برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی الگوی درمانی کاهش استرس براساس ذهن آگاهی (MBSR) بر نگرانی بیمارگونه در جمعیت غیربالینی انجام گرفته است. پس از انتخاب آزمودنی های واجد شرایط، افراد در دو گروه درمان کاهش استرس براساس ذهن آگاهی (11 نفر) و گروه کنترل (9 نفر) قرار گرفتند. اعضای گروه درمانی، در یک دوره ی 8 جلسه ای (هر هفته یک جلسه، به مدت 5/2 – 2 ساعت) شرکت کرده و اعضای گروه کنترل هیچ نوع مداخله ای دریافت نکردند. آزمودنی های دو گروه یک بار قبل از شروع دوره و بار دیگر در پایان دوره مورد ارزیابی قرار گرفتند. در انتها، نتایج بدست آمده از تفاضل نمرات پیش – پس آزمون مربوط به گروه کنترل و آزمایش از طریق مدل های آماری با هم مقایسه شدند. نتایج نشان می دهد که الگوی درمانی کاهش استرس براساس ذهن آگاهی منجر به کاهش سطح نگرانی بیمارگونه و فرانگرانی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است.
کلید واژه ها : نگرانی بیمارگونه ، فرانگرانی ، ذهن آگاهی، الگوی درمانی کاهش استرس براساس ذهن آگاهی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول :کلیات طرح
1-1- بیان مساله . 2
1-2- ضرورت پژوهش 10
1-3- اهداف پژوهش. 13
1-4- فرضیه های پژوهش. 13
1-5- تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش 13
1-5-1- نگرانی 13
1-5-2- ذهن آگاهی. 14
1-5-3 فرانگرانی. 15
فصل دو :مطالعات نظری
2-1- گستره نظری
2-1-1- مقدمه. 17
2-1-2- تعریف نگرانی. 18
2-1-3- کارکرد نگرانی. 20
2-1-4- نگرانی و انواع فرایندهای فکری. 21
2-1-5- نگرانی بهنجار و نگرانی بیمارگونه. 24
2-1-6- نگرانی بیمارگونه و اختلال اضطراب فراگیر. 28
فهرست مطالب
عنوان صفحه
2-1-7- نقش نگرانی در آسیب شناسی روانی 30
2-1-8- رویکردهای نظری مطرح شده در خصوص نگرانی و اختلال اضطراب فراگیر 38
2-1-8-1- مدل شناختی اختلال اضطراب فراگیر: اثرعدم تحمل بلاتکلیفی(IU) 39
2-1-8-2- مدل اجتناب شناختی نگرانی 43
2-1-8-3- مدل فرا شناختی نگرانی 45
2-1-9- رویکردهای درمانی نگرانی بیمارگونه 48
2-1-10- معانی اولیه ی ذهن آگاهی. 50
2-1-11- ورود ذهن آگاهی به حیطه ی روان درمانی. 52
2-1-12- تعریف ذهن آگاهی. 57
2-1-13- نحوه ی تاثیرگذاری مهارت های ذهن اگاهی 61
2-1-14- انواع مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی. 65
2-1-15- کاربرد ذهن آگاهی در حیطه ی نگرانی. 73
2-2- ادبیات تحقیقی
2-2-1- ادبیات تحقیقی درخارج از کشور . 79
2-2-2- ادبیات تحقیقی در داخل کشور . 83
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل سه: روش شناسی پژوهش
3-1- مقدمه. 87
3-2- نوع پژوهش . 87
3-3- آزمودنی های پژوهش 88
3-4- ابزارهای پژوهش . 90
3-4-1- پرسش نامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ) . 90
3-4-2- مقیاس (GAD-7) 91
3-4-3- مصاحبه ساخت یافته بر مبنای (DSM-IV-TR) 92
3-4-4- مقیاس افکار اضطرابی (ANTI) 92
3-4-5- پرسش نامه های محقق ساخته . 93
3-5- برنامه درمانی کاهش استرس براساس ذهن آگاهی (MBSR) 94
3-6- شیوه انجام پژوهش 96
3-7- شیوه تحلیل داده ها 97
فصل چهار : یافته های پژوهش
4-1- مقدمه 99
4-2- نتایج مربوط به مرحله ی اول تحقیق 100
فهرست مطالب
عنوان صفحه
4-2-1-شاخص های توصیفی مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی 100
4-2-2- شاخص های توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهشی . 101
4-3- نتایج مربوط به مرحله ی دوم تحقیق . 102
4-3-1- نتایج توصیفی مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی آزمودنی ها. 102
4-3-2-نتایج توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهشی . 104
4-4- بررسی فرضیه های پژوهش. 105
4-5- نتایج تکمیلی. 108
فصل پنج : بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه 118
5-2- خلاصه نتایج . 120
5-3- بحث نتایج . 121
5-4- محدودیت های پژوهش . 127
5-5- پیشنهادات پژوهش 128
منابع
الف) منابع فارسی . 131
ب) منابع لاتین 134
پیوست 137
بیان مساله
از آن جا که بسیاری از فرایندهای مرتبط با نگرانی در اختلالات روان شناختی نقش دارند، نگرانی هم به لحاظ پژوهشی و هم به لحاظ نظری دارای اهمیت است (دیوی[1] و ولز[2]، 2006). داشتن مقداری نگرانی، برای حل مسایل سودمند است، زیرا منجر به