برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه 2
بیان مسأله 3
اهمیت و ضرورت پژوهش 6
اهداف پژوهش 8
هدف کلی 8
اهداف ویژه 8
سوالات پژوهش 9
سوال اصلی 9
سوالات ویژه 9
تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات پژوهش 9
تعاریف مفهومی 9
تعاریف عملیاتی 11
فصل دوم
مقدمه 14
مبانی نظری پژوهش 15
تعریف لغوی و اصطلاحی اخلاق 15
تاریخچه علم اخلاق 22
علل نیاز به اخلاق 25
اخلاق از ابعاد مختلف 28
اخلاق در ساحت معرفت شناختی 28
اخلاق در ساحت هستی شناختی 29
اخلاق در ساحت انسان شناختی 30
اخلاق از دیدگاه اسلام 30
ویژگیهای نظام اخلاقی اسلام 34
مفهوم اخلاق در فلسفهی غرب 40
انواع اخلاق 46
1-اخلاق اجتماعی 47
2-اخلاق فردی 48
3 -اخلاق الهی 49
4- اخلاق خانوادگی 51
5-اخلاق زیست محیطی 51
جایگاه و اهمیت اخلاق در تعلیم وتربیت 52
جایگاه اخلاق در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 54
جایگاه اخلاق در برنامه درسی 55
اهداف اخلاقی دورهی ابتدایی 56
اهداف کتابهای اجتماعی پنجم وششم دوره ابتدایی 58
مبانی تجربی پژوهش 58
مطالعات داخل کشور 59
مطالعات خارج از کشور 61
جمع بندی 62
فصل سوم64
مقدمه 65
روش پژوهش 65
تحلیل بخشی 66
جامعه و نمونه آماری 67
ابزار جمعآوری اطلاعات 68
واحد تحلیل و نحوه کدگذاری داده ها 68
روایی و پایایی 68
تجزیه و تحلیل دادهها 68
فصل چهارم
مقدمه 71
بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها به تفکیک سؤالات 71
تجزیه و تحلیل سؤال اصلی 72
تجزیه و تحلیل سؤالات فرعی 75
فصل پنجم
مقدمه 87
نتایج این پژوهش به تفکیک سوالات 87
نتیجه سوال اصلی 87
نتایج سوالات فرعی 88
بحث و نتیجهگیری 91
پیشنهاداها 92
پیشنهاداهای کاربردی 92
پیشنهادات پژوهشی 93
محدودیتهای پژوهش 93
محدودیتهای در کنترل پژوهشگر 93
محدودیتهای خارج از کنترل پژوهشگر 93
منابع فارسی 95
منابع لاتین 102
پیوستها 103
مقدمه
تربیت و اخلاق مهم ترین هدف رسالت پیامبران خدا بوده تا بشریت را در مسیر کمال و قرب الهى، که علت غائى آفرینش است، رهنمون باشند. حضرت محمد(صلى الله علیه وآله) با اشاره به فلسفه بعثت خویش در حدیث معروف بدان تصریح فرموده اند: همانا برانگیخته شدم که مکارم اخلاق را به سر حد کمال برسانم. جوامع انسانی هر یک به گونهای در تلاشند تا شرایطی را فراهم آورند که در سایه آن انسانها زندگی و حیات بالنده و پویایی داشته باشند. بیتردید یکی از اجزاء و عناصر هر جامعهای که در تدوام و انسجام آن دخالت دارد نظام ارزشی و اخلاقی جامعه است که پشتوانه قانونها و سنتهای صالحه است. بیتردید ارزشها به ویژه ارزشهای اخلاقی رکن اساسی حیات انسانها را تشکیل میدهد.(مجلسی1363 :373 ) . واژه اخلاق به معنای نهاد اخلاقی زندگی نیز به کار رفته است. این کاربرد بیشتر نزد فیلسوفان غربی استفاده شده است( فرانکنا[1]، 1383 :52).در این معنا اخلاق مانند زبان، دین و کشور پیش از افراد بوده و بعد از آنان نیز خواهد بود. به بیان دیگر اخلاق در این اصطلاح مجموعهای است از اصول و قواعد بیانگر بایدها و نبایدهای اخلاقی که نوعی استقلال از شخص در آنها وجود دارد؛ اصولی مانند خوبی راستگویی و بدی دروغ گویی که افراد آنها را از والدین یا آموزگار میآموزند و به نوعی بر اجتماع تکیه دارند و به عنوان ابزاری در دست اجتماع است که بر افراد تحمیل می کند. اخلاق به این معنا امری اجتماعی است (فرانکنا، 1383 :45).
مقوله تربیت از دیرباز به عنوان یکی از مهمترین و هدفمندترین جریانها و مسائل بشر مطرح بوده است.این مقوله در همه زمانها نقشی اساسی در تداوم و بقای جوامع بشری ایفا کرده است، چون آداب و رسوم، اعتقادات، ارزشها، نگرشها، رفتارها، دانشها و مهارتهای جامعه تنها از طریق فراگرد آموزش و پرورش قابل انتقال و دوام بودهاند. یکی از تفاوت های اساسی بین انسان و حیوان و یا مهم ترین تفاوت آنها بحث ارزشها می باشد که انسان با ارزشها است که مقام انسانیت می یابد و در مرتبه بالاتری از حیوانات قرار می گیرد، از مسائل مهمی که در ارزشها وجود دارد بحث اخلاقیات است که با وجود آن انسانیت شکل می گیرد(نقیب زاده ،1368:45).تعلیم و تربیت نقش شگفتانگیزی در زندگی انسان دارد. شکوفایی استعدادها وارزشهای والا مبتنی بر تعلیم و تربیت است و انسان شدن انسان و وصولش به کمال نهایی همه مرهون تعلیم و تربیت صحیح است.انسان نه تنها تربیتپذیر است بلکه تنها مخلوقی است که به تعلیم و تربیت نیازمند است و اگر این فرصت را از دست دهد، چیز ارزندهای را برای همیشه از دست خواهد داد.تعلیم و تربیت میتواند به رشد و ارتقای جسمی و روحانی انسان یاری کند و نیازهای فردی ، اجتماعی،اقتصادی وغیره انسان را تأمین کند. به عبارتی تمام امور زندگی بشر با امر تعلیم و تربیت ارتباط دارد. از نظر اسلام کسی که از تعلیم و تربیت بیبهره است همچون کسی است که در بیابان خشکی سرگردان و متحیّر است و نمیداند از کدام راه برود تا به سر منزل مقصود برسد.
در برخی کاربردها اخلاق به معنای نظام رفتاری حاکم بر یک گروه