۳-۱۰ قابلیّت صحی برای ازدواج در اسلام. ۴۹
۳-۱۲ انواع ازدواج در اسلام. ۵۳
۳-۱۳ انواع پیوند زناشویی در زرتشت. ۵۴
۳-۱۴ موانع نکاح ۵۷
۳-۱۵ اسباب تحریم در زرتشت ، موارد و موانع زناشویی ۶۵
۳-۱۶ توهم ازدواج با محارم در آیین زرتشت. ۶۵
۳-۱۷ شرایط صحت نکاح در اسلام. ۶۷
۳-۱۸ شرایط ازدواج در آیین زرتشت. ۷۰
۳-۱۹ تعدد زوجات در تربیت اسلامی ۷۲
۳-۲۰ تعدد زوجات در آیین زرتشت. ۷۳
۳-۲۱ ازدواج با مرتدان در اسلام. ۷۳
۳-۲۲ تکرار ارتداد. ۷۶
۳-۲۳ ازدواج با مرتدان از دیدگاه فقهای اسلام. ۷۸
۳-۲۴ ازدواج با مرتدان در آیین زرتشت. ۷۹
فصل چهارم
۴-۱ مهریه. ۸۳
۴-۲ تمکین و نشوز. ۸۸
۴-۲تمکین و نشوز در زرتشت. ۹۴
۴-۳ نفقه. ۹۴
فصل پنجم :
۵-۱ تعریف و خصوصیتهای طلاق ۱۰۳
۵-۲ تاریخچه طلاق در برخی جوامع و ادیان. ۱۰۵
۵-۴ طلاق در مذاهب اهل تسنن ۱۱۰
۵-۵ ارکان طلاق ۱۱۲
۵-۶ شرایط طلاق ۱۱۳
۵-۷ اقسام طلاق در قانون مدنی ۱۱۳
۵-۸ اقسام طلاق در فقه شیعه. ۱۱۴
۵-۹ موجبات طلاق ۱۱۶
۵-۱۰ مواردی که فقط زن میتواند تقاضای طلاق کند. ۱۱۷
۵-۱۱ تدابیراسلام برای پیشگیری ازطلاق ۱۱۹
۵-۱۳ خلع و مبارات. ۱۲۳
۵-۱۴ طلاق در آیین زرتشت. ۱۲۵
فصل ششم
۶-۱ حضانت در اسلام. ۱۲۹
۶-۲ حضانت در زرتشت. ۱۳۲
۶-۳ ماهیت حقوقی حضانت. ۱۳۳
۶-۴ نقش والدین در حضانت. ۱۳۴
۶-۵ قانون حق حضانت فرزندان صغیر یا محجور به مادران آنها ۱۴۲
۶-۶ حضانت و نگهداری اطفال. ۱۴۳
۶-۷ ولایت قهری و قیمومت در زرتشت. ۱۴۴
۶-۸ فرزند خواندگی و پُلگذاری در زرتشت. ۱۴۵
چکیده :
چنانچه بدیهی است مطالعه تطبیقی میتواند بستر مناسبی جهت درک بهتر ادیان آسمانی از یکدیگر بوده و جهت همدلی و آشنایی بیشتر با زرتشتیان به عنوان اقلیت دینی در ایران بر آن شده تا مقایسه ای تطبیقی در حقوق خانوادگی زن در این دو دین داشته باشد.
در پایان نامه حاضر، در تطبیق این دو دین با نقاط مثبت فقه اسلام نسبت به حقوق خانواده بیشتر آشنا شده و دقت نظر فقها در حواشی و جزئیات قابل تحسین است. با ریزبینی و نگاه جامع به زندگی زناشویی در می یابیم دیدگاه اسلام و زرتشت بسیار به هم نزدیک بوده و در خیلی از مطالب با هم مشترک می باشند. با توجه به این که هر دو دین برای امر ازدواج (با تفاوت در نوع ازدواج ها) تقدس قائل شده اند، لیکن دین زرتشت چون مهریه را مقابل طلاق می داند، مهریه ایی برای زن قائل نمی شود بر خلاف اسلام که این دو مقوله را از هم جدا می داند و مهریه را مختص طلاق نمی داند. در مورد حضانت نیز تفاوت چشم گیری بین این دو دین دیده می شود.
خواننده پس از مطالعه این پایان نامه به وضوح درک خواهد کرد با وجود تفاوت ها، منشاء وحیانی در دو دین یکی می باشد .
نتیجتا ً می توان گفت اسلام نسبت به دین باستانی زرتشت، دین کامل شده ای می باشد و برخی احکام و فروعاتی که در زرتشت مطرح نشده و یا به صورت خلاصه آمده در اسلام لحاظ گردیده و کامل گشته است.
واژگان کلیدی:
اسلام – زرتشت – حق – ازدواج – طلاق – نفقه – مهریه –حضانت – تمکین – نشوز .
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد
یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***
متن کامل را می توانید دانلود نمائید
چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)
ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه