلمان زن. 45
2-2-11-1 نشانه ها و علائم استرس در معلمان زن. 45
2-2-11-2 منابع استرس معلمان زن. 45
2-2-11-3 ویژگی های شخصیتی و استرس. 46
2-2-11-3 -1 مدیریت زمان. 46
2-2-11-3-2 خودپی جویی 47
2-2-11-3-3 خودآرام بخشی 47
2-2-11-3-4 مثبت اندیشی 47
2-2-11-3-5 گشودگی 48
2-2-11-3-6 افزایش توانایی ها و مهارت ها 48
2-2-11-4 آثار تخریبی استرس شدید در تدریس. 49
2-2-12 منابع شایع استرس. 50
2-2-13 رابطه رضایت شغلی با استرس. 51
2-2-13-1 مهار استرس با بهره گرفتن از رژیم غذایی 51
2-2-13-2 تأثیر خنده بر کاهش استرس. 52
2-2-13-3 برخورد عملی با استرس. 53
2-2-14 عصبانیت و راه های پیشگیری از آن. 54
2-2-14-1 عصبانیت و راه حل آن. 55
2-2-15 اضطراب عامل مرگ بیماران قلبی است. 57
2-2-16 شخصیت تیپ آ 58
شخصیت نوروتیک. 59